Wróć do artystów
PJ

PESKE, PESKÉ, PESZKE Jean (Jan Mirosław)

(1870 Golta - 1949 Le Mans)
Dodaj do listy życzeń
(7)

W 1885r. szkolił się u M. J. Muraszki w Kijowie. W latach 1886-1889 studiował w SSP w Odessie. W 1889r. przyjechał do Warszawy i uczył się w Klasie Rysunkowej W. Gersona. Za jego namową pojechał w 1891r. do Paryża i kształcił się w Academie Julian u B. Constanta i J.P. Laurensa. Do paryskiego środowiska arytstycznego wprowadziła go G. Zapolska. Wywarł istotny wpływ na kolonię polskich malarzy. Poznał tam też m.in. H. Toulouse-Loutreca, który uczył go techniki litograficznej i C. Pissarro, który uczył go techniki akwaforty. Przyjaźnił się też z P. Signacem i Marią Skłodowską-Currie, która kolekcjonowała jego obrazy. Na plenery malarskie wyjeźdźa na Lazurowe Wybrzeźe i do Collioure, gdzie obecnie znajduje się muzeum jego imienia. Najsilniejszych impulsów twórczych dostarczył artyście francuski intymizm na czele z E.Vuillardem i P. Bonnardem. Malował martwe natury, pejzaże południowej Francji oraz postacie na tle przyrody i we wnętrzu. Częstym elementem jego prac są też drzewa z rozłożystymi koronami. Stosował technikę olejną, tusz, pastel i akwarelę. Jego prace można oglądać m.in. w Centrum Georges`a Pampidou w Paryżu. Macierzyństwo to temat, który w twórczości Peszkego występuje od 1905 r. Wtedy artysta maluje sceny z życia rodzinnego przepełnione skupionym ciepłem macierzyństwa, emanujące intymną, radosną atmosferę. Powstają wielorakie wersje podejmowanego motywu, z których jedną stanowi prezentowany obraz. W porównaniu do znanego obrazu Peszkego z 1905 r. przedstawiającego matkę z dzieckiem wśród ogrodowej zieleni (kolekcja Petit Palais w Genewie; repr. w katalogu wystawy “Kisling i jego przyjaciele”, Muzeum Narodowe w Warszawie 1997, str. 83) oferowana praca wykonana została w sposób bardziej syntetyczny; cechuje ją rozluźniona struktura malarska, swobodny dukt pędzla i płynność plamy barwnej miejscami ograniczonej delikatnym konturem. Gama intensywnych, czystych barw oparta jest na zestawieniu ciepłych tonów żółcieni i oranżów z zimnymi błękitami, różami i szmaragdową zielenią. Praca wpisuje się w ciąg ikonograficzny wywodzący się z twórczości impresjonistów (M. Cassat), poprzez postimpresjonistów (Bonnard, Vuillard) aż po Ecole de Paris.

Pokaż
12
12

PESKE, PESKÉ, PESZKE Jean (Jan Mirosław) (1870 Golta - 1949 Le Mans)

Martwa natura z dzbanem i jabłkami, 1915 r.

olej, płyta
23 x 40,8 cm
31 x 37,5 cm w oprawie
sygn. l. d.: Peské. 1915.
na odwrocie fragmenty nalepek kolekcjonerskich

pochodzenie:
- aukcja DA Artcurial, czerwiec 2008 r.
- kolekcja Charles'a Guyot,...

Art Inwestycje 31.03.2021

Cena wywoławcza:

5 500 zł

Estymacja:

8 000 - 12 000 zł

090
090

PESKE, PESKÉ, PESZKE Jean (Jan Mirosław) (1870 Golta - 1949 Le Mans)

"Nadmorskie miasteczko"

akwaforta/papier, 12,5 x 19 cm (arkusz)

DESA UNICUM 27.04.2021

Cena wywoławcza:

droit de suite

Estymacja:

800 - 1 200 zł

029
029

PESKE, PESKÉ, PESZKE Jean (Jan Mirosław) (1870 Golta - 1949 Le Mans)

Port Collioure, 1940

akwarela na papierze
85 x 131 cm
Podpisane i datowane w prawym dolnym rogu "Peské 1940"
Na odwrocie mapa Collioure i znaczek "Atelier Peske"

Millon & Associes 04.05.2021

Cena wywoławcza:

Estymacja:

18 000 - 27 000 zł

030
030

PESKE, PESKÉ, PESZKE Jean (Jan Mirosław) (1870 Golta - 1949 Le Mans)

Krajobraz, 1927

Technika mieszana na papierze
73 x 98 cm
sygn. i datowany w prawym dolnym rogu „Peské 1927”

Millon & Associes 04.05.2021

Cena wywoławcza:

Estymacja:

6 750 - 9 000 zł

032
032

PESKE, PESKÉ, PESZKE Jean (Jan Mirosław) (1870 Golta - 1949 Le Mans)

Początek jesieni

olej na płótnie
73 x 101 cm
sygnowany w lewym dolnym rogu „Peské”

Millon & Associes 04.05.2021

Cena wywoławcza:

Estymacja:

13 500 - 18 000 zł