Urodził się w 1894 r w Warszawie, zmarł w 1967 r w Paryżu. Studia w warszawskiej SSP. Kontynuował naukę w Antwerpii i paryskiej Ecole des Beaux-Arts.Uznany za prekursora op-artu. Przedstawiciel najbardziej awangardowego nurtu polskiej polskiej sztuki nowoczesnej. Członek ugrupowania "Blok" Związany z artystyczną awangardą europejską - m.in. T. van Doesburgiem, V. Eggelingiem, M. van der Rohe, L. Moholy-Nagyem. Jego zainteresowanie konstruktywizmem ukierunkował poznany przez artystę El Lissitzky. Wystawiał i przebywał w Berlinie lat 20-tych. Miał tam wystawę indywidualną w 1926 r w galerii Der Sturm. W 1924 r ogłosił manifest "Mechano-Faktura" , w którym odrzuca malarstwo iluzji przestrzennej na rzecz dwuwymiarowości płócien. Ogranicza skalę barw do białej, czarnej i czerwonej. Posługuje się szablonami. Zakłada firmę relamową, w której realizuje swoje pomysły druku funkcjonalnego. W 1928 r zamieszkał na stałe w Paryżu, powrócił do malarstwa figuratywnego, malował portrety.
Przez krytykę światową uznany za jednego z kilkuset najwybitniejszych twórców XX wieku/ "ARTof the 20th Century" TASCHEN 2000./
ołówek, kredka, papier, 26 x 19 cm
ołówek, papier, 21 x 16,5 cm, na odwrocie pieczęć owalna: ATELIER / BERLEWI / Etude CHAPELLE PERRIN FROMANTIN / VERSAILLES
węgiel, kredka, papier, 26 x 18,5 cm (w świetle passe-partout)
na odwrociu pieczęć: ATELIER BERLEWI/Etude CHAPELLE PERRIN FROMANTIN VERSAILLES
litografia, papier, 61,5 x 50 cm,
sygn. i dat. na płycie: h. BERLEWI 1922
litografia, papier, 83 x 59 cm
pastel, papier, 58 x 46 cm w świetle passe-partout,
sygn. p.d.: H. Berlewi
olej, tektura, 50 × 40 cm,
sygn., i dat. p.g.: „H.BERLEWI 51”, na odwrocie autorski (?) napis: „Henryk Berlewi 1951/Paris”
litografia barwna, papier,
28 x 38,5 cm
58 x 46 cm w oprawie
sygn. dat. i ded.. p. d.: H. Berlewi 1953
dedykacja dla Clovisa Eyrauda – dyrektora Szkoły Sztuk Pięknych w Paryżu, z datą 9.6.54; numer. ołówkiem l. d.:...
typografia, cynkotypia barwna, papier
61,5 x 50 cm
sygn. i dat. z płyty: H. BERLEWI • 1922;
litografia dwubarwna na papierze, 1922 rok, 60 x 48,5 cm,
sygnowana na płycie w prawym, dolnym rogu: "H. Berlewi - 22".
druk artystyczny, papier; 51 x 51 cm;
na odwrocie pieczątka: Étude CHAPELLE PERRIN FROMANTIN | ATELIER BERLEWI | VERSAILLES.
technika własna fotograficzna, papier fotograficzny; 49,5 x 49,5 cm;
na odwrocie faksymile podpisu: HBerlewi.
sygn. dat. l.d. H. Berlewi. 43
węgiel, papier żeberkowy,
63x48,5 cm
ołówek, papier
34,00 x 25,00 cm
61 x 52 cm w oprawie
sygn. p. d.: H. Berlewi
ołówek, papier
27,00 x 21,00 cm
44 x 38 c w oprawie
sygn. i dat. l.d.: H.Berlewi 33
litografia dwubarwna na papierze, 60 x 48,5 cm
sygnowany na płycie w prawym, dolnym rogu: "H. Berlewi . 22"
węgiel, papier, 65 × 50 cm
sygn. i dat. l. d.: H. Berlewi. 43
litografia barwna, papier, 28 x 38,5 cm
sygn. dat. i dedyk. p. d.: H. Berlewi 1953
pod kompozycją dedykacja dla Clovisa Eyrauda – dyrektora Szkoły Sztuk Pięknych w Paryżu, z datą 9.6.54; numer. ołówkiem l. d.: 53/150
litografia, papier 51,5 x 51,5 cm
na odwrociu pieczęć autorska: 'Étude CHAPELLE PERRIN FROMANTIN | ATELIER BERLEWI | VERSAILLES'
litografia barwna, papier
60 x 50 cm
77 x 66 cm w oprawie
sygn. dat. I nr. d.: 32 / 200 H.Berlewi 1924-1961
litografia dwubarwna na papierze, 61 x 50 cm,
sygn.na płycie w prawym, dolnym rogu: "H.BERLEWI 1922",
sygn. i dat. ołówkiem p.d.: HBerlewi.64, opisana l.d.: 1/200
węgiel, papier, papier, 65 × 50 cm
sygn. i dat. l. d.: „H. Berlewi. 43”
olej, płótno dublowane, 110 × 79 cm,
sygn. i dat. l. g.: H.BERLEWI/WARSCHAU 1917
Węgiel na papierze, na odwrociu pieczątka auckji atelier.
14,5 x 21,5 cm
Proweniencja:
Kolekcja KUPFER
litografia barwna, papier; 57 x 45 cm (wymiar arkusza), 38,5 x 28 cm (wymiar obrazu);
sygn. z płyty p. d.: H. BERLEWI. 1950.
Stan zachowania: zagrzybienie arkusza.