Zajmuje się szeroko rozumianymi sztukami wizualnymi, w zakresie których znajduje się fotografia, ale także film, wideo, obiekty oraz instalacje. Jest profesorem na Wydziale Sztuki Mediów ASP w Warszawie. Absolwent Wydziału Komunikacji Multimedialnej ASP w Poznaniu oraz PWSFTviT, gdzie uzyskał habilitację w zakresie sztuki filmowej. Członek ZPAF. Autor książek Łowcy obrazów. Szkice z historii fotografii (Centrum Animacji Kultury, 1998), Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii (Kropka, 2003) i Odwzajemnione spojrzenie. O fotografii otworkowej (Transcript, 2004). W latach 2000–2004 redaktor naczelny Kwartalnika Fotografia. Ważniejsze wystawy zbiorowe: Où Est Musée de l’Elysée, Lozanna (1990); Konstelacja, Galeria FF, Łódź (1993); Obszary Prywatności, Muzeum Fotografii, Szawle, Litwa (1998); Wokół Dekady. Polska fotografia lat 90., Muzeum Sztuki, Łódź (2002); Foto-obiekt, Galeria Imaginarium, Łódź (2014); Urzekająca paralaksa. Fotografia i jej obrazy, Muzeum Narodowe, Poznań (2015). Prace w kolekcjach: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowego we Wrocławiu, CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, Fundacji Turleja w Krakowie, Książnicy Pomorskiej w Szczecinie, Musée de l’Elysée w Lozannie, Kolekcji Wrzesińskiej.
1987
trzy odbitki żelatynowo-srebrowe, 32,5 x 25,7 cm (34 x 27 cm) - każda,
sygn. "Zbigniew Tomaszczuk", dat. i tytuł na odwrocie każdej odbitki
vintage
Komentując wystawę Zbigniewa Tomaszczuka Obrazy, które...
1987
three gelatin silver print, 32.5 x 25.7 cm (34 x 27 cm) - each,
signed "Zbigniew Tomaszczuk," dated and titled on the reverse of each print
vintage
In his comment on Zbigniew Tomaszczuk’s exhibition Images...
1988
three gelatin silver prints, 23.2 × 19.7 cm (24.2 × 20.8 cm) - each,
signed "Zbigniew Tomaszczuk", dated and titled on the reverse of each print
vintage
In the publication Awareness of the Frame. Comments...
1988
trzy odbitki żelatynowo-srebrowe, 23,2 × 19,7 cm (24,2 × 20,8 cm) - każda,
sygn. "Zbigniew Tomaszczuk", dat. i tytuły na odwrocie każdej odbitki
vintage
W publikacji Świadomość kadru. Szkice z estetyki...
1988
fotokolaż, serigrafia na papierze gazetowym, 60 × 50 cm, z naklejoną odbitką żelatynowo-srebrową 10 × 15 cm,
sygn. i dat. na przodzie
unikat
vintage print
Praca należy do serii kolaży, na które składają...
1988
photo collage, serigraph on newsprint paper sized 60 × 50 cm, with 10 × 15 cm gelatin silver print pasted onto it,
signed and dated on the front
unique object
vintage print
The work comes from a series...
Fotografia barwna, papier, 40 x 50 cm; sygn., dat. i opis, na odwrocie; odbitka autorska, edycja: 3/5 +2 ap.
fotografia barwna, wydruk atramentowy pigmentowy, 39,5 × 30 cm, sygnowana na odwrocie ołówkiem, nalepka autorska na odwrocie oprawy; odbitka autorska, nakład: 2/6
fotografia barwna, wydruk atramentowy pigmentowy, 39,5 × 30 cm, sygnowana na odwrocie ołówkiem, nalepka autorska na odwrocie oprawy; odbitka autorska, nakład: 2/6
fotografia barwna, papier HP Matte Litho-realistic, atrament HP Vivera, 29,5 x 39,5 cm; sygn. na odwrocie ołówkiem; odbitka autorska, nakład: 2/6
fotografia barwna, papier HP Matte Litho-realistic, atrament HP Vipera, 29,5 x 39,5 cm; sygn. na odwrocie ołówkiem; odbitka autorska, nakład: 2/6
zestaw 3 fotografii, fotografie czarno-białe, brom, papier
32,4 x 25,5 cm, (wymiar każdej fotografii);
u dołu passe-partout (ołówkiem) l.d.: Zbigniew Tomaszczuk, śr.: Powstanie obrazu fotograficznego sekwencja A/B/C,...
zestaw 3 fotografii, fotografie czarno-białe, brom, papier
32 x 25 cm (wymiar każdej fotografii)
u dołu passe-partout (ołówkiem) l.d.: Zbigniew Tomaszczuk, śr.: Odbicie - sekwencja A/B/C, p.d.: 1988, na odwrocie sygn.,...
fotografia barwna, transfer polaroidowy, papier akwarelowy,
24 x 34 cm (arkusz);
sygn., dat. (ołówkiem): Zb. Tomaszczuk 96;
odbitka autorska, nakład: 1/1
fotografia barwna, papier fotograficzny Kodak PP,
50 x 40 cm (arkusz);
na odwrocie oprawy naklejka autorska oraz sygn. (ołówkiem); odbitka autorska,
nakład: 2/15
fotografia barwna, papier fotograficzny Kodak PP,
50 x 40 cm (arkusz);
na odwrocie oprawy naklejka autorska oraz sygn. (ołówkiem); odbitka autorska
nakład: 2/15
fotografia barwna, papier fotograficzny Kodak Professional Endura, 50 x 70 cm; naklejka autorska na odwrocie odbitki oraz oprawy; odbitka autorska, nakład: 2/15
fotografia barwna, papier fotograficzny Kodak Proffesional ENDURA (z nośnika cyfrowego), 70 x 50 cm; naklejka autorska na odwrocie i na oprawie; odbitka autorska, nakład: 2/15
fotografia barwna, papier światłoczuły Kodak PP, 50 x 40 cm;
sygn. ołówkiem na odwrocie odbitki oraz opisany na naklejce na odwrocie oprawy;
odbitka autorska, nakład: 2/15
fotografia barwna, papier Kodak PP, 40 x 50 cm;
sygn. ołówkiem na odwrocie odbitki oraz opisany na naklejce na odwrocie oprawy;
odbitka autorska, nakład: 2/15
z cyklu "Paralaksa czasu",
fotografia, 38x28 cm