Polska malarka abstrakcji niegeometrycznej, wieloletni wykładowca Łódzkiej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych. Założyła i prowadziła Katedrę Druku na Tkaninie. Obok Władysława Strzemińskiego oraz Stefana Wegnera miała wpływ na ukształtowanie się profilu szkoły.
Działalność artystyczną malarka rozpoczęła jeszcze przed wojną, zbliżając się najpierw do kapistów, a później do lewicującej awangardy artystycznej. Jej pierwsza wystawa odbyła się w 1937 r. w Salonie Koterby w Warszawie. Po wojnie tworzyła kompozycje inspirowane kubizmem i abstrakcją. Od 1946 r. wykładała w Łódzkiej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych. Z powodów politycznych zrezygnowała z posady asystentki w pracowni malarstwa i objęła stanowisko na Wydziale Projektowania Przemysłowego. Stworzyła tam od podstaw Katedrę Druku na Tkaninie, w której wykształcenie zdobywali przyszli projektanci łódzkich zakładów włókienniczych. W 1948 r. uczestniczyła w pierwszej wystawie Sztuki Współczesnej w Krakowie. Brała udział w wystawach Galerii Krzywego Koła w Warszawie.
W latach 1940–1983 artystka pisała dzienniki intelektualne. Poświęciła w nich dużo miejsca zagadnieniom sztuki i religii, zastanawiała się także nad znaczeniem nowych odkryć naukowych. Szczególnie interesowała ją koncepcja ewolucji głoszona przez francuskiego filozofa i jezuitę - Teilharda de Chardin.
W celach zarobkowych w latach 1947–1958 artystka tworzyła ilustracje do książek i czasopism dla dzieci. Jej prace cotygodniowo ukazywały się w „Świerszczyku”. Rysunki dla dzieci znalazły się na kilku wystawach międzynarodowych, między innymi w Holandii, Belgii i Jugosławii.
olej/płótno, 103 x 73 cm
sygnowany p.d.: 'Tyszk'
sygnowany, datowany i opisany na odwrociu: 'TERESA TYSZKIEWICZ | "GEST" | 1960'
tusz, akwarela,
32,7 x 23,5 cm
w świetle passe-partout,
sygnowana l.d. "T. Tyszkiewicz", oraz u dołu ołówkiem: "LA FRESNAYE STILLLEBEN 1918 753"
akwarela, gwasz/karton, 62 x 49 cm
na odwrociu opisany: '36 Kompozycja | Teresa Tyszkiewiczowa', papierowa nalepka i stemple Ministerstwa Kultury i Sztuki z 1947 roku oraz nalepka zakładu oprawy dzieł sztuki
tusz, gwasz, papier; 69 x 49,5 cm (w świetle oprawy);
sygn. i dat. p. d.: Teresa Tyszkiewicz / 5 kwiecień 91 (ołówkiem).
tusz, gwasz, papier; 69 x 49,5 cm (w świetle oprawy);
sygn. i dat. p. d.: Teresa Tyszkiewicz / 5 kwiecień 91 (ołówkiem).
litografia, papier, 20 x 20 cm,
sygn. ołówkiem p.d.: TTysz
autooffset, papier, 29 x 41 cm,
sygn. ołówkeim p.d.: Teresa Tyszkiewicz
olej, płótno; 80,5 x 100 cm;
sygn. i dat. p. d.: T90;
na odwrocie opisany: TERESA TYSZKIEWICZ / GEST II 1990 oraz nalepka z Galerii Sławka Bossa.
olej/płótno, 81 x 101 cm
opisany na odwrociu: 'GODŁO | OBRAZ'
WYSTAWIANY:
-Teresa Tyszkiewicz (1906 - 1992). Trud myślanego ruchu. Prace z lat 1945 - 1992, Galeria Piekary, Poznań, styczeń...
olej/płótno, 80 x 70 cm
POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Łódź
sygn. i dat. 57 l.d.; sygn. na odwrocie
olej, płótno
100 x 79.5 cm
Pochodzenie:
kolekcja prywatna, Polska (dar bezpośrednio od artysty)
kolekcja prywatna, Polska (zakupiony w 2005 r.)
sygn. dat. śr.d.,
akwarela, gwasz, papier,
66x56 cm (w świetle passe-partout)
sygn. dat. p.d.
akwarela, papier
60x45
tusz, akwarela,
32,7 x 23,5 cm
w świetle passe-partout,
sygnowana l.d. "T. Tyszkiewicz", oraz u dołu ołówkiem: "LA FRESNAYE STILLLEBEN 1918 753"
Gwasz, papier; 63,5 x 51,5 cm
Sygnowany p.d.: T. Tyszkiewicz 19(
)8
akwarela, gwasz, papier,
31 x 21 cm (w świetle oprawy);
sygn. p.d.: Tyszk
tusz, akwarela, papier,
29,3 x 21,2 cm (w świetle passe-partout);
sygn. l.d.: T. Tyszkiewicz
sygnowany, datowany p.d.
tusz, papier
22x27
litografia, papier,
19 x 19 cm (w świetle passe-partout);
sygn. p.d.: T Tyszk
sygnowany, datowany p.d.
tusz, tempera, papier
60x50
sygn. dat. p.d.
akwarela, ołówek, papier
71x56.5 (w świetle passe-partout )
sygn. l.d.
olej, płótno
72.8x59.3
olej na płótnie, 130 x 115 cm
sygnowany l.d. "Tyszk 66", p.d. "Tyszk 65"
na krośnie: "Festiwal Sztuki Robot I T. Tyszkiewicz"