Fotografia Piotra Uklańskiego (ur. 1968) wpisuje się w cykl reinterpretacji fotograficznych ikon polskości, nad którymi artysta pracuje od kilku lat. Inspiracją dla portretu Filipa Rutkowskiego, znanego jako Filipka, osoby o płynnej tożsamości płciowej, były fotografie pośmiertnej maski Fryderyka Chopina jak również fotomontaż Maksymiliana Myszkowskiego "Żal Szopenowski" z 1948 roku. Uklański z wirtuozerią operuje tu konwencją i techniką czarno-białej fotografii studyjnej, poddając zarazem queerowej próbie wizualne klisze polskiego romantyzmu.
druk pigmentowy na papierze bawełnianym, 42 x 55 cm
ed. 11/13 (+2 A.P.),
praca w oprawie,
sygnowana na odwrocie fotografii
Fotografia Piotra Uklańskiego (ur. 1968) wpisuje się w cykl reinterpretacji fotograficznych ikon polskości, nad którymi artysta pracuje od kilku lat. Inspiracją dla portretu Filipa Rutkowskiego, znanego jako Filipka, osoby o płynnej tożsamości płciowej, były fotografie pośmiertnej maski Fryderyka Chopina jak również fotomontaż Maksymiliana Myszkowskiego "Żal Szopenowski" z 1948 roku. Uklański z wirtuozerią operuje tu konwencją i techniką czarno-białej fotografii studyjnej, poddając zarazem queerowej próbie wizualne klisze polskiego romantyzmu.