Zdzisław Sosnowski (ur.1947) jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych we Wrocławiu. Zajmuje się autorskim filmem i fotografią oraz audio art. Łączy kreację z działalnością animatora środowiska artystycznego i teoretyka.
W latach siedemdziesiątych był jedną z najaktywniejszych postaci ruchu neoawangardowego, którego działalność sytuuje się na granicy sztuki pojęciowej i postkonceptualnej. Jako jeden z pierwszych wykorzystywał język kultury popularnej i świadomie kreował własny wizerunek medialno-artystyczny. We Wrocławiu współtworzył grupę artystyczną Galeria Sztuki Aktualnej oraz współpracował z Permafo. Po przeprowadzce do Warszawy, razem z Jackiem Drabikiem i Januszem Haką, kierował Galerią Współczesną. Współorganizował wówczas słynną wystawę Aspekty nowoczesnej sztuki polskiej (1975). W kolejnych latach prowadził Galerię Studio, gdzie prezentował prace m.in. Sol Le Witta i Mario Merza.
Prace artysty pokazywane były na wielu indywidualnych i zbiorowych wystawach m.in. w Galerii Akumulatory 2 (Poznań, 1973), w Galerii Dziekanka (Warszawa, 1973), X Biennale De Paris (1977), Presences Polonaises (Centrum Pompidou, 1983), w Wanda Dunikowski Galerie (Kolonia, 1989) i ostatnio w Galerii Foto-Medium-Art (Kraków, 2008) i Galeria Piekary (2009). O jego twórczości i postawie artystycznej pisało wielu krytyków m. in. Marcin Giżycki, Bożenna Stokłosa, Jan Stanisław Wojciechowski, a ostatnio Małgorzata Jankowska i Łukasz Ronduda. Zdzisław (Ghislave) Sosnowski od 1982 roku mieszka i pracuje w Paryżu.
Artysta o swojej działalności artystycznej:
"Uważam pracę artystyczną jako ciągłe poszukiwanie możliwości poszerzenia procesu znakowania. Moja postawa artystyczna jest próbą refleksji nad kontekstem funkcjonowania języka sztuki. Posługuję się procesami logicznymi, technikami i materiałami przemysłowymi, "nieartystycznymi", w celu wyjścia z konwencji dzieła manualnego, unikalnego i mistycznego. Używam multiplikacji, tautologi i semantyki w próbie zmiany znaczenia medium i postawienia odbiorcy w koniecznosci ciagłego definiowania swojej świadomosci sztuki. Od początku mojej aktywności artystycznej zajmowalem się rzeczywistoscią banalną jako materiałem do budowania znaku. Unikając ekspresji odautorskiej starałem się kreować ekwiwalent tej rzeczywistości operując na poziomie jej reprodukcji (film, fotografia, video). W moim rozumieniu sztuka zajmuje się problemami artystycznymi czyli swoją strukturą, funkcjonowaniem, nieustanną probą samodefinicji i językiem znakowania, a czynnik tworzenia jest niewielkim zakłóceniem toku rzeczywistości. Obecne postrzeganie i ogląd rzeczywistości został ukształtowany przez mass media, szczególnie telewizję. Różnorodność, przemieszczanie i niezwykłość punktów widzenia każdego, banalnego lub niecodziennego zdarzenia, może mu nadać sens z góry zamierzony. Praktycznie obecnie każda wizualna informacja istnieje w kontekście celow politycznych, społecznych czy estetycznych. To samo widziane "oczami" przekazu znaczy za każdym razem co innego.Z drugiej strony nowe narzędzie obróbki przekazu jakim stał się Internet, przyniosło latwość, natychmiastowość i praktycznie nieskończoność dostępu do wszystkich stanów rzeczywistości.Te dwa narzędzia, którymi świadomie i nieświadomie posługujemy się, praktycznie pozbawiły nas jakiegokolwiek statycznego oglądu rzeczywistości i jej oceny. Cała moja dotychczasowa praca artystyczna polegała na kreowaniu reprodukcji nieistniejącej rzeczywistości (branej za realną dzięki przekazowi photo, film - uznanych za jej odwzorowanie). W ostatnim czasie probuję rozszerzyć przestrzeń pracy poprzez wizualizacje struktur modelowania świadomości odbioru przekazu".
Druk, technika własna, papier, w świetle passe-partout: 39,5 x 50 cm, całość: 51 x 70,5 cm,
sygnowany p.d., ed. 95/100
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 13 x 8,5 cm (wymiary każdej pracy)
sygnowany, datowany i opisany u dołu: '"Football" Zdzisław Sosnowski 1977'
każda z prac opisana na odwrociu: 'Zdzisław |...
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, papier, 16,8 x 12 cm (wymiary każdej pracy)
sygnowany, datowany i opisany ołówkiem p.d.: "Uśmiechy" Zdzisław Sosnowski 1972
4 odbitki żelatynowo-srebrowe
2,5 x 3,8 cm oraz 3 odbitki o wym. 9 x 14 cm sygn., tyt., dat., na przodzie
vintage print
oprawa: passe-partout, drewniana rama, szkło
4 odbitki żelatynowo-srebrowe, papier, karton 27 x 30,5 cm
sygn, tyt., dat. na przodzie
vintage print
oprawa: drewniana rama, szkło
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/karton, papier barytowy, 9 x 14 cm (wymiary każdej pracy)
sygnowany i datowany ołówkiem p.d.: 'Zdzisław Sosnowski 1975'
zestaw siedmiu fotografii naklejonych na karton
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 12 x 16,8 cm (wymiary każdej pracy)
sygnowany na przodzie ołówkiem p.d.: '"Magik" Zdzisław Sosnowski 1973'
sygnowany, datowany i opisany na przodzie ołówkiem...
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 8,2 x 13,5 cm (wymiary każdej pracy)
autorski zestaw 3 fotografii
każda fotografia sygnowana i datowana p.d.: 'SOSNOWSKI 71'
opisany i sygnowany ołówkiem na...
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny, 36 x 22 cm
sygnowany p.d.: 'Zdzisław Sosnowski "Goalkeeper" 1975'
gelatin silver print on photographic paper, 36 x 22 cm
signed lower right: 'Zdzislaw Sosnowski "Goalkeeper" 1975'
fotografia czarno-biała, odbitka bromowa/papier fotograficzny,vintage print
36 x 22 cm
sygnowany, datowany i opisany u dołu: 'Zdzisław Sosnowski "Goalkeeper" 1975'
POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Paryż, ...
1975
odbitka żelatynowo-srebrowa, papier, 48,5 x 59 cm,
sygn., dat. i tytuł na przodzie,
nakład: 1/1
vintage print
Sosnowski jako jeden z pierwszych artystów wykorzystywał język kultury popularnej, świadomie...
1975
gelatin silver print, 48.5 x 59 cm,
signed, dated and titled on the front,
edition: 1/1
vintage print
Sosnowski was a pioneer artist who made use of the language of popular culture and consciously...
1975
diptych, gelatin silver prints, 18 x 23.8 cm (each),
signature and date on the reverse,
unique object
vintage prints
Sosnowski was a pioneer artist who made use of the language of popular culture and...
1975
dyptyk, brom, papier, 18 x 23,8 cm (każda),
sygn. i dat. na odwrocie,
unikat
vintage prints
Sosnowski jako jeden z pierwszych artystów wykorzystywał język kultury popularnej, świadomie kreował własny mit...
brom, papier, 6 fotografii naklejonych na karton, 36,5 x 35,5 cm (całość),
sygn., dat. p.d. na passe-partout,
unikat
vintage print
Wystawy: 10. Biennale de Paris (1977); "Goalkeeper" Galeria Piekary, Poznań...
fotografia czarno-biała, srebrowo-żelatynowa, papier, 3 fotografie 14 × 18 cm; sygn., dat., opisana na passe-partout ołówkiem i na odwrocie ramy; odbitka autorska, nakład: nieokreślony (jedyne zachowane odbitki z 1981 r.)...
fotografia czarno-biała, srebrowo-żelatynowa, papier, 4 fotografie 18 × 14 cm; sygn., dat., opisana na passe-partout ołówkiem i na odwrocie ramy; odbitka autorska nakład: nieokreślony (jedyne zachowane odbitki z 1972 r.)...
2 fotografie barwne, papier, 100 x 70 cm (wswietle oprawy); sygn., dat. i opis. na odwrocie; wydruk autorski, nakład: 1/3, life time print
fotografia czarno-biała, brom, matowy papier, 3 x 9 x 14 cm; sygn., dat., opisana na passe-partout flamastrem; odbitka autorska, nakład: 1/1 vintage print
fotografia czarno-biała, brom, matowy papier, 3 x 9 x 14 cm; sygn., dat., opisana flamastrem na passe-partout; odbitka autorska, nakład: 1/1, vintage print
fotografia barwna, papier fotograficzny, 70 x 100 cm (w świetle oprawy); wydruk autorski, nakład: nieokreślony, life-time print
fotografia barwna, papier fotograficzny, 70 x 100 cm (w świetle oprawy); wydruk autorski, nakład: nieokreślony, life-time print
fotografia barwna, papier fotograficzny, 70 x 100 cm (w świetle oprawy), wydruk autorski, nakład 1/3, life-time print
fotografia barwna, papier fotograficzny, 70 x 100 cm (w świetle oprawy), wydruk autorski, nakład 1/3, life-time print