W 1885r. szkolił się u M. J. Muraszki w Kijowie. W latach 1886-1889 studiował w SSP w Odessie. W 1889r. przyjechał do Warszawy i uczył się w Klasie Rysunkowej W. Gersona. Za jego namową pojechał w 1891r. do Paryża i kształcił się w Academie Julian u B. Constanta i J.P. Laurensa. Do paryskiego środowiska arytstycznego wprowadziła go G. Zapolska. Wywarł istotny wpływ na kolonię polskich malarzy. Poznał tam też m.in. H. Toulouse-Loutreca, który uczył go techniki litograficznej i C. Pissarro, który uczył go techniki akwaforty. Przyjaźnił się też z P. Signacem i Marią Skłodowską-Currie, która kolekcjonowała jego obrazy. Na plenery malarskie wyjeźdźa na Lazurowe Wybrzeźe i do Collioure, gdzie obecnie znajduje się muzeum jego imienia. Najsilniejszych impulsów twórczych dostarczył artyście francuski intymizm na czele z E.Vuillardem i P. Bonnardem. Malował martwe natury, pejzaże południowej Francji oraz postacie na tle przyrody i we wnętrzu. Częstym elementem jego prac są też drzewa z rozłożystymi koronami. Stosował technikę olejną, tusz, pastel i akwarelę. Jego prace można oglądać m.in. w Centrum Georges`a Pampidou w Paryżu. Macierzyństwo to temat, który w twórczości Peszkego występuje od 1905 r. Wtedy artysta maluje sceny z życia rodzinnego przepełnione skupionym ciepłem macierzyństwa, emanujące intymną, radosną atmosferę. Powstają wielorakie wersje podejmowanego motywu, z których jedną stanowi prezentowany obraz. W porównaniu do znanego obrazu Peszkego z 1905 r. przedstawiającego matkę z dzieckiem wśród ogrodowej zieleni (kolekcja Petit Palais w Genewie; repr. w katalogu wystawy “Kisling i jego przyjaciele”, Muzeum Narodowe w Warszawie 1997, str. 83) oferowana praca wykonana została w sposób bardziej syntetyczny; cechuje ją rozluźniona struktura malarska, swobodny dukt pędzla i płynność plamy barwnej miejscami ograniczonej delikatnym konturem. Gama intensywnych, czystych barw oparta jest na zestawieniu ciepłych tonów żółcieni i oranżów z zimnymi błękitami, różami i szmaragdową zielenią. Praca wpisuje się w ciąg ikonograficzny wywodzący się z twórczości impresjonistów (M. Cassat), poprzez postimpresjonistów (Bonnard, Vuillard) aż po Ecole de Paris.
olej, tektura, 52,5 × 67 cm
sygn. l. d.: „Peskè.”
Cena wywoławcza:
25 000 zł
Estymacja:
30 000 - 32 000 zł
Sprzedane:
25 000 zł
olej, deska, 45 × 55 cm
sygn. l. d.: „Peske”
na odwrocie nalepka z odręcznym napisem: D.17894/Peske/La Faviere (Var) 1918/46 × 55 cm oraz ołówkiem: „Collection Peske alexis/La Faviere/1918
Cena wywoławcza:
39 000 zł
Estymacja:
45 000 - 50 000 zł
Niesprzedane
gwasz, akwarela, papier, 43,8 × 62,7 cm w świetle oprawy
sygn. l. d.: „Peskè”
Cena wywoławcza:
4 400 zł
Estymacja:
6 000 - 8 000 zł
Sprzedane:
4 600 zł
olej, tektura; 52,5 x 67 cm;
sygn. l. d.: Peskè.
olej, płótno; 50 x 65 cm;
sygn. oraz dat. l. d.: Peske / 1921.
gwasz, akwarela, papier; 43,8 x 62,7 cm (w św. oprawy);
sygn. l. d.: Peskè.
Olej na tekturze, 74 x 99,5 cm,
Sygn. l.d. „Peské”, Na odwrociu tektury etykieta wystawowa z napisem, „Jean Peske 39 boulevard Saint Jacques Paris Arbres d'automne n°2” Kontrsygn. Peské Certyfikat autentyczności od Hélène...
Pastel na papierze, 91 x 71 cm,
Sygn. p.d. J. Peské"
Olej na płótnie, 81 x 116 cm,
Sygn. l.d. „Peské”, Na odwrociu na blejtramie etykieta galeryjna des Granges w Genewie
Olej na płótnie, 66 x 51 cm,
Sygn. l.d. „Peské”, Kontrsygn. na odwrociu
Tusz i biały gwasz na papierze, 63 x 80 cm w świetle oprawy,
Sygn. l.d. „Peské”
Akwarela na papierze, 29,5 x 45 cm,
Sygn. l.d. „Peské”
1910, Olej na płótnie, 198 x 250 cm,
Sygn. i dat. l.d. „Jean PESKÉ 1910”
Akwarela, tusz i kredka na papierze, 71 x 105 cm,
Sygn. p.d. „Peské”
olej, karton,
47 x 62 cm,
sygn. p.d.: Peské.
odbitka graficzna, papier, 24x18 cm
sygnatura: Dołączony odręczny bilecik z życzeniami udanej podróży.
Sygnowany p.d.: "Peske, Paris, 5 septembre 1947”
tusz, akwarela, papier, 50 x 65 cm,
sygn. dat. p.d.: Peske
olej, płótno; 50 x 65 cm
sygn. oraz dat. l. d.: Peske / 1921.
gwasz, akwarela, papier; 43,8 x 62,7 cm (w św. oprawy);
sygn. l. d.: Peske.
akwarela, tusz, papier
35 x 45 cm
52 x 61 cm w oprawie
sygn. l.d.: Peske
pochodzenie:
kolekcja prywatna, Tuluza
Serdecznie dziękujemy Pani Anne Cecile Martin (założycielka Association Jean Peské) za...
olej, deska
56,2 x 47,6 cm
76 x 67 cm w oprawie
sygn. p.d.: Peske
pochodzenie:
kolekcja prywatna, Tuluza
Serdecznie dziękujemy Pani Anne Cecile Martin (założycielka Association Jean Peské) za...
pastel, papier, 40 x 32 cm w świetle passe-partout
sygn. i dat. l. d.: Peské /1948
olej, płótno, 46 x 37,5 cm,
sygn. l.d.: Peske
kredka, papier, 60 × 46 cm w świetle passe-partout
sygn. l. d.: "Peské."
pastel, papier
44,5 x 54 cm
sygn. l. d.: Peszke