Malarz i rysownik. Zasłynął konceptualnym projektem tzw. obrazów liczonych. W rysunkach tuszem i w gwaszach Romana Opałki z 1960 roku, w ich złożonych strukturach, kompozycjach jednoczących powtarzające się, podobne do siebie elementy, znajdujemy zapowiedź przyszłych prac. Kontynuację poszukiwań Opałki w dziedzinie struktur drobin – i w tym sensie bezpośrednie przedłużenie koncepcji Chronomów – stanowiły grafiki (B.Kowalska, Roman Opałka, Kraków 1996, s. 42). Dojrzałą realizacją tej koncepcji był cykl kwasorytów „Opisanie świata” rozpoczęty w 1968. Należą do niego prezentowane prace, które były nagradzane na międzynarodowych przeglądach grafiki.
kwasoryt/papier, 59 x 48,3 cm (odbitka), 68,3 x 56,3 cm (arkusz)
opisany oł. l.d.: Wieża Babel (zatarte)
Malarz i rysownik. Zasłynął konceptualnym projektem tzw. obrazów liczonych. W rysunkach tuszem i w gwaszach Romana Opałki z 1960 roku, w ich złożonych strukturach, kompozycjach jednoczących powtarzające się, podobne do siebie elementy, znajdujemy zapowiedź przyszłych prac. Kontynuację poszukiwań Opałki w dziedzinie struktur drobin – i w tym sensie bezpośrednie przedłużenie koncepcji Chronomów – stanowiły grafiki (B.Kowalska, Roman Opałka, Kraków 1996, s. 42). Dojrzałą realizacją tej koncepcji był cykl kwasorytów „Opisanie świata” rozpoczęty w 1968. Należą do niego prezentowane prace, które były nagradzane na międzynarodowych przeglądach grafiki.