Urodził się w 1885 r w Warszawie, Zginął rozstrzelany w warszawskim getcie.
Urodził się w szanowanej, spolonizowanej rodzinie żydowskiej inteligencji. Jego żona zaś, Bronisława, była siostrą poety Ludwika Markusa (Louisa Marcoussisa). Rysunku i malarstwa uczył się początkowo w Warszawie u Zofii Stankiewicz, Adolfa Edwarda Hersteina i Miłosza Kotarbińskiego. Studia w krakowskiej ASP u J. Mehoffera i w ASP w Monachium oraz w pracowni Hersteina w Berlinie. Od 1911 roku na stałe osiedlił się w Paryżu, tam związał się ze środowiskiem École de Paris. W okresie 1914 - 1924 mieszkał w Krakowie i Warszawie, eksponując swe prace na wystawach sztuki polskiej w kraju i za granicą. Był członkiem Towarzystwa Artystów Polskich i Polskiego Towarzystwa Artystyczno - Literackiego w Paryżu, Grup „Pięciu” i współzałożycielem „Rytmu”.Wystawiał w Polsce i zagranicą, brał udział w paryskich Salonach: Jesiennym, Niezależnych, Tuileries. Od 1922 r mieszkał w Paryżu utrzymując trwałe związki z Polską. Należał do Towarzystwa Artystów Polskich w Paryżu, współzałożyciel grupy Rytm. Dużo wystawiał w dwudziestoleciu międzywojennym, także jako reprezentant sztuki polskiej m.in.: Sztokholm 1929, Bruksela 1929, Pittsburgh 1931, Moskwa 1933. Znany i uznany portrecista stworzył galerię polskiej elity artystycznej i intelektualnej, malował pejzaże, akty, inspirowane sztuką renesansu, manieryzmu i baroku. U schyłku życia, w tragicznych warunkach getta warszawskiego, tworzył rysunki dokumentujące tragiczny los Żydów.
Malarz, rysownik.
Malarstwo olejne stanowi największą i najważniejszą część jego dorobku. W jego sztuce brak gwałtownych przewrotów. Cenił dzieła dawnych mistrzów, nie ulegał nowoczesnym trendom, nie należał do awangardy sztuki. Jego twórczość bliska jest międzynarodowej sztuce kręgu École de Paris, z którym był związany. Najbliższy był mu realizm, choć nie w naturalistycznej czy idealistycznej odmianie. Pozostał wierny tradycyjnym, ulubionym tematom: portretowi, pejzażowi, martwej naturze, aktowi. Odkrywając malarstwo Paula Cezanne’a, a także impresjonistów i postimpresjonistów, umiał połączyć nowoczesną formę z przywiązaniem do wielkiej tradycji malarstwa europejskiego. Udało mu się stworzyć indywidualny, rozpoznawalny styl, pełen ekspresji i poczucia humoru.
olej, płótno
73 x 60 cm
sygn. p.g.: Kramstyk, na blejtramie numer inwentarzowy kredą oraz nalepka z Wejman Gallery
olej, tektura, 54 x 83,5 cm;
sygn. l.g.: Kramsztyk
olej, płótno, 73 x 91,5 cm
sygn. p. d.: Kramstyk
olej, tektura, 54 x 83,5 cm;
sygn. l.g.: Kramsztyk
olej, płótno; 65,2 x 92,3 cm;
sygn. l. d.: "Kramsztyk";
na krośnie widoczny fragment napisu (uszkodzony): "… sklep…"
litografia, papier, 26,5 × 22 cm w świetle passe-partout
sygn. na płycie p. d.: „Kramstyk”
olej, płótno; 64 x 79 cm;
sygn. l. d.: R. Kramsztyk.
olej, płótno, 65 × 50,5 cm
sygn. p. g.: Kramsztyk
na odwrocie napis odręczny z opisem pracy (częściowo zatarty)
olej/płótno, 129 x 88,6 cm
sygnowany monogramem i datowany na odwrociu: 'R.K. 34'
olej, płótno; 64 x 79 cm;
sygn. l. d.: R. Kramsztyk
olej, tektura, 56 × 76,5 cm
sygn. p. g.: R. Kramsztyk
olej, płótno, 73 × 91,5 cm
sygn. p. d.: Kramstyk
olej, płótno, 65 × 50,5 cm
sygn. p. g.: Kramstyk na odwrocie płótna napis odręczny z opisem pracy (częściowo zatarty)
olej, płótno; 64 x 79 cm;
sygn. l. d.: R. Kramsztyk
olej/płótno, 73 x 60 cm
sygnowany p.g.: 'Kramstyk'
na krośnie malarskim numer inwentarzowy kredą oraz nalepka galerii sztuki
olej, płótno, 40 x 50 cm
sygn. l.d.: Kramsztyk
olej, płótno; 64 x 79 cm;
sygn. l. d.: R. Kramsztyk
litografia, papier; 26 x 19,7 cm (w św. passe – partout);
sygn. na płycie p. d.: Kramsztyk
litografia, papier; 25,9 x 21,8 cm (w św. passe – partout);
sygn. na płycie p. d.: Kramsztyk
olej, płótno, 37 x 47 cm
sygn. p.d.: Kramsztyk
olej, płótno
wymiary: 93 x 73cm
sygn. ‘Kramsztyk.’ (lewy dół)
litografia, papier; 25,7 x 21,5 cm (w św. passe – partout);
sygn. na płycie p. d.: Kramsztyk
litografia, papier; 26 x 20 cm (w św. passe – partout);
sygn. na płycie p. d.: Kramsztyk
tusz/papier, 16 x 11 cm
sygnowany p.d.: 'Kr'
olej/płótno, 38,5 x 61 cm
sygnowany l.d.: 'Kramstyk'
na odwrociu papierowa nalepka wystawowa z muzeum w Tel-Avivie w Izraelu oraz papierowa nalepka aukcyjna z domu aukcyjnego Christie's w Nowym Jorku