Urodził się 19 kwietnia 1943 w Radzyminie pod Warszawą. W latach 1963-70 studiował malarstwo, grafikę i rzeźbę na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie obronił dyplom w pracowni malarstwa profesora Eugeniusza Eibischa. W 1965, pod wpływem obejrzanej wystawy artysty-samouka Nikifora Krynickiego, przyjął zbliżony styl obrazowania, który później modyfikował i rozwijał.
Edward Dwurnik tworzył rozbudowane cykle malarskie. Był artystą niezwykle płodnym – gdyby wziąć pod uwagę jedynie obrazy na płótnie, jego dorobek liczy ponad 8000 prac. Na 1966 rok datowane są pierwsze prace z najstarszego i najbardziej rozpoznawalnego cyklu „Podróże autostopem” – widoki miast z lotu ptaka. Inne ważne serie to „Sportowcy” – karykaturalny i brutalny zarazem portret Polaków epoki PRL-u, oraz „Robotnicy” – portret Polski walczącej z komunistycznym oprawcą. To właśnie w tej serii w latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne, dramatyczne i politycznie zaangażowane. Takie były też kolejne cykle: „Droga na wschód” (1989-1991) upamiętniała ofiary stalinizmu, a seria „Od grudnia do czerwca” (1990-1994) – ofiary stanu wojennego. W latach 90. powstały cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem”: „Niebieskie miasta” oraz „Diagonale”, jak również zupełnie nowe cykle „Błękitne”, „Niech żyje wojna!” i „Wyliczanka”. W połowie 2000 roku Dwurnik zaczął pracować nad abstrakcyjnym cyklem „Dwudziestym piątym”, który kontynuował do końca życia równolegle do innych tematów.
Artysta skrupulatnie opisywał i katalogował swoje prace, nadając im kolejne numery porządkowe. Dla każdego cyklu prowadził oddzielny, odręczny spis. Dzieła na papierze, również numerował i opatrywał odpowiednimi oznaczeniami na odwrociu oraz autorskimi pieczęciami. Dzięki tej precyzji, dziś jesteśmy w stanie nie tylko zidentyfikować wszystkie prace artysty, lecz także prześledzić ich losy. Prace artysty znajdują się w kolekcjach Emanuel Hoffmann Stiftung w Schaulager w Bazylei, Museum Ludwig w Kolonii, Van Abbemuseum w Eidhoven, The Pushkin State Museum of Fine Arts w Moskwie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Narodowej Galerii Zachęta w Warszawie, wszystkich Muzeach Narodowych w Polsce, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, w mniejszych kolekcjach miejskich oraz w ponad tysiącu kolekcji prywatnych na całym świecie.
Edward Dwurnik zmarł 28 października 2018 w swoim domu na warszawskiej Sadybie. Jest pochowany w Alei Zasłużonych na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Opiekę nad archiwum i spuścizną artysty objęła Fundacja Edwarda Dwurnika, założona w 2019 roku przez rodzinę artysty.
akryl, płótno; 17,5 x 13 cm;
sygn. i dat. p. d. 2018 / EDWURNIK.
Cena wywoławcza:
1 000 zł
akryl, technika mieszana, płótno; 144 x 112 cm;
sygn., dat. i autorsko opisany na odwrocie: góra dowolnie [strzałki montażowe] 2003 / E. DWURNIK / » OBRAZ NR 176 « / NR: XXV / 176 / 3002
opisany na krośnie: XXV → 176...
Cena wywoławcza:
55 000 zł droit de suite
Estymacja:
120 000 - 150 000 zł
gwasz, papier, 45,5 x 55 cm
Cena wywoławcza:
18 000 zł droit de suite
Estymacja:
35 000 - 50 000 zł
akryl, płótno, 18x13 cm
sygnowany na odwrociu
Cena wywoławcza:
7 000 zł droit de suite
Estymacja:
12 000 - 15 000 zł
tempera, papier, 51x71 w oprawie
sygnowany p. d. róg: E. Dwurnik 2018
Cena wywoławcza:
8 000 zł droit de suite
Estymacja:
16 000 - 18 000 zł
akryl, płótno, 18x13 cm
sygnowany na odwrociu
Cena wywoławcza:
7 000 zł droit de suite
Estymacja:
12 000 - 15 000 zł
papier, 35x27 cm w świetle passe-partout, 56x49 cm w oprawie
sygnowany w l. d. rogu "Edward Dwurnik 1965"
Cena wywoławcza:
9 000 zł droit de suite
Estymacja:
15 000 - 18 000 zł
akryl, płótno, 18 x 13 cm
Cena wywoławcza:
1 000 zł droit de suite