Urodził się 19 kwietnia 1943 w Radzyminie pod Warszawą. W latach 1963-70 studiował malarstwo, grafikę i rzeźbę na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie obronił dyplom w pracowni malarstwa profesora Eugeniusza Eibischa. W 1965, pod wpływem obejrzanej wystawy artysty-samouka Nikifora Krynickiego, przyjął zbliżony styl obrazowania, który później modyfikował i rozwijał.
Edward Dwurnik tworzył rozbudowane cykle malarskie. Był artystą niezwykle płodnym – gdyby wziąć pod uwagę jedynie obrazy na płótnie, jego dorobek liczy ponad 8000 prac. Na 1966 rok datowane są pierwsze prace z najstarszego i najbardziej rozpoznawalnego cyklu „Podróże autostopem” – widoki miast z lotu ptaka. Inne ważne serie to „Sportowcy” – karykaturalny i brutalny zarazem portret Polaków epoki PRL-u, oraz „Robotnicy” – portret Polski walczącej z komunistycznym oprawcą. To właśnie w tej serii w latach 80. malarstwo Dwurnika stało się ekspresyjne, dramatyczne i politycznie zaangażowane. Takie były też kolejne cykle: „Droga na wschód” (1989-1991) upamiętniała ofiary stalinizmu, a seria „Od grudnia do czerwca” (1990-1994) – ofiary stanu wojennego. W latach 90. powstały cykle będące kontynuacją „Podróży autostopem”: „Niebieskie miasta” oraz „Diagonale”, jak również zupełnie nowe cykle „Błękitne”, „Niech żyje wojna!” i „Wyliczanka”. W połowie 2000 roku Dwurnik zaczął pracować nad abstrakcyjnym cyklem „Dwudziestym piątym”, który kontynuował do końca życia równolegle do innych tematów.
Artysta skrupulatnie opisywał i katalogował swoje prace, nadając im kolejne numery porządkowe. Dla każdego cyklu prowadził oddzielny, odręczny spis. Dzieła na papierze, również numerował i opatrywał odpowiednimi oznaczeniami na odwrociu oraz autorskimi pieczęciami. Dzięki tej precyzji, dziś jesteśmy w stanie nie tylko zidentyfikować wszystkie prace artysty, lecz także prześledzić ich losy. Prace artysty znajdują się w kolekcjach Emanuel Hoffmann Stiftung w Schaulager w Bazylei, Museum Ludwig w Kolonii, Van Abbemuseum w Eidhoven, The Pushkin State Museum of Fine Arts w Moskwie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi, Narodowej Galerii Zachęta w Warszawie, wszystkich Muzeach Narodowych w Polsce, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, w mniejszych kolekcjach miejskich oraz w ponad tysiącu kolekcji prywatnych na całym świecie.
Edward Dwurnik zmarł 28 października 2018 w swoim domu na warszawskiej Sadybie. Jest pochowany w Alei Zasłużonych na Cmentarzu Wojskowym na Powązkach. Opiekę nad archiwum i spuścizną artysty objęła Fundacja Edwarda Dwurnika, założona w 2019 roku przez rodzinę artysty.
akryl, płótno, 46 x 55 cm,
opisany, sygn. i dat. p.d.: TORUŃ /E. Dwurnik / 07
Cena wywoławcza:
60 000 zł droit de suite
Estymacja:
70 000 - 90 000 zł
Niesprzedane
akryl, plótno, 140 x 75 cm, opisany,
sygn., dat. na odwrocie: 2011/ E. DWURNIK / OBRAZ NR: 280 / NR: XXV - 280 -4439 /
Cena wywoławcza:
60 000 zł droit de suite
Estymacja:
70 000 - 90 000 zł
Niesprzedane
akryl, płótno, 18 x 13 cm,
sygn. i dat. u góry: 2018 E. DWURNIK, sygn, dat. odwrocie: 2018 | E. DWURNIK |
Cena wywoławcza:
12 000 zł droit de suite
Estymacja:
15 000 - 18 000 zł
Niesprzedane
inkografia, papier, 38 × 59 cm (kompozycja), 43 × 63 cm w świetle passe-partout
sygn. ołówkiem p. d.: „E.Dwurnik”, oraz p. d.: „2/100 M”
Cena wywoławcza:
2 000 zł droit de suite
Estymacja:
2 400 - 4 000 zł
Niesprzedane
Litografia, papier, 60 x 50 cm
Cena wywoławcza:
2 000 zł
Estymacja:
4 000 - 5 000 zł
Sprzedane:
3 500 zł
gwasz, papier, 46 x 54 cm
Cena wywoławcza:
12 000 zł droit de suite
Estymacja:
15 000 - 20 000 zł
Sprzedane:
18 000 zł
gwasz, papier, 39 x 59 cm
Cena wywoławcza:
12 000 zł droit de suite
Estymacja:
15 000 - 20 000 zł
Niesprzedane
olej, płótno; 64,7 x 54 cm;
sygn. i dat. p. d.: 1990 / E.DWURNIK. oraz opis. l. d.: Posterunek MO w Józefowie.
na odwrocie opis: 1990 / E. DWURNIK / NR: IX.578 / 1605 / Posterunek MO / w Józefowie.
akwarela, papier, 45,5 x 55 cm
akwarela, gwasz, papier, 23,5 x 31,5 cm (w swietle passe-partout),
sygnowany u dołu: '2003 WARMIA MAZURY E. DWURNIK'
olej, akryl, płótno, 97 x 146 cm,
sygnowany p.d.: '1991 | E. DWURNIK'; opisany p.d.: 'BIAŁE GŁOWY | POETÓW NA POSTUMENTACH', opisany na odwrocie: '1991 | E. DWURNIK | NR: IX-603 | -1660 | BIAŁE GŁOWY | NA POSTUMENTACH'; '1660'
olej, płótno, 54,5 x 46 cm,
sygnowany i datowany l.d.: '2018 | E.DWURNIK'; opisany na odwrocie: '2018 | E.DWURNIK | PLAC ZAMKOWY | NR: XI-931-7758'
tusz, akwarela, papier, 29,5 x 21 cm,
sygnowany u dołu: 'NIECH ŻYJE WOJNA E. DWURNIK 90' oraz nr na odwrocie: '7949'
akryl, płótno, 18 x 13 cm
olej, płótno, 38,5 x 47 cm,
sygn. i dat. p. d.: 92 /E.DWURNIK;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: 1992 / E. DWURNIK / NR: 1837 [w prostokącie] / ŚW.ALEKSANDER., na odwrocie dodatkowy napis na krośnie: olej.
akryl, płótno, 55 x 46 cm,
sygn. i dat. p.d.: 2016 | E. DWURNIK,
sygn., dat. nr. oraz opisany na odwrocie: 2016 | E. DWURNIK | „KRAKÓW” | NR: IX -2027 -5620
porcelana, wys. 10 cm, edycja limitowana 120/300
Dołączony certyfikat z Desy Modern.
olej, płótno, 27,5 x 42 cm,
sygn. i dat. l.d.: 82 E. DWURNIK| na odwrocie: E. DWURNIK | 82
litografia, papier, 47 x 61 cm (w świetle passe-partout) cm ed. 3/5
sygnowany, datowany i opisany u dołu: litografia „Kondotier na platformie” 3/5 (46 x 58 cm) E. Dwurnik 69.; pieczęć: LITOGRAFIA E. DWURNIK
olej, akryl, płótno,
146 x 114 cm
Sygnowany i opisany na odwrocie: "2004 | E. DWURNIK | » Obraz NR: 215 «"; "XXV-215 | 3218"
Opisany na blejtramie: "24.08.-10.09."
inkografia, papier, ed. 13/100
Wymiary grafiki: 32 x 27 cm
Wymiary arkusza: 48,5 x 41,8 cm
Wymiary z oprawą: 52,5 x 45,5 cm
Sygnowana ołówkiem p.d.: "EDwurnik"
Opisana ołówkiem l.d.: "13/100"
olej, akryl, płótno,
18 x 13 cm
Wymiary z oprawą: 23 x 18 cm
Sygnowany i datowany śr.d.: "2018 E. DWURNIK"
Opisany na odwrocie: "E. DWURNIK"
akryl, płótno, 18x13 cm
sygnowany na odwrociu
tempera, papier, 51x71 w oprawie
sygnowany p. d. róg: E. Dwurnik 2018
akryl, płótno, 18x13 cm
sygnowany na odwrociu