Pochodził ze szlacheckiej rodziny, pieczętującej się herbem Biberstein. Podczas wojny, wraz z rodziną, przeprowadził się do Krakowa. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Wojciecha Weissa i Adama Marczyńskiego (1949-1952), a następnie w ASP w Warszawie w pracowni Michała Byliny, gdzie uzyskał dyplom w 1955 roku. Znany jest również pod pseudonimem Jan Byk.
Grafik, malarz i scenograf. Posługiwał się bogatą ornamentacją, posiadał indywidualny system znaków, w którym nierzadko na plan pierwszy wysuwał motyw przemijania. Jeden z "kultowych" polskich artystów współczesnych. Autor licznych plakatów teatralnych i filmowych, np. Idy marcowe J. Kilty`ego (1968), Życie rodzinne (1971) i Iluminacja (1973) Krzysztofa Zanussiego, Białe małżeństwo T. Różewicza, Portret Doriana Graya J. Osborne`a, oraz grafiki książkowej, m.in. ilustracji do Karnawału Stanisława Dygata (1968), projektów scenograficznych dla teatrów i telewizji - od grafiki artystycznej po malarstwo olejne i ścienne.
Stworzył oryginalny surrealistyczno-groteskowy styl wypowiedzi plastycznej. Jego twórczość cechuje ogromna fantazja, rozmach, zmysłowość, fascynacja ciałem człowieka i śmiercią oraz precyzyjny warsztat.
Był pomysłodawcą i realizatorem spektakli Teatru Rysowania w czasie których na oczach publiczności powstawały wielkoformatowe kompozycje. Znawca i kolekcjoner sztuki, głównie XVII wiecznej.
Przez szereg lat tworzył na przemian w pracowniach w Warszawie i w Paryżu. Zrealizował ponad 300 plakatów i uważany jest za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli "polskiej szkoły plakatu".
Artysta jest bohaterem filmu Andrzeja Papuzińskiego Bykowi chwała. Grał również jako aktor w filmach Andrzeja Wajdy (Danton) i Krzysztofa Zanussiego (Struktura kryształu). Uczestniczył w ponad 200 wystawach w kraju i za granicą, m. innymi w: Austrii, Belgii, Francji, Holandii, Kanadzie, Niemczech, Szwajcarii, USA, we Włoszech. Był pierwszym Polakiem, który miał indywidualną wystawę w Museum of Modern Art w Nowym Jorku (1985).
tusz, papier, 21 x 29 cm, sygn.
Cena wywoławcza:
1 000 zł droit de suite
Estymacja:
2 000 - 3 000 zł
Niesprzedane
sangwina na papierze, 12 x 27 cm, niesygnowana.
Na odwrocie pieczęć i potwierdzenie autentyczności podpisane przez żonę artysty - Teresę Starowieyską.
Cena wywoławcza:
1 800 zł droit de suite
Estymacja:
2 000 - 2 400 zł
Sprzedane:
1 800 zł
litografia, papier, 19 x 29 cm
Cena wywoławcza:
1 500 zł
Estymacja:
2 000 - 3 000 zł
Niesprzedane
długopis, papier, 29 x 21 cm
sygn. u dołu; p.d.: okrągła pieczęć: z rysunków Franciszka Starowieyskiego; na odwrocie: „Potwierdzam autentyczność- J.M.S (Jan Mikołaj Stawrowieyski, syn artysty)
Cena wywoławcza:
600 zł droit de suite
Sprzedane:
700 zł
ołówek, papier, 21 x 29 cm
sygn. u dołu; p.d.: okrągła pieczęć: z rysunków Franciszka Starowieyskiego; na odwrocie: „Potwierdzam autentyczność- J.M.S (Jan Mikołaj Stawrowieyski, syn artysty)
Cena wywoławcza:
500 zł droit de suite
Sprzedane:
650 zł
offset, papier, 99 x 70 cm;
sygn. u dołu 1/45 F.Starowieyski 1692, oraz oryginalna nitka z 17 PR
Stan zachowania: zaplamienie papieru z prawej strony, drobne uszkodzenia przy krawędziach..
Cena wywoławcza:
300 zł droit de suite
Sprzedane:
950 zł
offset, papier, 100 x 70 cm u dłou 6/45 F.Starowieyski 1592,
Stan zachowania: zaplamienia, minimalne uszkodzenia przy górnej krawędzi.
Cena wywoławcza:
300 zł droit de suite
Sprzedane:
850 zł
kredka, czarny papier; 60,5 x 49 cm;
sygn. i dat. p. d.: FStarowieyski / 1682.
tusz, papier, 32,5 x 18,5 cm (w świetle passe partout), sygnowany u dołu: ‘F. Starowieyski 1960’
Teatr Dramatyczny, Warszawa
Plakat, offset, papier; 84 x 58,5 cm
Plakat filmowy
Offset, papier; 81 x 56,5 cm
Stan: zagniecenia, podklejenia
ołówek, papier, 43 x 31 cm,
sygn. i dat.: 1684 STAROWIEYSKI
pastel, kredka, papier, 23,5 x 31,5 cm,
sygnowany l.g.: 'F.S. | 1690'; litera 'P' w okręgu
ołówek, papier, 42 x 29,5 cm,
sygn. śr. Dół
ołówek, papier, 25 x 17,8 cm; 42,5 x 32,5 cm (z oprawą)
Do rysunku dołączony certyfikat syna artysty – J. M. Biberstein-Starowieyskiego.
węgiel, papier, 29,5 x 21 cm (w świetle passe-partout); 42,5 x 32,5 cm (z oprawą)
Na odwrocie rysunek z piramidą.
Do rysunku dołączony certyfikat syna artysty – J. M. Biberstein-Starowieyskiego.
tusz, papier, 19,8 x 28,8 cm (w świetle passe-partout); 32,5 x 42,5 cm (z oprawą)
Sygnowany monogramem wiązanym l.g.
Datowany l.g.: "1699"
Do rysunku dołączony certyfikat syna artysty – J. M. Biberstein-Starowieyskiego.
Asamblaż, tektura; 34 x 46 cm (w świetle p-p)
Sygnowany d.: F. Starowieyski Godzina Hiszpańska Ravela Teatr Wielki skala 1:30.
tusz pędzel, gwasz, akryl, pastel, papier kremowy
31,5 x 23,5 cm
wym. w św. passe-partout
sygn. oł. wzdłuż g. krawędzi: INVITATION AU CIELLE [!] F. B. S. 1690 | P [w kółku]
ołówek, papier, 20 x 29 cm w świetle passe-partout,
sygn. monogramem śr.b.: Jan Byk
kredka, papier, 29 x 20,5 cm (w świetle passe-partout)
Wymiary z oprawą: 43,3 x 34,8 cm
Do rysunku dołączony certyfikat wydany przez J. M. Biberstein-Starowieyskiego.
pastel, papier | druk, papier, 20,5 x 28,83 cm | 67 x 97 cm (w świetle)
Wymiary z oprawą: 34,5 x 43 | 71 x 101 cm
Do pastelu dołączony certyfikat wydany przez J. M. Biberstein-Starowieyskiego.
węgiel, papier | druk, papier, 29 x 20,5 cm | 97 x 67 cm (w świetle)
Wymiary z oprawą: 43 x 34,3 cm | 101 x 71 cm
Do rysunku dołączony certyfikat wydany przez J. M. Biberstein-Starowieyskiego.
ołówek, papier, 29,5 x 41,5 cm
technika mieszana, papier, 21x 29,6 cm,
sygnowany p.śr.: 'FS 1687'