Wróć do artystów
ST

STEINLEN Théophile-Alexandre

(1859 - 1923)
Dodaj do listy życzeń
(0)
Théophile-Alexandre Steinlen - słynny grafik, malarz i rzeźbiarz francuski pochodzenia szwajcarskiego, kronikarz Montmartre`u, uważany jest za najwybitniejszego, obok Toulouse - Lautreca, przedstawiciela ilustratorstwa francuskiego epoki fin-de-siÝcle`u. Studiował na uniwersytecie w Lozannie, a następnie pracował jako projektant w fabryce tekstylnej w Miluzie. W 1881 wyjechał do Paryża, gdzie pozostał do końca życia (w 1901 otrzymał obywatelstwo francuskie), stając się jednym z głównych animatorów życia artystycznego w tym mieście, a popularność jaką się cieszył wśród publiczności, zwłaszcza w latach 80-tych i 90-tych, przewyższała sławę Toulouse - Lautreca. Zawdzięczał ją w głównej mierze ilustracjom zamieszczanym w takich pismach, jak "Le Chat Noir", "Le Mirliton", "Le Rire", "Le Gil Blas illustré" i w książkach, których autorami byli często jego przyjaciele, jak np. znany piosenkarz i poeta - Aristide Bruant, czy też Anatole France, piszący z kolei o twórczości artysty w katalogach jego wystaw. Twórczość Steinlena w tej dziedzinie, obejmująca ponad 2000 ilustracji, była tylko jedną ze sfer jego działalności jako rytownika. Stworzył ponadto około 500 litografii, ponad 100 akwafort i szereg plakatów, wnosząc wielki wkład w rozwój każdego z tych gatunków w sztuce.
Także w malarstwie pozostawił dzieła godne uwagi, czego przykładem może być prezentowany tu gwasz "W cyrku", w którym zręczny rysunek, charakterystyczny dla formacji ilustratorów fin de si? cle`u, łączy się z typowym już dla nowych kierunków w sztuce, głównie fowizmu, podejściem do formy i koloru.
Steinlen nie podejmował wprawdzie w swojej twórczości tematu cyrku. Był to jednak motyw niezwykle popularny w sztuce francuskiej końca XIX wieku. Przedstawiali go m. in. Daumier, do którego Steinlen nawiązywał pod wieloma względami, Manet, Renoir, Toulouse-Lautrec i Degas, a także artyści młodszej generacji, tacy jak Picasso, Matisse, Leger, Raoul Dufy, Kees van Dongen, Georges Rouault, Max Jacob, dlatego też zainteresowanie się nim przez Steinlena wydaje się całkiem naturalne.

[źródło: Anna Kozak]
Pokaż
68
68

STEINLEN Théophile-Alexandre (1859 - 1923)

W CYRKU, 1912

Gwasz, karton; 50, 4 x 75 cm
Sygnowany i datowany p. d.: Steinlen/ 12
Na odwrocie naklejka antykwariatu Brunona Wenzla z Wrocławia.

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
134
134

STEINLEN Théophile-Alexandre (1859 - 1923)

Matka z dzieckiem, pocz. XX w

litografia;
wymiary: 290 x 260 mm;
sygn. kredką
p.d.: Steinlen, na płycie l.d.: Steinlen.
Stan zach.: dobry, po konserwacji

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
49
49

STEINLEN Théophile-Alexandre (1859 - 1923)

Ilustracja do książki Montjoyeuxa La voix du sang

sygn. na kamieniu .p.d.
litografia barwna
29x25

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
135
135

STEINLEN Théophile-Alexandre (1859 - 1923)

W CYRKU, 1912 r.

Gwasz, 50, 4 x 75 cm
Sygn. i dat. na dole po prawej: Steinlen/ 12;
Na odwrocie naklejka antykwariatu Brunona Wenzla z Wrocławia

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji