Urodził się w Radomsku, teoretyk sztuki, malarz i fotograf. Fotografii i malarstwa uczył się w czasie II wojny światowej, samouk. Był więźniem obozu koncentracyjnego w Auschwitz i w Mauthausen,gdzie organizował krótkie artystyczne pokazy. W obozie koncentracyjnym poznał Mariana Bogusza. Po wojnie aktywnie włączył się w życie artystyczne. W latach 1947-1949 był członkiem Klubu Młodych Artystów i Naukowców, a od 1952 roku przez 19 lat redagował magazyn „FOTOGRAFIA". Oprócz malarstwa zajmował się fotografiką; jego serie fotograficzne z lat 1959-1968 - uważane są za wydarzenie wśród polskich "environments", stworzonych w całości z fotografii. Był założycielem wrocławskiej galerii "Permaf"o - uważanej za jedno z centrum polskiego konceptualizmu. Z. Dłubak w 1982 wyjechał do Francji na stałe.
Współorganizator Wystawy Sztuki Nowoczesnej w Krakowie w 1948 roku. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików niemal od samego początku jego założenia, gdzie pełnił funkcje kierownicze: prezesa oraz przewodniczącego Rady Artystycznej. W 1955 roku założył Grupę 55, a w latach 70. wraz z Adamem Lachowiczem i Natalią LL Grupę Permafo. W latach 1965-1975 wykładał na PWSSP i PWSFTviT w Łodzi. Wraz ze swoimi absolwentami i studentami powołał grupę sztuki kontekstualnej "Seminarium Warszawskie". Związany był z warszawskimi galeriami Krzywe Koło, Współczesna, Foksal i Remont, a później również z wrocławskimi Permafo i Seminarium-Foto-Medium-Art. Współzałożyciel Małej Galerii PSP-ZPAF w Warszawie gdzie często wystawiał swoje prace. W latach 80. wyjechał do Francji, ale pod koniec swojego życia przeprowadził się znów do Warszawy. W powojennej fotografii polskiej o awangardowym i nowoczesnym obliczu Dłubak jest wciąż artystą o ogromnym autorytecie, kształtującym wiele pokoleń artystycznych od końca lat 50. do chwili obecnej. Jego prace znajdują się we wszystkich ważniejszych muzeach polskich.
zestaw 4 fotografii, fotografia czarno-biała (vintage print), papier barytowy, 23,5 x 16 cm w świetle passe-partout (każda z 4 fotografii), na odwrociu każdej nalepka z opisem: 'Z. Dłubak - Ikonosfera III [numeracja]'
akryl/płyta, 71 x 60 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrocie na listwie blejtramu: Zbigniew Dłubak | „MOVENS-15” | 71 x 60 cm | 1969 | akryl 7/A
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier barytowy, 58,7 x 38 cm (arkusz)
sygnowany ołówkiem na odwrociu: 'Z. Dłubak'
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 30 x 30 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ZBIGNIEW DLUBAK | ASYMMETRY 319B 1988'
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier barytowy, 19 x 17 cm
na odwrociu nalepka: 'Z. Dłubak - Ikonosfera II'
dwa druki (29 x 43 i 29 x 21 cm), odcisk pieczęci „OCEAN – 2 Feb 1973 DŁUBAK), druk galerii Permafo, oprawione razem w ramę drewnianą
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 23,6 x 15,5 cm
opisany na odwrociu: 'Zbigniew Dłubak | il. do poematu P. Nerudy | "Serce Magellana" | - "Przypominam samotność | cieśniny | 1948'
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier barytowy, 25 x 16,5 cm (zadruk)
na odwrociu pieczęć autorska
fotografia czarno-biała
dyptyk
13,5 x 11 cm każda
sygnowany i opisany na odwrociu
akryl/płótno, 100 x 140 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Zbigniew DŁUBAK ASYMETRIA 83 1994 100 x 140 cm akryl'
akryl/płyta pilśniowa, 104 x 110 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Zbigniew DŁUBAK | ASYMETRIA 51. 1993 | 104 x 110 cm akryl'
akryl, płótno; 140 x 100 cm;
sygn., dat. i opisany na odwrocie: Zbigniew DŁUBAK · ASYMETRIA 110 · 1998 · akryl 140 x 100 cm
odbitka żelatynowo-srebrowa/papier barytowy, 58,7 x 38 cm (arkusz)
sygnowany ołówkiem na odwrociu: 'Z. Dłubak'
olej/płyta, 80 x 61 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrocie: ZBIGNIEW DŁUBAK | „MOVENS-5” | 80 X 61 cm | 1965r | olej – drewno
fotografia czarno-biała, odbitka żelatynowo-srebrowa/papier archiwalny, papier fotograficzny, 30 x 30 cm
sygnowany, datowany i opisany ołówkiem na odwrociu: 'Zbigniew DLUBAK | ASYMMETRY 310A 1988'
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 30 x 30 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'ZBIGNIEW DLUBAK | ASYMMETRY 319B 1988'
Fotografia, 127 x 178 mm
Sygnowana ołówkiem na odwrocie: Zbigniew Dłubak / Asymetria 338A, 89
Fotografia, 23 x 12 cm
Sygnowana ołówkiem na odwrocie: Zbigniew Dłubak / „Ikonosfera - 2” 1968 r.
Fotografia, 127 x 178 mm
Sygnowana ołówkiem na odwrocie: Zbigniew Dłubak / Asymetria 333A, 89
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 60 x 45 cm (arkusz)
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 59 x 50 cm (arkusz)
sygnowany na odwrociu
akryl/płyta pilśniowa, 104 x 110 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Zbigniew DŁUBAK | ASYMETRIA 51. 1993 | 104 x 110 cm akryl'
akryl/płótno, 100 x 140 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'Zbigniew DŁUBAK ASYMETRIA 83 1994 100 x 140 cm akryl'
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 23,1 x 10,1 cm (wymiary każdej pracy)
odbitka żelatynowo-srebrowa, vintage print/papier barytowy, 59 x 49 cm
sygnowany na odwrociu