Polski malarz portrecista z artystycznego rodu Styków.
Pierwsze lekcje rysunku pobierał u ojca, malarza Jana Styki, który dostrzegł talent syna. Od 1900 r. pobierał edukację w Paryżu, gdzie już w wieku zaledwie 11 lat odznaczano go pierwszymi nagrodami za działalność artystyczną, a jego obrazami prezentowanymi na Salonie Artystów Francuskich w 1906 r. zachwycał się sam prezydent Armand Fallières (1841-1931).
Malował sceny rodzajowe, religijne i symboliczne oraz akty i zwierzęta, jednak najbardziej zasłynął portretami znanych osobistości XX wieku, przedstawiciele elit i arystokracji, pośród których znaleźli się m.in. Pola Negri, Maurice Maeterlinck czy Ignacy Paderewski.
Uznany krytyk sztuki, Louis De Rochefort, określił Tadeusza Stykę jako jednego z najlepszych portrecistów ze względu na doskonałą technikę oraz wyjątkową umiejętność z jaką artysta przenosił wewnętrzny charakter swoich modeli na płótno.
Artysta był szczególnie rozpoznawany i ceniony za żywe użycie kolorów oraz charakterystyczne pociągnięcia pędzla, które dobrze widać w stworzonych przez niego portretach oraz scenach historycznych przedstawiających dramatyczne i pełne napięcia momenty.
Za swoją twórczość został odznaczony przez rząd francuski Orderem Narodowej Legii Honorowej – najwyższym odznaczeniem nadawanym przez władze Francji.
W 1929 r. Tadeusz Styka wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie osiadł i regularnie wystawiał swoje prace aż do śmierci w 1954 roku.
olej, tektura
51,8 x 48,7 cm
sygn. l.d.: TADÉ STYKA_
Obraz pochodzi z kolekcji rodziny artysty.
olej, deska
46 x 55 cm
sygn. p.d.: TADE. STYKA, opisany na odwrociu: 1906 / Galerie Georges Petit
olej, płótno
92,3 x 73,2 cm
sygn. z prawej: TADÉ. STYKA_
pastel, papier
134 x 90 cm
sygn. l.d.: TADE. STYKA
olej/deska
46 x 55 cm
sygnowany p.d.: "TADE.STYKA."
Pochodzenie: kolekcja prywatna we Francji
Oryginalna rama z epoki
sangwina, ołówek, papier, 23,5 × 19,5 cm w świetle passe-partout
sygn. i dat. z dedykacją u dołu: „A Madame Gabrielle Réval/en souvenir TADE. STYKA.1911.”
olej, tektura,
61,0 x 46,0 cm,
sygn. l.d.: TADÉ STYKA_
Na odwrocie białą kredą: Dunon; powyżej (atrament): nord 63.63. [...]; p.d. zatarty napis: Tadé S [...]
olej, płótno, 117 × 90 cm
olej, płyta, 62 x 55,5 cm;
sygn. l. d.: TADE. STYKA.
Stan zach.: spękania malatury.
kredki na papierze, 24 x 19 cm,
sygnowany w lewym, dolnym rogu: "TADE.STYKA".
olej, tektura
60,5 x 45,5 cm
sygn. l.d.: TADÉ. STYKA_
Na odwrocie l.g. numer (niebieską kredką): 10.
olej, płótno, 117 × 90 cm
olej, tektura, 36,2 x 28 cm,
sygn. l.d.: TADÉ.STYKA,
na odwrocie oznaczenia numeryczne: 299 i 2537, powtórzone na ramie oraz naklejka paryskiego zakładu ramiarskiego Lebrun z powtórzonym numerem 2537.
olej, tektura, 78 × 53 cm
sygn. l. d.: „TADÉ.STYKA.”
olej, tektura, 35 × 27 cm
sygn. l. d.: „TADÉ.STYKA.”
olej, tektura
51,8 x 48,7 cm
sygn. l.d.: TADÉ STYKA_
Obraz pochodzi z kolekcji rodziny artysty.
olej, tektura
55,4 x 70,5 cm
sygn. l.d.: TADE. STYKA.
Na odwrocie l.d. dwie nalepki (jedna na drugiej): firmy transportowej Michell & Kimbel w Paryżu; na niej naklejona nalepka wystawowa (druk, tusz): Exposit[ion...
ołówek, kredka, papier; 47 x 32,5 cm;
sygn. l. d.: "TADE. STYKA."
olej, płótno, 81 × 65 cm
sygn. l. d.: „TADÉ STYKA.”
na odwrocie napis na płótnie: Eine morgenneu Peintee 3c (?); na krośnie ołówkiem napis: (...) Beaucour (?) – nieczytelnie; na płótnie i krośnie okrągłe stemple urzędu...
olej, tektura, 61 x 46 cm
sygn. l. d.: TADE. STYKA
olej, tektura
75 x 55,5 cm
sygn. l.d.: TADE. STYKA.
Na odwrocie p.g. fragment ośmiobocznej nalepki.
olej, tektura, 62 x 55,5 cm;
sygn. l. d.: TADE. STYKA -
Obraz po konserwacji.
litografia barwna, papier; 50 x 36 cm (w świetle oprawy);
sygn. p. d.: TS.
Wydawca: Aaron Ashley Inc., Yonkers, Nowy Jork, wydanie z 1972 r.
litografia barwna, papier; 50 x 36 cm (w świetle oprawy);
sygn. l. d.: TS.
Wydawca: Aaron Ashley Inc., Yonkers, Nowy Jork, wydanie z 1972 r.
piórko, tusz, papier; 19 x 25 cm (w świetle passe-partout);
sygn. p. d.: TADÉ STYKA.