Wróć do artystów
KK

KOBRO Katarzyna

(1898 Moskwa -1951 Łódź)
Dodaj do listy życzeń
(17)

Była żoną awangardowego artysty Władysława Strzemińskiego, a jej jedynym dzieckiem była Nika Strzemińska (zm. w 2001), lekarz psychiatra i pisarka, propagatorka sztuki swoich rodziców. Katarzyna Kobro przyjaźniła się z Julianem Przybosiem i Janem Brzękowskim. Współtworzyła grupy „Blok”, „Praesens” i „a.r.” (czyli „awangarda rzeczywista” lub „artyści rewolucji”).

Zrewolucjonizowała myślenie o rzeźbie. Odeszła od pojmowania rzeźby jako bryły. Pod wpływem konstruktywizmu odrzuciła indywidualizm, subiektywizm i ekspresjonizm sztuki, w ich miejsce postulowała bezwzględny obiektywizm formy, podstawowym jej celem była budowa abstrakcyjnego dzieła sztuki, opartego na uniwersalnych i obiektywnych prawach, odkrywanych na drodze eksperymentu i analizy. Punktem wyjścia koncepcji rzeźby Katarzyny Kobro jest abstrakcyjne pojęcie nieskończonej przestrzeni. Przestrzeń tak pojęta jest jednorodna i nie posiada żadnych szczególnych miejsc, żadnego punktu odniesienia (np. w rodzaju środka układu współrzędnych). Stąd Kobro dążyła w swoich pracach do takiego zorganizowania przestrzeni, aby nie było w niej podziału na przestrzeń zamkniętą w bryle i otoczenie, ale by dzieło współistniało z przestrzenią, pozwalając jej przenikać się.

Równocześnie z koncepcji jednorodności przestrzeni wynika likwidacja centrum kompozycyjnego, tak by każdy punkt rzeźby był jednakowo ważny.

Większość jej dzieł znajduje się w Muzeum Sztuki w Łodzi. Od 2001 roku przyznawana jest nagroda jej imienia.

Pokaż
13
13

KOBRO Katarzyna (1898 Moskwa -1951 Łódź)

Akt kobiecy stojący, lata 80.

brąz patynowany, odlew z oryginalnego gipsu (wyk. Gilbert Clementi, Francja); wys. 47 cm;
sygn., oznaczenie egzemplarza oraz odcisk pieczęci odlewni u dołu: KOBRO CLEMENTI /… (?) HC

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
06
06

KOBRO Katarzyna (1898 Moskwa -1951 Łódź)

Akt kobiecy stojący, lata 80.

brąz patynowany, odlew z oryginalnego gipsu (wyk. Gilbert Clementi, Francja); wys. 47 cm;
sygn., oznaczenie egzemplarza oraz odcisk pieczęci odlewni u dołu:" KOBRO CLEMENTI /… (?) HC"

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
106
106

KOBRO Katarzyna (1898 Moskwa -1951 Łódź)

AKT (1), 1925-1930 / po 1990

brąz odlewany cyzelowany, patynowany, podstawa drewniana
wys. 25,5 cm, wys. figury 21 cm
sygn. K. Kobro HC, obok znak odlewni: CLEMENTI FONDEUR

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
18
18

KOBRO Katarzyna (1898 Moskwa -1951 Łódź)

Siedząca kobieta, ok. 1980

brąz patynowany, odlew z oryginalnego gipsu (wyk. Gilbert Clementi, Francja); wys. 19 cm;
sygn., oznaczenie egzemplarza oraz odcisk pieczęci odlewni u dołu: "HC CLEMENTI / … [?] KOBRO"

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
11
11

KOBRO Katarzyna (1898 Moskwa -1951 Łódź)

Akt, ok. 1934 (odlew z lat 40. XX w.)

brąz, wys. 30 cm, ed. 4/10

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
51
51

KOBRO Katarzyna (1898 Moskwa -1951 Łódź)

Akt kobiecy - siedząca, 1925-27

brąz patynowany, 28 x 17 x 32 cm
u podstawy odcisk pieczęci odlewni Clementi Fondeur
ed. HC

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
406
406

KOBRO Katarzyna (1898 Moskwa -1951 Łódź)

Akt kobiecy stojący, 1948/1989

brąz patynowany, odlew z oryginalnego gipsu (wyk. Gilbert Clementi, Francja);
47 x 13 x 12,5 cm;
sygn. odlewnika d.: CLEMENTI FONDEUR E.A. 1/2

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji
9
9

KOBRO Katarzyna (1898 Moskwa -1951 Łódź)

Akt kobiecy stojący, 1948/1989

brąz patynowany, odlew z oryginalnego gipsu (wyk. Gilbert Clementi, Francja);
47 x 13 x 12,5 cm; sygn. odlewnika d.: CLEMENTI FONDEUR E.A. 1/2

Wykup abonament, aby zobaczyć więcej informacji