Sylwester Ambroziak - Wewnętrznie cię przypominam




Galeria Willa w Łodzi prezentuje do 20 lutego 2005 wystawę prac Sylwestra Ambroziaka. Wystawa nosi tytuł: "Wewnętrznie cię przypominam". Jak wszystkie wystawy, także i ta wpisuje się w ambitny program Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi. A z racji rzeźbiarskiego charakteru, polecamy aktualną wystawę szczególnie mocno.

Zgromadzone na wystawie prace, to charakterystyczne dla artysty wyciosane w drewnie figury, o surowym modelunku i uproszczonej formie rzeźbiarskiej, czasami skromnie pokryte farbą. Rzeźby Sylwestra Ambroziaka to przedstawienia ludzkie o niespotykanym, ekspresyjnym wyrazie. Ich ruch, gest i układ niesie bardzo duży ładunek emocjonalny.
W tematyce prac doszukać się można nawiązań i inspiracji do sztuki dawnej, także sztuki prymitywnej.

"Sylwester Ambroziak poszukuje w człowieku elementów pierwszych, dlatego – jak sam pisze – zwraca się ku religijnym kultom pierwotnym: rzeźbie afrykańskiej czy sztuce Amazonii. Podkreśla, że nie ma w tym przypadkowego działania, wszystko ma tu głęboki sens. Najczęściej zestawia ze sobą dwie lub kilka figur, które tworzą pewną opowieść, niekiedy opartą na tekstach biblijnych Starego i Nowego Testamentu, kiedy indziej mówią o czułości, samotności, wrogości czy rozpaczy, zwyczajnych ludzkich uczuciach i ludzkiej naturze."
/z katalogu wystawy/


  
 
 
 

      
 Wybrane prace:
 

   
 
     
   
  

 
  
 
 Nota biograficzna:

        
   

Sylwester Ambroziak
urodził się w 1964 r w Łowiczu. Studia w warszawskiej ASP na Wydziale Rzeźby w pracowniach prof. prof. Jerzego Jarnuszkiewicza, Stanisława Kulona i Grzegorza Kowalskiego. Rysunek w pracowni prof. Mariana Czapli. Dyplom w 1989 r w pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego. Uprawia rzeźbę w drewnie, brązie nawiązującą w formie do sztuki prymitywnej - w przekazie zaś, jest pełna odniesień do kluczowych problemów rzeczywistości. Autor miał dziesiątki wystaw indywidualnych w Polsce i na świecie. Jego rzeźby są w muzeach i galeriach polskich, austriackich i prywatnych zbiorach.

1989 „Kuszenie św. Antoniego”, praca dyplomowa, promotor prof. Grzegorz Kowalski
1989-1992 „Jeździec Polski” tryptyk monumentalnych rzeźb z brązu, projekt sponsorowany przez Galerię Notoro, realizacja w Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.
1993-1994 stypendium Fundacji Kultury.
1997 Wyróżnienie za rzeźbę „Kain i Abel” na wystawie „Sacrum” w Częstochowie




"Jeszcze do niedawna problem zła i przemocy, prześladowanego i ofiary stanowił najistotniejszy temat twórczości Sylwestra Ambroziaka, debiutującego pod koniec lat 80. ubiegłego wieku absolwenta warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jego monumentalne rzeźby z drewna i niewielkie, kameralne prace z brązu, aluminium i wosku ("Kuszenie św. Antoniego", "Adam i Ewa", "Ofiara Izaaka", "Szczepan", "Polski Übermensch", "Jeździec polski", cykl "Piet", "Kobiet płaczących") - inspirowane nie tylko wątkami ze Starego i Nowego Testamentu, ale i polską codziennością przełomu lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych - mówiły o zniewalaniu człowieka przez człowieka, o agresji i poniżaniu, o bólu i cierpieniu, o błahości i przypadkowości ludzkiego życia. Te szczególne przypowieści o naszych losach, pogmatwanym, trudnym człowieczeństwie wciąż budzą emocje i kolejne interpretacje.
Z upływem czasu coraz ważniejszy stawał się dla artysty sens odpowiedzi na pytania o istotę dobra, o konieczność niesienia pomocy bliźniemu. W przypadku ostatnich poszukiwań artystycznych Ambroziaka mamy do czynienia z ujawnianiem reguł świata bliskiego oczekiwaniom człowieka, dążeniem do zobrazowania głęboko ludzkich gestów i czynów. Zastygłe w bezruchu rzeźby z cykli: "Kobieta i mężczyzna", "Mężczyzna niosący kobietę", "Wszystko co najważniejsze, wszystko co najpiękniejsze" za skrywaną groteskową maską zdeformowanych, ponadludzkich wymiarów lub zminiaturyzowanych figur urzekają serdecznością i łagodnością, mówią o potrzebie miłości, czułości, braterstwa."
Jerzy Brukwicki


Wystawa czynna do 20 lutego 2005
 
 
Zdjęcia: Joanna Ossowska

Relacja przygotowana przez Artinfo.pl           




Galeria prac


Powrót