Członek ZPAF od roku 1980. Artysta intermedialny o tradycji neoawangardowej, posługujący się fotografią, tworzący instalacje. W latach 70. realizował filmy eksperymentalne, a w 80. wideo. Od lat 80. związany z łódzkim środowiskiem niezależnym - początkowo Kulturą Zrzuty, potem Galerią Wschodnią, a także z galerią FF w Łodzi. Od tego samego czasu, czyli początku lat 80. wystawiał w Małej Galerii ZPAF-CSW w Warszawie.
Ważnymi realizacjami były prace z wystawy Ciągłość nieskończoności (1983), ukazujące chęć zmierzenia się, a nawet panowania nad naturą, której nie można jednak, mimo licznych prób, skodyfikować i opanować. W końcu lat 80. wystawą Obiekty chwilowe (Galeria Wschodnia w Łodzi) rozpoczął, tworzone do dziś, instalacje. Cykl Kontakt (1994) jest kontynuacją analizy medialnej, ale o większym składniku biologii. Ideą cyklu było zderzenie świata natury ze sferą nauki (fizyki i chemii). Przestrzeń neuronowo-optyczna przedstawia świat widoczny w zasięgu „wyciągniętej ręki artysty”. Zygmunt Rytka miał wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych w kraju i za granicą. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, w Galerii Studio w Warszawie, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Muzeum Sztuki w Łodzi i Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, a także w wielu kolekcjach prywatnych.
fotografia czarno-biała, brom, papier, 38,3 x 28,7 cm;
sygn., dat. i opis na odwrocie oraz odcisk palca wskazującego artysty,
odbitka autorska, nakład: 1/1, vintage print.
odbitka żelatynowo-srebrowa z ręcznym malunkiem na przodzie, 14,5 x 23 cm
pieczęć autorska „Zygmunt Rytka / kolekcja prywatna / private collection” na przodzie
unikat
vintage
fotografia czarno-biała, brom, papier, 38,3 x 28,7 cm;
sygn., dat. i opis na odwrocie oraz odcisk palca wskazującego artysty, odbitka autorska, nakład: 1/1, vintage print.
Fotografia, oprawiona
21 x 21 cm
sygn. na odwrocie: Zygmunt Rytka, „Obiekt Nietrwały” Impermanent object 1989/2003 print comp sygnatura artysty i odcisk palca artysty, druk Epson Stylus Photo 900, 21 x 21 cm
Dzięki...
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier barytowy, 41 x 29,5 cm (w świetle oprawy)
sygnowany p.d.: ‘Zygmunt Rytka’
datowany i opisany l.d.: ‘1984 „Ciągłość nieskończoności”’
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu:...
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier fotograficzny RC, 30 x 40 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: ‘ZYGMUNT RYTKA | „CIAGŁOŚĆ NIESKOŃCZONOŚCI” 1985 | [sygnatura]’
na odwrociu odcisk palca artysty
C-Print/papier fotograficzny, 20,8 x 30 cm
signed, dated and described on the sticker on the reverse: 'Rytka Zygmunt 1993/2013 | Przestrzen neuronowo-optyczna | Neuron-optical space'
na odwrociu odcisk palca artysty
fotografia czarno-biała, papier fotograficzny naklejony na karton; 16,7 x 10,6 cm;
na odwrocie stempel autorski; powyżej stempla napis: Helmut Nadolski (ołówkiem).
C-Print/papier fotograficzny, 30 x 20 cm (arkusz)
sygnowany, datowany i opisany długopisem na odwrociu: 'RYTKA ZYGMUNT | "CIĄGŁOŚĆ NIESKOŃCZONOŚCI". 1983/2006 CD | [sygnatura] | 20,3 X 30,3 cm'
na odwrociu odcisk palca...
C-Print/papier fotograficzny, 30 x 20 cm
sygnowany, datowany i opisany długopisem na odwrociu: 'RYTKA ZYGMUNT | "FIAT 126p". 1976/2007 CD | [sygnatura]'
na odwrociu odcisk palca autora
fotografia czarno-biała, brom;papier, 38,3 x 28,7 cm;
sygn., dat. i opis na odwrocie oraz odcisk palca wskazującego artysty, odbitka autorska, nakład: 1/1, vintage print
wydruk atramentowy pigmentowy, papier Kodak Professional Endura
22 x 24,2 cm
sygnowana, datowana, opisana na odwrocie
odcisk palca wskazującego na odwrocie
podmalowywana ręcznie odbitka żelatynowo-srebrowa
23,5 x 18 cm
sygnatura, opis i stempel autorski na odwrocie, zagniecenie lewej krawędzi
Sugestywny portret Jacka Malickiego (ur. 1946), muzyka i...
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier barytowy, 18 x 24 cm (arkusz)
flamaster, złota farba
opisany na odwrociu: ' - Z.R. | - Marek Konieczny'
sygnowany na odwrociu
na odwrociu pieczęć autorska
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 11,9 x 22,8 cm (arkusz)
sygnowany, datowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'Zygmunt Rytka 1977 | "Bluff"'
C-Print/papier fotograficzny, 12 x 16,5 cm (w świetle passe-partout)
fotografia barwna, papier fotograficzny Kodak Endura Professional; 12,5 x 17,5 cm;
sygn. i opisany na odwrocie: ZYGMUNT RYTKA (pieczęć) / "OBRAZKI NA ZIMĘ" 1997/2008 CD - długopisem oraz poniżej odcisk palca autora - sygnatura.
fotografia barwna, papier fotograficzny Kodak Endura Professional; 12,5 x 17,5 cm;
sygn. i opisany na odwrocie: ZYGMUNT RYTKA (pieczęć) / "PRZESTRZEŃ NEURONOWOOPTYCZNA" 1994/2005 CD- długopisem oraz poniżej odcisk palca...
fotografia czarno-biała, papier fotograficzny; 24 x 17,8 cm;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: RYTKA ZYGMUNT / „OBIEKT NIETRWAŁY” / „IMPERMANENT OBJECT” 1989 Z. Rytka (długopisem) / [odcisk palca artysty].
Odbitka żelatynowo-srebrowa,Podłoże PC, 23.5 x 18 cm
odbitka żelatynowo-srebrowa, technika mieszana, vintage print/papier barytowy, 18 x 23,5 cm
opisany, sygnowany i datowany na odwrociu
na odwrociu pieczęć autorska
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier RC, 20,3 x 30 cm
opisany, sygnowany i datowany na odwrociu: "RYTKA ZYGMUNT | "CIĄGŁOŚĆ NIESKOŃCZONOŚCI | CONTINUAL INFINITY | 1983 / 2005"
na odwrociu odcisk palca artysty
fotografia czarno-biała, papier, 18,5 x 24 cm, na odwrocie pieczątka autorska
fotografia czarno-biała, papier fotograficzny; 16,7 x 10,6 cm;
na odwrocie stempel autorski.
1. Scena z opery Granda: Agnieszka Fatyga i Emilian Kamiński; fotografia czarno-biała, papier fotograficzny; 18 x 23,9 cm; na odwrocie nalepka autorska oraz opis fotografii.
2. Scena z przedstawienia: Szalony dzień czyli...