Polski rzeźbiarz urodzony w 1943 w Lublinie, którego krytycy określili mianem kronikarza XX wieku.
Studiował malarstwo i architekturę wnętrz na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uzyskał dyplom w 1968 roku. W latach 1968-70 był związany z uczelnią jako asystent w pracowni ceramiki na Wydziale Malarstwa.
W 1970 roku wyjechał do Paryża, gdzie kontynuował edukację w Ecole des Beaux-Arts. Główną inspiracją dla jego twórczości są lata 60. XX wieku obfitujące w liczne przemiany na polu społeczno-artystycznym związane z przełomami politycznymi – Żelazną Kurtyną i Murem Berlińskim w Europie oraz kryzysem kubańskim w USA i wojną w Wietnamie.
Tomasz Kawiak jest twórcą pierwszego w Polsce happeningu ekologicznego „Ból Tomka Kawiaka” (1970), podczas którego zabandażował okaleczone przez służby miejskie drzewa przy jednej z ulic w Lublinie. Od wtedy też prowadzi światową akcje tzw. „cegłowania” (briquetage), która polega na tym, że artysta podczas podróży zostawia w odwiedzonych przez siebie miejscach Cegłę Tomka Kawiaka (cegła wypalona w czerwonej glinie o wymiarach 20 x 10 x 3 cm opatrzona pieczęcią).
Oprócz działalności happeningowej, Kawiak realizuje też monumentalne rzeźby na temat dżinsów i kieszeni, które stanowią ważny motyw ikonograficzny jego sztuki już od lat 70. XX wieku. Realizacje to wykonane z brązu i ceramiki odlewy fragmentów ciał w dżinsowych ubraniach, poprzez które artysta chce zwrócić uwagę na zjawisko unifikacji społeczeństwa dokonującej się za sprawą globalnych trendów.
Nieśmiertelny dżins pojawia się także w malarstwie Kawiaka, w którym dodatkowo widoczne są również inspiracje sztuką afrykańską oraz abstrakcyjną.
aluminium malowane, podstawa drewniana
22 x 19 cm
wymiary rzeźby: 22 x 19 x 15 cm, drewniana podstawa wys. 2,5 cm
sygn. z tyłu: TOMEK | 2021 3/8
na spodzie naklejona wizytówka z adresem i sygn. flamastrem: TOMEK...
brąz patynowany
21 x 14,5 cm
wymiary rzeźby: 21 x 14,5 x 10 cm
sygn. z tyłu: KAWIAK | TOMEK | E. A. II 1.9.9.4.
Na spodzie naklejona wizytówka z adresem i sygn. flamastrem i tytułem: TOMEK [pionowo], obok: „LES...
technika własna (ready made, farba olejna) na tekturze, 31 x 18 cm,
sygnowany w lewym, dolnym, rogu: "T. Kawiak" oraz datowany w prawym, dolnym rogu: "1973".
Opisany autorsko na odwrocie: "1973 | T. KAWIAK | PARYŻ" oraz...
brąz patynowany i srebrzony , wys. 70 cm
sygn. na podstawie: 19 T. K. 96; na spodzie nalepka autorska z opisem pracy; do obiektu dołączono certyfikat autentyczności wydany przez artystę.
brąz patynowany, złocenie (motyl na plecach kurtki), podstawa: sztuczny kamień
wys. 31,5 cm, z podst. 44 cm
sygn. z tyłu po p.: TOMEK | 7 / 8
przy postawie po p. znak odlewni: FONDERIA | DE CARLI | TORINO
brąz patynowany
40 x 20 x 20 cm
sygn. dat. i opis. E.A.89 TOMEK KAWIAK
edycja autorska
pochodzenie:
kolekcja prywatna, Marsylia
brąz, 32 x 27 cm
sygn. z tyłu przy kieszeni: TOMEK KAWIAK niżej wydrapany nakład i data: 7/8 1991
brąz patynowany na niebiesko i brązowo
9 x 42 cm
podstawa drewniana: 2 x 44 x 5,8 cm
sygn. z przodu: LONG MARCH | [tekst chiński], z tyłu: TOMEK | 7/8 | 1998, niżej znak odlewni: VENTURI ARTE CERA PERSA, na spodzie...
Brąz patynowany, wys. 29 cm,
sygnowana na spodzie, ed.17/25
collage (gwasz, tektura, naklejone przedmioty: pędzel, linijka, ołówek ze sznurkiem), płyta, 31,5 x 18 cm
sygn. l.d.: T. K., p.d.: 1973
sygn. na odwr. flamastrem: 1973 | [nalepka autorska z adresem pracowni we Francji] |...
brąz, podstawa kamienna, cegła
31 x 26 cm (brąz), z podstawą 33 x 27 cm
sygn. l.g.: TOMEK KAWIAK, sygn. powtórzona na cegle: TOMEK KAWIAK, na odwr. napis: EA
technika własna
69 x 69 cm (92 x 92 cm w oprawie)
sygn. l. d.: T. KAWIAK 1975 na odwrociu autorska nalepka z opisem pracy
Akryl, kolaż, technika własna, płyta, 50 x 40 cm
Sygn. i dat. na odwrocie: 2021 / TOMEK (podkreślone), oprawiony
aluminium chromowane patynowane, szkło barwione
wys. 37 cm, ed. 4/8
sygn. i opisany z tyłu: TOMEK 2016 4/8 na podstawie papierowa naklejka z autorskim opisem pracy
aluminium pokryte chromem i patyną
23 x 18 x 18 cm
sygnowana, datowana i opisana: 2021 E.A. 4/8 Egz.
gips szkliwiony; wys. wraz z podstawą 27 x 17 x 10 cm;
na spodzie sygn. i dat.: TOMEK / 1996.
ceramika szkliwiona; 10 x 17,5 x 11 cm;
wybita sygn. na przodzie i wew.: TOMEK KAWIAK.
olej, kolaż, technika własna, płótno na płycie,
50 x 40 cm, w oprawie: 60 x 50 cm,
sygn. w obrębie kompozycji
brąz, wys. 175 cm
sygn. w trzech miejscach: TOMEK KAWIAK
gips szkliwiony; wys. wraz z podstawą 27 x 17 x 10 cm;
na spodzie sygn. i dat.: TOMEK / 1996.
ceramika szkliwiona; 10 x 17,5 x 11 cm;
wybita sygn. na przodzie i wew.: TOMEK KAWIAK.
brąz patynowany na niebiesko i brązowo
9 x 43 x 5 cm, podstawa drewniana: 2 x 44 x 5,8 cm
sygn. z przodu: LONG MARCH | [tekst chiński], z tyłu: TOMEK | [tekst chiński]
brąz patynowany
153 x 84 cm
sygn.: TOMEK KAWIAK
punca odlewnika: PONDERIA MARIANI
brąz, drewno
38,5 x 20,5 x 4,5 cm
opisany na odwrocie: A.E.
metal, 37x28x20 cm