Wróć do artystów
UP

UKLAŃSKI Piotr

(ur. 1968)
Dodaj do listy życzeń
(22)
Urodził się w 1968 roku w Warszawie. W 1991 roku po ukończeniu studiów na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych wyjechał do Nowego Jorku, gdzie pracował jako fotografik. Mieszka i pracuje w Nowym Jorku.
Uklański posługuje się różnymi mediami - od fotografii, instalacji, poprzez wideo i performance. Prowadzi ironiczną, krytyczną grę z uwodzicielskim urokiem stereotypów kultury popularnej i wizualnymi kliszami. Artysta czyni materiałem swoich prac zdegradowane obszary pop-kultury, pokazując ich niekwestionowaną magię. Jego prace mówią równie dużo o spontanicznej radości z piękna, jak i o poczuciu winy, które pojawia się w trakcie jej doświadczania. Uklański znajduje piękno w rzeczach banalnych i dobrze znanych, w miejscach zapomnianych lub tam, gdzie pojawia się zupełnie nieoczekiwanie, angażując publiczność w sytuacje wykreowane w celu wytworzenia "dobrego" nastroju, co wywołuje uczucie nostalgii i sentymentu.
"Specjalnością" Uklańskiego jest przenoszenie w czasie i przestrzeni różnych fenomenów estetycznych. Praca z 1996 roku zatytułowana DANCE FLOOR to pulsująca światłami w rytm tanecznej muzyki posadzka "zacytowana" z nocnego klubu. Zainstalowana we wnętrzu galerii staje się elementem nie do pominięcia dla zwiedzających. Zostają oni skonfrontowani z przestrzenią, której atmosfera przypomina dyskotekę, ale ich frustrację może wywołać fakt, że nie są w stanie w pełni oddać się temu nastrojowi. Praca ta jest zarazem dialogiem z tradycyjną rzeźbą minimalistyczną.
W 1999 roku Uklański, zaproszony przez Galerię Foksal, wykonał na filarze przy wejściu do Domu Towarowego "Smyk" w centrum Warszawy mozaikę z porcelitowych talerzy, odpadków produkcyjnych z fabryk w Ćmielowie i Pruszkowie. Inspiracją dla pracy była podróż artysty po Polsce, podczas której zwrócił uwagę na domy zdobione lusterkami i kawałkami ceramiki stołowej. Artysta podchwycił kiczowaty sposób dekoracji prowincjonalnej architektury i wykorzystał tę metodę w innym kontekście społecznym i estetycznym, zmieniając skalę realizacji na monumentalną, a kulturę niską na wysoką.
Wystawa Uklańskiego NAZIŚCI pokazana w listopadzie 2000 roku w warszawskiej "Zachęcie" zakończyła się skandalem, zniszczeniem kilku prac i zamknięciem ekspozycji. Zaprezentowano na niej serię 164 barwnych fotografii przedstawiających znanych, zagranicznych i polskich aktorów grających w filmach postacie nazistów. Posługując się narzędziem typowym dla kultury masowej, artysta zestawił filmowe wizerunki "złego Niemca", które zamieszkują zbiorową wyobraźnię widza. Zdjęcia przedstawiają przystojnych, eleganckich mężczyzn, filmowych twardzieli uwodzących widza swoim atrakcyjnym wizerunkiem, przez co zaciera się prawdę o nazizmie. Jak komentuje tę pracę sam artysta: "Portret nazisty w kulturze masowej jest najbardziej wyrazistym okazem przekłamania prawdy o historii, o ludziach. Jest to dla mnie tym bardziej ważne, że to główne źródło informacji o tamtych czasach, dla wielu jedyne." W czasie trwania wystawy znany aktor Daniel Olbrychski wszedł do galerii z szablą i w obecności umówionej wcześniej ekipy telewizyjnej pociął kilka z fotosów, protestując w ten sposób przeciwko wykorzystaniu przez artystę jego filmowego wizerunku. Minister kultury nie zgodził się na ponowne otwarcie wystawy.
Od 1997 roku Uklański realizuje otwarty projekt zatytułowany JOY OF PHOTOGRAPHY ("Radość fotografii"), w ramach którego opracowuje serię ikonicznych fotografii przedstawiających piękno dostrzeżone w kwiatach, zachodach słońca, egzotycznych zwierzętach czy malowniczych krajobrazach. Artysta tropi przejawy piękna na przekór nieodłącznie towarzyszącej temu pojęciu etykietce kiczu, podkreślając jego symboliczną aktualność i podważając jednocześnie stereotyp artysty-fotografika i tematyki, jaką winien się zajmować.
Pokaż
05
05

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu (Blood Meridian), 2012

tusz, gesso, płótno; 122 x 175 cm;
na odwrocie:
- sygn., dat. i autorsko opisany na krośnie: [oznaczenie montażowe]‘UNTITLED (BLOOD MERIDIAN)’ 2012 P.U.;
-nalepka galeryjna Massimo De Carlo, Mediolan
-nalepka...

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
08
08

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu (Żal Szopenowski, Filip Rutkowski), 2018

druk pigmentowy na papierze bawełnianym, 42 x 55 cm
ed. 11/13 (+2 A.P.),
praca w oprawie,
sygnowana na odwrocie fotografii

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
107
107

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu (Czaszka) , 2000

platynotypia/papier, 38 x 30 cm
ed. 6/20

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
07
07

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu (Bitwa pod Raszynem, 1809), 2011

żywica epoksydowa/płótno, 228,6 x 152,4 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘’UNTITLED (BATTLE OF RASZYN 1809)’ | P.U. 2011’ oraz wskazówka montażowa

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
13
13

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Portret kobiety, połowa lat 80. XX wieku

olej, płótno, 58 x 52 cm

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
12
12

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu ("Blood Agnist the Machine"), 2015

tusz/płótno, 165 x 165 x 6 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘UNTITLED (BLOOD AGAINST THE MACHINE) | 2015 P.U.’ oraz wskazówka montażowa
* opłata dodatkowa: importowy podatek VAT w wysokości 8% kwoty...

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
146
146

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu (Łodzie), 2000

C-Print/papier fotograficzny, dibond, plexi, 102 x 82 cm (wymiary każdej pracy)
wymiar całości: 102 x 164 cm
na odwrociu nalepka autorska
ed. 4/5
Inny egzemplarz obiektu w kolekcji The Metropolitan Museum of Art w...

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
04
04

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Autoportret w białym stroju, ok. 1985

olej, płótno, 60x45 cm

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
07
07

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu (Bitwa pod Rokitną 1915), 2010

żywica epoksydowa/płótno, 228,6 x 152,4 cm
sygnowany na odwrociu: 'P.U. 2010'
datowany i opisany na odwrociu: 'UNTITLED (BATTLE OF ROKITNA 1915)'
na odwrociu wskazówka montażowa
* opłata dodatkowa: VAT importowy 8%

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
04
04

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

"Naziści" (41 części), 1999

C-Print/pianka PCV, papier fotograficzny, 35 x 25,5 cm (wymiary każdej pracy)
na każdej części nalepka z opisem: 'PIOTR UKLANSKI | The Nazis, 1999 | c-prints, montued on Board, | 41parts, each 14 x 10 inches | PU 100. 02...

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
171
171

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu (GTX c), 2001

C-Print/płyta aluminiowa, papier fotograficzny, plexi, 161,6 x 108,3 x 63 cm (wymiary każdej pracy)
wymiary całości: 161,6 x 216,6 cm
ed. 3/5 + 1 AP

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
12
12

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu (Krwawy Księżyc), 2015

tusz, gesso/płótno, 165 x 165 cm
sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: 'UNTITLED (BLOOD MOON) | 2015 P.U.'
na blejtramie wskazówka montażowa

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
12
12

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Untilted (Granuloma), 2011

gesso, tusz/płótno, 152 x 102 cm
sygnowany, datowany i opisany na krośnie: ''UNTITLED (GRANULOMA)' | P.U. 2011'

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
178
178

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu (Minas Gerais), 2005

C-Print/płyta aluminiowa, papier fotograficzny, 199,4 x 245,1 cm
C-Print w 4 częściach
wymiary pojedynczej części 99.7 x 122.6 cm
ed. 3/5

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
16
16

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu (Shemale), 2009

odbitka żelatynowo-srebrowa / papier fotograficzny
15,5 x 15,8 cm (w świetle passe-partout)
edycja: 3/5

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
15
15

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu (Bitwa pod Raszynem, 1809), 2011

żywica epoksydowa/płótno, 228,6 x 152,4 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘’UNTITLED (BATTLE OF RASZYN 1809)’ | P.U. 2011’ oraz wskazówka montażowa

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
078
078

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu (Shemale), 2009

odbitka żelatynowo-srebrowa / papier fotograficzny
15,5 x 15,8 cm (w świetle passe-partout)
edycja: 3/5

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
107
107

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu (Flag 8), 2012 r.

technika mieszana, tusz, reaktywne barwniki na utlenionej tkaninie bawełnianej/płótno, 248 x 248 cm

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
07
07

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu (Frozen blood), 2013 r.

tusz, gesso/płótno, 176 x 122 x 7 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘’UNTITLED (FROZEN BLOOD)’ | P.U. 2013’ oraz wskazówka montażowa oraz nalepka z Massimo de Carlo Gallery w Londynie

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
05
05

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu (A cup of Blood), 2013 r.

tusz, gesso/płótno, 152,4 x 152,4 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'UNTITLED (A CUP OF BLOOD)' P.U. | 2013' oraz wskazówka montażowa

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
218
218

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Untitled (Bloody Dark Day), 2013 r.

tusz/płótno, 128 x 127 cm
sygnowany, datowany i opisany na blejtramie na odwrociu: 'UNTITLED (BLOODY DARK DAY) | P. U. 2013| oraz wskazówka montażowa

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
08
08

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu (Bitwa pod Laskami, 1914), 2010 r.

żywica epoksydowa/płótno, 152,5 x 228,5 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘’UNTITLED (BATTLE OF LASKI 1914)’ | P.U. 2010’ oraz wskazówka montażowa

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
122
122

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu, 2003

c-print
126.5 x 93.5 cm

praca numer 3 z serii pięciu

pochodzenie:
Galeria Emmanuel Perrotin, Paryż
praca zakupiona przez obecnego właściciela w powyższej galerii

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
152
152

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

UNTITLED (ORZEŁ), 2005

nr 2 z serii trzech prac
polistyren (praca w sześciu częściach)
333 x 300 x 17,5 cm

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
8
8

UKLAŃSKI Piotr (ur. 1968)

Bez tytułu (Blood Doped / Krew Szprycowana), 2012 r.

tusz, gesso/płótno, 215 x 155 x 6,3 cm
sygnowany, datowany i opisany na blejtramie: ''UNTITLED (BLOOD DOPED)', P.U. 2012' oraz nalepka z Galerii Carlson w Londynie

POCHODZENIE:
- Carlson Gallery,...

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji