Urodził się 19 kwietnia 1943 w Radzyminie pod Warszawą. W latach 1963-70 studiował malarstwo, grafikę i rzeźbę na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie obronił dyplom w pracowni malarstwa profesora Eugeniusza Eibischa. W 1965, pod wpływem obejrzanej wystawy artysty-samouka Nikifora Krynickiego, przyjął zbliżony styl obrazowania, który później modyfikował i rozwijał.
Edward Dwurnik tworzył rozbudowane cykle malarskie. Był artystą niezwykle płodnym – gdyby wziąć pod uwagę jedynie obrazy na płótnie, jego dorobek liczy ponad 8000 prac. Na 1966 rok datowane są pierwsze prace z najstarszego i najbardziej rozpoznawalnego cyklu „Podróże autostopem” – widoki miast z lotu ptaka. Inne ważne serie to „Sportowcy” – karykaturalny i brutalny zarazem portret Polaków epoki PRL-u, oraz „Robotnicy” – portret Polski walczącej z komunistycznym oprawcą. To właśnie w tej serii w latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne, dramatyczne i politycznie zaangażowane. Takie były też kolejne cykle: „Droga na wschód” (1989-1991) upamiętniała ofiary stalinizmu, a seria „Od grudnia do czerwca” (1990-1994) – ofiary stanu wojennego. W latach 90. powstały cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem”: „Niebieskie miasta” oraz „Diagonale”, jak również zupełnie nowe cykle „Błękitne”, „Niech żyje wojna!” i „Wyliczanka”. W połowie 2000 roku Dwurnik zaczął pracować nad abstrakcyjnym cyklem „Dwudziestym piątym”, który kontynuował do końca życia równolegle do innych tematów.
Artysta skrupulatnie opisywał i katalogował swoje prace, nadając im kolejne numery porządkowe. Dla każdego cyklu prowadził oddzielny, odręczny spis. Dzieła na papierze, również numerował i opatrywał odpowiednimi oznaczeniami na odwrociu oraz autorskimi pieczęciami. Dzięki tej precyzji, dziś jesteśmy w stanie nie tylko zidentyfikować wszystkie prace artysty, lecz także prześledzić ich losy. Prace artysty znajdują się w kolekcjach Emanuel Hoffmann Stiftung w Schaulager w Bazylei, Museum Ludwig w Kolonii, Van Abbemuseum w Eidhoven, The Pushkin State Museum of Fine Arts w Moskwie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Narodowej Galerii Zachęta w Warszawie, wszystkich Muzeach Narodowych w Polsce, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, w mniejszych kolekcjach miejskich oraz w ponad tysiącu kolekcji prywatnych na całym świecie.
Edward Dwurnik zmarł 28 października 2018 w swoim domu na warszawskiej Sadybie. Jest pochowany w Alei Zasłużonych na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Opiekę nad archiwum i spuścizną artysty objęła Fundacja Edwarda Dwurnika, założona w 2019 roku przez rodzinę artysty.
olej, akryl, płótno, 146 x 114 cm
Sygnowany i opisany na odwrocie: "2004 | E. DWURNIK | » Obraz NR: 215 «"; "XXV-215 | 3218"
Opisany na blejtramie: "24.08.-10.09."
Cena wywoławcza:
75 000 zł droit de suite
Estymacja:
80 000 - 100 000 zł
olej, płótno, 146 x 114 cm
Sygnowany i datowany p.d.: "1990 | E. DWURNIK"
Opisany l.d.: "RYMANÓW"
Opisany na odwrocie: "1990 | E. DWURNIK | NR: IX.420.1390 | RYMANÓW"
Cena wywoławcza:
80 000 zł droit de suite
Estymacja:
90 000 - 120 000 zł
gwasz, papier, 28 x 37 cm
Cena wywoławcza:
1 000 zł droit de suite
Olej, płótno; 100 x 89 cm
Sygnowany p.d.: Pułtusk E. Dwurnik / 96; na odwrocie: 1996 / E. Dwurnik ; Pułtusk 2254 / 1x 823; nalepka poznańskiej Galerii „mil’Art”
Na pierwszym Panie malarz umieścił kościół Jezuitów pw....
Cena wywoławcza:
60 000 zł droit de suite
Estymacja:
80 000 - 100 000 zł
akwarela, papier, 36,5 x 55,5 cm (w świetle passe-partout),
sygnowany u dołu: 'PUŁTUSK E. DWURNIK' oraz na odwrocie: 'E. DWURNIK | luty 1993'
Cena wywoławcza:
15 000 zł droit de suite
Estymacja:
20 000 - 22 000 zł
tusz, papier, 29,5 x 19,5 cm (w świetle passe-partout),
sygnowany u dołu: 'Koszmarny dzień 92 | E. DWURNIK'
Cena wywoławcza:
5 500 zł droit de suite
Estymacja:
6 500 - 8 000 zł
akryl, płótno, 18 x 13 cm,
sygnowany u dołu: '2018| E. DWURNIK' oraz na odwrocie: '2018 | E. DWURNIK'
Cena wywoławcza:
7 000 zł droit de suite
Estymacja:
8 000 - 10 000 zł
akryl, płótno, 30 x 30 cm
Cena wywoławcza:
1 000 zł droit de suite
akryl, płótno, 81 x 65 cm,
sygn. i dat. p.d.: 2017/E. Dwurnik
Cena wywoławcza:
70 000 zł droit de suite
Estymacja:
90 000 - 100 000 zł
akryl, płótno, 46 x 55 cm,
sygn. dat. i opisany na odwrocie: NR: XXV - 263-3779-/2007 / E.DWURNIK
Cena wywoławcza:
35 000 zł droit de suite
Estymacja:
50 000 - 60 000 zł
ołówek, papier, 29 x 39 cm
Cena wywoławcza:
1 000 zł droit de suite