Urodził się 19 kwietnia 1943 w Radzyminie pod Warszawą. W latach 1963-70 studiował malarstwo, grafikę i rzeźbę na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie obronił dyplom w pracowni malarstwa profesora Eugeniusza Eibischa. W 1965, pod wpływem obejrzanej wystawy artysty-samouka Nikifora Krynickiego, przyjął zbliżony styl obrazowania, który później modyfikował i rozwijał.
Edward Dwurnik tworzył rozbudowane cykle malarskie. Był artystą niezwykle płodnym – gdyby wziąć pod uwagę jedynie obrazy na płótnie, jego dorobek liczy ponad 8000 prac. Na 1966 rok datowane są pierwsze prace z najstarszego i najbardziej rozpoznawalnego cyklu „Podróże autostopem” – widoki miast z lotu ptaka. Inne ważne serie to „Sportowcy” – karykaturalny i brutalny zarazem portret Polaków epoki PRL-u, oraz „Robotnicy” – portret Polski walczącej z komunistycznym oprawcą. To właśnie w tej serii w latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne, dramatyczne i politycznie zaangażowane. Takie były też kolejne cykle: „Droga na wschód” (1989-1991) upamiętniała ofiary stalinizmu, a seria „Od grudnia do czerwca” (1990-1994) – ofiary stanu wojennego. W latach 90. powstały cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem”: „Niebieskie miasta” oraz „Diagonale”, jak również zupełnie nowe cykle „Błękitne”, „Niech żyje wojna!” i „Wyliczanka”. W połowie 2000 roku Dwurnik zaczął pracować nad abstrakcyjnym cyklem „Dwudziestym piątym”, który kontynuował do końca życia równolegle do innych tematów.
Artysta skrupulatnie opisywał i katalogował swoje prace, nadając im kolejne numery porządkowe. Dla każdego cyklu prowadził oddzielny, odręczny spis. Dzieła na papierze, również numerował i opatrywał odpowiednimi oznaczeniami na odwrociu oraz autorskimi pieczęciami. Dzięki tej precyzji, dziś jesteśmy w stanie nie tylko zidentyfikować wszystkie prace artysty, lecz także prześledzić ich losy. Prace artysty znajdują się w kolekcjach Emanuel Hoffmann Stiftung w Schaulager w Bazylei, Museum Ludwig w Kolonii, Van Abbemuseum w Eidhoven, The Pushkin State Museum of Fine Arts w Moskwie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Narodowej Galerii Zachęta w Warszawie, wszystkich Muzeach Narodowych w Polsce, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, w mniejszych kolekcjach miejskich oraz w ponad tysiącu kolekcji prywatnych na całym świecie.
Edward Dwurnik zmarł 28 października 2018 w swoim domu na warszawskiej Sadybie. Jest pochowany w Alei Zasłużonych na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Opiekę nad archiwum i spuścizną artysty objęła Fundacja Edwarda Dwurnika, założona w 2019 roku przez rodzinę artysty.
linoryt, tusz, ołówek, kredka, papier, 86 x 61,5 cm
sygnowany u dołu: '1979 | E. Dwurnik'; na odwrocie autorskie stemple z opisem pracy
Cena wywoławcza:
4 200 zł droit de suite
Estymacja:
5 000 - 6 000 zł
Sprzedane:
6 000 zł
ołówek, papier, 28,5 x 41 cm
Cena wywoławcza:
1 000 zł droit de suite
Sprzedane:
5 500 zł
sucha igła, papier, 29 x 21,5 cm (odcisk płyty), 32 x 24 cm w świetle passe-partout, sygnowany na płycie: „E.D.” oraz ołówkiem u dołu: „sucha igła (próba) „Szturm” E. Dwurnik 85”
Cena wywoławcza:
2 600 zł droit de suite
Estymacja:
3 200 - 4 000 zł
Niesprzedane
akryl, płótno, 18 x 13 cm
sygnowany u dołu: '2018 | E. DWURNIK' oraz na odwrocie: '2018 | E. DWURNIK'
Cena wywoławcza:
7 000 zł droit de suite
Estymacja:
8 000 - 10 000 zł
Sprzedane:
7 000 zł
akryl, płótno, 18 x 13 cm
sygnowany u góry: 'E. DWURNIK | 2018' oraz na odwrocie: '2018 | E. DWURNIK'
Cena wywoławcza:
7 000 zł droit de suite
Estymacja:
8 000 - 10 000 zł
Sprzedane:
9 000 zł
olej, płótno, 146 x 114 cm
sygnowany p.d.: '2000 E. DWURNIK' oraz opisany na odwrocie: '[XV] Sportowcy c.d. | NR: [315] | [2590] - 28.05.2000 | E. DWURNIK | "Młody poeta | średniego | pokolenia"
Cena wywoławcza:
90 000 zł droit de suite
Estymacja:
120 000 - 160 000 zł
Sprzedane:
100 000 zł
Olej, płótno; 13,5 x 18,5 cm
Sygnowany d. : 2018 / E.Dwurnik
Cena wywoławcza:
6 800 zł droit de suite
Estymacja:
9 000 - 10 000 zł
Sprzedane:
6 800 zł
olej na płótnie, 13 x 18 cm;
sygnowany i datowany na froncie, przy dolnej krawędzi: 2018 / E. DWURNIK;
sygnowany i datowany na odwrocie:2018 / E. DWURNIK;
obraz oprawiony (wymiary z oprawą 30 x 35 cm)
olej na płótnie, 13 x 18 cm;
sygnowany i datowany na froncie, przy dolnej krawędzi: 2018 / E. DWURNIK;
sygnowany i datowany na odwrocie:2018 / E. DWURNIK;
obraz oprawiony (wymiary z oprawą 29 x 34 cm)
grafika, papier, 20 x 30 cm (wymiary arkusza), 38 x 48 cm (wymiary z oprawą)
sygnowana, datowana i opisana u dołu (ołówkiem);
l.d.: „Wódka i Śmierć”,
śr.d.: oznaczenie egzemplarza: 3/21,
p.d.: 1978 /...
inkografia, papier, 60 x 46 cm (wymiary zadruku), M/68 x 56 cm (wymiary arkusza),
sygn. ołówkiem, pod kompozycją, p.d.: podpis artysty,
l.d.: oznaczenie egzemplarza;
proweniencja: certyfikat wydawcy
inkografia, papier, 60 x 50 cm
ołówek, papier, 29 x 39 cm
akryl, płótno, 46 x 38 cm
akwarela, papier, 55 x 44 cm w świetle oprawy,
sygn. i dat p.d.: 2011 E. DWURNIK
akwarela, papier, 46 x 27,5 cm w świetle pass-partout,
sygn. i dat.: 2018/E. DWURNIK, opisany śr.d.: MIŁOŚĆ, na odwrocie pieczęć: FABRYKA DWURNIKA
olej, akryl, płótno, 81 x 65 cm; 90,5 x 74 cm (z oprawą)
Sygnowany i datowany p.d.: "E. DWURNIK 2016"
Opisany na odwrocie: "2016 | E. DWURNIK | PLAC TEATRALNY | NR: XI - 687- | - 5998"
inkografia, papier, ed. 43/50 S, 25 x 30 cm (grafika); 28,4 x 33 cm (w świetle passe-partout); 44,5 x 54,5 cm (z oprawą)
Sygnowana ołówkiem p.d.: "EDwurnik"
P.d. sucha pieczęć DESA Modern.
olej, akryl, płótno, 30 x 30 cm; 44,5 x 44,5 cm (z oprawą)
Sygnowany i datowany p.d.: "2016 E. DWURNIK"
Opisany na odwrocie: "2016 | E. DWURNIK | GRANATOWE | TULIPANY | NR: XXIII - 931 - | - 5711"
Litografia, papier; 62 x 48,5 cm (w świetle p-p)
Sygnowany ołówkiem pod ryciną: 4/6, litografia „On czuwa” (60 x 46 cm) E.Dwurnik 68
Pochodzenie: kolekcja polska
olej, płótno, 55 x 46 cm,
sygnowany p.d.: '2017 | E. DWURNIK'
oraz na odwrocie: '2017 | E. DWURNIK | "SZCZECIN" | NR: IX - 2358 - 7082'
akryl, płótno, 18 x 13 cm
tusz, papier, 22 x 25 cm
olej na płótnie, 13 x 18 cm;
sygnowany i datowany na froncie, przy dolnej krawędzi: 2018 / E. DWURNIK
offset, papier, 65 x 95 cm;
plakat niesygnowany