Prezentowany obraz należy do cyklu „Movens”, który artysta zapoczątkował w 1965 roku i kontynuował do 1973. Wszystkie prace tak zatytułowane łączy nie tylko rezygnacja z reprezentowania rzeczywistości na rzecz abstrakcji, ale też minimalizacja środków wyrazu i świadome tłumienie ekspresji malarskiej. We wspomnianej serii artysta stosował jednolite kolorystycznie, gładkie powierzchnie obrazów. Tak przygotowaną płaszczyznę przecinał pasami o jednolitym kolorze, ale o nierównej fakturze. Mimo zastosowania kontrastowych barw nie odbieramy tych kompozycji jako pełnych ekspresji. Nowatorstwo rozwiązań artystycznych cyklu „Movens” najcelniej podsumowała Hanna Ptaszkowska we wstępie do katalogu wystawy artysty w Galerii Foksal: „Zbigniew Dłubak rozwiązuje problemy nowego malarstwa w oparciu o tradycyjne elementy obrazu (płaszczyzna, forma, kolor), ale bez udziału tradycyjnych środków malarskiego działania. Robi malarstwo bez udziału malarstwa” (w: Zbigniew Dłubak. Malarstwo, październik 1966, Galeria Foksal PSP [kat. wystawy], Warszawa 1966).
akryl/płyta, 71 x 60 cm
sygnowany, datowany i opisany na odwrocie na listwie blejtramu: Zbigniew Dłubak | „MOVENS-15” | 71 x 60 cm | 1969 | akryl 7/A
Prezentowany obraz należy do cyklu „Movens”, który artysta zapoczątkował w 1965 roku i kontynuował do 1973. Wszystkie prace tak zatytułowane łączy nie tylko rezygnacja z reprezentowania rzeczywistości na rzecz abstrakcji, ale też minimalizacja środków wyrazu i świadome tłumienie ekspresji malarskiej. We wspomnianej serii artysta stosował jednolite kolorystycznie, gładkie powierzchnie obrazów. Tak przygotowaną płaszczyznę przecinał pasami o jednolitym kolorze, ale o nierównej fakturze. Mimo zastosowania kontrastowych barw nie odbieramy tych kompozycji jako pełnych ekspresji. Nowatorstwo rozwiązań artystycznych cyklu „Movens” najcelniej podsumowała Hanna Ptaszkowska we wstępie do katalogu wystawy artysty w Galerii Foksal: „Zbigniew Dłubak rozwiązuje problemy nowego malarstwa w oparciu o tradycyjne elementy obrazu (płaszczyzna, forma, kolor), ale bez udziału tradycyjnych środków malarskiego działania. Robi malarstwo bez udziału malarstwa” (w: Zbigniew Dłubak. Malarstwo, październik 1966, Galeria Foksal PSP [kat. wystawy], Warszawa 1966).