Pochodził ze szlacheckiej rodziny, pieczętującej się herbem Biberstein. Podczas wojny, wraz z rodziną, przeprowadził się do Krakowa. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Wojciecha Weissa i Adama Marczyńskiego (1949-1952), a następnie w ASP w Warszawie w pracowni Michała Byliny, gdzie uzyskał dyplom w 1955 roku. Znany jest również pod pseudonimem Jan Byk.
Grafik, malarz i scenograf. Posługiwał się bogatą ornamentacją, posiadał indywidualny system znaków, w którym nierzadko na plan pierwszy wysuwał motyw przemijania. Jeden z "kultowych" polskich artystów współczesnych. Autor licznych plakatów teatralnych i filmowych, np. Idy marcowe J. Kilty`ego (1968), Życie rodzinne (1971) i Iluminacja (1973) Krzysztofa Zanussiego, Białe małżeństwo T. Różewicza, Portret Doriana Graya J. Osborne`a, oraz grafiki książkowej, m.in. ilustracji do Karnawału Stanisława Dygata (1968), projektów scenograficznych dla teatrów i telewizji - od grafiki artystycznej po malarstwo olejne i ścienne.
Stworzył oryginalny surrealistyczno-groteskowy styl wypowiedzi plastycznej. Jego twórczość cechuje ogromna fantazja, rozmach, zmysłowość, fascynacja ciałem człowieka i śmiercią oraz precyzyjny warsztat.
Był pomysłodawcą i realizatorem spektakli Teatru Rysowania w czasie których na oczach publiczności powstawały wielkoformatowe kompozycje. Znawca i kolekcjoner sztuki, głównie XVII wiecznej.
Przez szereg lat tworzył na przemian w pracowniach w Warszawie i w Paryżu. Zrealizował ponad 300 plakatów i uważany jest za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli "polskiej szkoły plakatu".
Artysta jest bohaterem filmu Andrzeja Papuzińskiego Bykowi chwała. Grał również jako aktor w filmach Andrzeja Wajdy (Danton) i Krzysztofa Zanussiego (Struktura kryształu). Uczestniczył w ponad 200 wystawach w kraju i za granicą, m. innymi w: Austrii, Belgii, Francji, Holandii, Kanadzie, Niemczech, Szwajcarii, USA, we Włoszech. Był pierwszym Polakiem, który miał indywidualną wystawę w Museum of Modern Art w Nowym Jorku (1985).
pastel, węgiel, papier beżowy
101 x 143 cm (w świetle ramy)
sygn. p.d.: 16 FS 94, obok: W [w kółku]
Cena wywoławcza:
30 000 zł droit de suite
Estymacja:
35 000 - 55 000 zł
srebrna kredka/papier, 50 x 43,5 cm (w świetle passe-partout)
sygnowany w kompozycji po lewej, na 1/2 wysokości: Starowieyski 1689
Cena wywoławcza:
14 000 zł droit de suite
Estymacja:
16 000 - 18 000 zł
ołówek / papier
29 x 21 cm
p.d. pieczęć Teresy Starowieyskiej potwierdzającej autentyczność pracy
Cena wywoławcza:
2 500 zł droit de suite
Estymacja:
3 500 - 4 500 zł
węgiel / papier
29 x 40 cm
sygnowany i opisany u dołu kompozycji: STAROWIEYSKI sc. 1704
Cena wywoławcza:
2 000 zł droit de suite
Estymacja:
3 000 - 4 000 zł
lico: ołówek, papier; 28,5 x 20 cm (w świetle oprawy);
sygn. monogramem wiązanym, na odwrocie szkic postaci oraz notatki artysty,
ołówek, papier; 20 x 29 cm (w świetle oprawy);
Cena wywoławcza:
6 500 zł
Estymacja:
7 500 - 9 000 zł