Wojnę spędził w Niemczech, w 1945 roku powrócił do Francji, rok później do Polski. W 1950 roku ukończył studia na łódzkiej PWSSP, a w latach 1950-1956 studiował na warszawskiej ASP. Jest grafikiem i malarzem, od 1965 działający we Francji, przedstawiciel konceptualizmu; początkowo tworzył kwasoryty (m.in. seria Opisanie świata); później kompozycje przestrzenne z płótna, zwane "poduszkowcami"; od 1965 zaczął pokrywać płótna, nazywane przez siebie "detalami" rzędami kolejnych cyfr, zaczynając od jedynki (pierwszy został zapisany liczbami od 1 do 35327), co ma oddawać upływ czasu; płótnom towarzyszy fotografia twarzy artysty ukazująca oznaki starzenia się i nagranie jego głosu. Jest laureatem wielu nagród, między innymi: Nagrody Krytyki Artystycznej im. C.K. Norwida; brał udział w Biennale w Sao Paulo (1969 i 1977), Documenta w Kassel (1977), Biennale w Wenecji (1995).
olej, płótno,
130 x 80 cm,
sygn. i opisany na odwrociu: OPAŁKA 65 Tau
olej, płótno,
40,0 x 30,5 cm,
na odwr. na blejtramie napis: R. OPAŁKA,
tusz lawowany, piórko, tusz, papier; 18,7 x 29 cm (w świetle oprawy);
sygn. p. d.: R. OPAŁKA;
obraz przed konserwacją.
fotografia kolorowa, 10 x 15 cm,więkoszość zdjęć opisana odręcznie na odwrocie przez Romana Opałkę.
ołówek, papier; 19,7 x 30 cm;
sygn. na odwrocie: R.OPAŁKA (ołówkiem).
do obiektu dołączony certyfikat autentyczności
piórko, tusz, tusz lawowany, papier; 29 x 19 cm (w świetle oprawy);
napis p. d.: R. OPAŁKA (ołówkiem).
tusz, papier, 125 x 101 cm
tempera, tusz, papier, 27,7 x 20,4 cm,
na odwrocie oprawy pieczęć: 'EX LIBRIS | Ewa & Marek Pietkiewicz', obok okrągła pieczęć Fundacji Opalka z potwierdzeniem autorstwa pracy, l.d. nalepka z napisem odręcznym: Opałka 2
ołówek, papier; 19,7 x 30 cm;
sygn. na odwrocie: R.OPAŁKA (ołówkiem).
tusz, kredka litograficzna, papier naklejony na tekturę,
107 x 36,5 cm
gwasz, tusz, papier,
14,5 x 19,5 cm (w świetle oprawy),
na odwrociu napis: EX LIBRIS Ewa & Marek Pietkiewicz i okrągła pieczątka z Fundacji Opałki
piórko, tusz, tusz lawowany, papier; 19 x 29 cm (w świetle oprawy);
sygn. p. d.: R. OPAŁKA (ołówkiem).
tusz, kredka litograficzna, papier naklejony na tekturę , 107 x 36,5 cm
litografia
52x70 cm
praca ofiarowana przez Fundację Opalka
ołówek, papier; 19,7 x 30 cm;
sygn. na odwrocie: R.OPAŁKA (ołówkiem).
kredka, papier, 34 x 23 cm,
sygn. na odwrocie: R. OPAŁKA
tusz, papier, 28,5 x 20,5 cm,
sygn. p.d.: R. OPAŁKA
tusz, papier, 29 x 20 cm,
sygn. p.d.: R. OPAŁKA
piórko, tusz lawowany, papier; 22,5 x 17,5 cm (w świetle oprawy);
sygn. p. d.: R. OPAŁKA (ołówkiem).
tusz, papier, 41,5 x 29,5 cm,
sygn. p.d.: R.OPAŁKA
tusz, wałek malarski / papier pakowy
86 x 30 cm
sygnowany p.d.: „R. OPALKA”
Szkic odręczny techniką wydrapywaną ilustracji do powieści Roberta Stillera "Skamienialy Statek" ukazujący epizod z Kamasutry: byka gwałcącego kobietę, 1966
gwasz/ papier
29 x 25 cm
opisany l.d.: 'OPAŁKA'
ołówek/papier, 19 x 29 cm, na odwrociu pieczęć: Rysunek Romana Opałki. Ze zbiorów / Henryka Opałki, oraz podpis: H.Opałka
ołówek, papier; 19,7 x 30 cm;
sygn. na odwrocie: R.OPAŁKA (ołówkiem).
ołówek/papier, 19 x 29 cm, na odwrociu pieczęć: Rysunek Romana Opałki. Ze zbiorów / Henryka Opałki, oraz podpis: H.Opałka