Syn Józefa Kaspra Pochwalskiego i Marcjanny z Bergów należał do wielopokoleniowego rodu krakowskich malarzy o dużych tradycjach artystycznych. Malarzami byli: pradziad Marcin (1745-1800), ojciec Józef Kasper (1816-1875), brat Władysław (1860-1924), syn Józef Mikołaj (1888-1963) oraz bratankowie Stanisław (1896-1959) i Kasper (1899-1971).
Malarz portrecista, początkowe nauki rysunku i malarstwa pobierał u swego ojca, następnie studiował w Szkole Sztuk Pięknych w Krakowie (1871-1876) u J. Mehoffera. W 1877 r. otrzymał stypendium na wyjazd do Akademii Sztuk Pięknych w Monachium, gdzie studiował pod kierunkiem A. Wagnera i O. Seitza. Studia ukończył wyróżniony srebrnym medalem. W Krakowie kontynuował studia pod kierunkiem Jana Matejki. Ponadto uzupełniał swe wykształcenie malarskie w Wiedniu (1879), w Rzymie (1881) i Paryżu, u L. Bonnata (1883/4).
W początkowym okresie twórczości, pod wpływem malarstwa monachijskiego, malował studia i sceny rodzajowe. Dość szybko jednak ujawnił się jego wybitny talent portrecisty. Tworzył portrety realistyczne, a nawet naturalistyczne, w których w niezwykły sposób potrafił uchwycić fizyczne podobieństwo modela, wydobywając równocześnie jego cechy charakteru. Pozostał wierny tradycyjnemu malarstwu, nie poddając się wpływom nowych prądów w sztuce. Był twórcą niezwykle płodnym, pozostawił wielką liczbę portretów.
Stworzył wiele znakomitych wizerunków przedstawicieli polskiej arystokracji i ziemiaństwa, wśród nich Pawła Popiela, Leona Pinińskiego, czy Włodzimierza Dzieduszyckiego. Przyjaźń z Henrykiem Sienkiewiczem została uwieńczona świetnym portretem pisarza, najbardziej znaną jego podobizną.
W ciągu długiego życia, zarówno we wcześniejszym okresie, jak i później w niepodległej Polsce, Kazimierz Pochwalski wystawiał bardzo często w kraju (w Krakowie, we Lwowie, w Warszawie), również za granicą odnosząc duże sukcesy, zbierając nagrody i medale (Wiedeń, Monachium, Berlin, Paryż).
W 1893 r. otrzymał propozycję objęcia katedry malarstwa w wiedeńskiej Akademii Sztuk Pięknych, a w 1894 r. został powołany na profesora rzeczywistego. Od tego czasu zamieszkał, wraz z rodziną, na stałe w Wiedniu. Zdobył tam duże powodzenie jako malarz portretów. Toteż na zamówieniach od arystokracji, osób związanych z dworem, wyższych urzędników, wojskowych, czy przedstawicieli finansjery mu nie zbywało. Wyróżnieniem artysty było kilkakrotne powierzenie mu portretowania cesarza Franciszka Józefa.
Kazimierz Pochwalski nie zaniedbywał kontaktów z krajem, dokąd często jeździł realizować zamówienia na portrety, a także, jako zamiłowany myśliwy, na polowania, zapraszany przez swych klientów.
Po zakończeniu I wojny światowej i odzyskaniu przez Polskę niepodległości, wrócił do kraju i osiedlił się na stałe w rodzinnym Krakowie. Nadal otrzymywał zamówienia na portrety, często o charakterze oficjalnym. W ten sposób powstały portrety wielu znanych osobistości, prezydentów, rektorów i profesorów uniwersytetu.
W 1929r. był współzałożycielem Zrzeszenia Artystów Plastyków "Zwrotnik" .
olej, tektura; 32 x 23,5 cm;
sygn. p. d.: K. Pochwalski
Cena wywoławcza:
4 300 zł
Estymacja:
5 000 - 6 000 zł
Niesprzedane
olej, płótno dublowane; 50 x 40 cm;
sygn. p. d.: K. Pochwalski
olej, tektura; 54 x 42,5 cm (w świetle oprawy);
sygn. p. d.: K. Pochwalski;
na odwrocie ksero dwóch fotografii z informacjami prawdopodobnie o osobie portretowanej.
olej, tektura; 32 x 23,5 cm;
sygn. p. d.: K. Pochwalski
Olej, płótno; 96,6 x 74 cm
Sygnowany p.d.: KaziPochwalski | Żabia 1909. r.
Na odwrocie blejtramu nalepka TPSP w Krakowie z 1956.
olej, tektura; 54 x 42,5 cm (w świetle oprawy);
sygn. p. d.: K. Pochwalski;
na odwrocie ksero dwóch fotografii z informacjami prawdopodobnie o osobie portretowanej.
olej, tektura; 16,5 x 23 cm;
sygn. p. d.: K. Pochwalski.
pastel, tektura, 34,5 × 28 cm w świetle oprawy
sygn. i dat. p. d.: „K. Pochwalski/1882”
olej, tektura; 36 x 26,5 cm;
sygn. l. d.: K. Pochwalski
heliograwiura, karton; 32,5 x 22,5 (w świetle oprawy), 51,5 x 36 cm (oprawa, passe-partout);
opisany l. d.: „MALOWAŁ KAŹMIERZ POCHWALSKI.”; p. d.: HELIOGRAWURA R. PAULUSSEN W WIEDNIU.
olej, tektura; 33,5 x 28,5 cm;
sygn. p. d.: K. Pochwalski
pastel, papier(?); 34 x 26 cm (w świetle oprawy, rama), 56,5 x 48,5 cm (oprawa, rama);
sygn. i dat. l. d.: R. P... / 1898(?)
olej, sklejka; 19 x 15,5 cm;
sygn. i dat. p. d.: Kaz. Pochwalski / 1923 r.
Olej, tektura; 35 x 49 cm
Sygnowany p.d.: K. Pochwalski
olej, tektura
49,5 x 36,5 cm
sygn. p.g.: K. Pochwalski | 1919
heliograwiura, karton; 32,5 x 22,5 (w świetle oprawy), 51,5 x 36 cm (oprawa, passe-partout); opisany l. d.: MALOWAŁ KAŹMIERZ POCHWALSKI.”; p. d.: HELIOGRAWURA R. PAULUSSEN W WIEDNIU. Praca pochodzi z teki: "Album Artystyczne",...
olej, tektura, 26,5 × 35 cm, sygn. i dat. p. d.: K. Pochwalski Błudniki 1887
Olej, sklejka; 19 x 16 cm
Sygnowany p.d.: Kaz. Pochwalski / 1922
olej, tektura; 47 x 32,5 cm (w świetle oprawy);
sygn. i dat. p. d.: Kaz. Pochwalski. / 1931
olej, płótno dublowane; 50 x 40 cm;
sygn. p. d.: K. Pochwalski
olej, tektura, 26,5 × 35 cm
sygn. i dat. p. d.: „K. Pochwalski Błudniki 1887”
olej, płótno
37,2 x 48 cm
sygn. p.d.: Kaz. Pochwalski | 1923.
Olej, płótno; 96,6 x 74 cm
Sygnowany p.d.: KaziPochwalski | Żabia 1909. r.
Na odwrocie blejtramu nalepka TPSP w Krakowie z 1956.
olej, tektura; 48 x 33,5 cm;
sygn. i dat. p. d.: Kaź. Pochwalski / 1931
olej, płótno, 156 x 106 cm
sygn. p.d.: K. Pochwalski 89 4/5