Edukację artystyczną rozpoczął w Państwowej Szkole Przemysłu Drzewnego w Zakopanem. Po wojnie studiował rzeźbę w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w 1953 roku uzyskał dyplom.
W latach pięćdziesiątych tworzył rzeźbę utrzymaną w duchu realizmu socjalistycznego, po gomułkowskiej odwilży pozostał wierny stylistyce realistycznej. Najważniejszym motywem jego twórczości była figura ludzka. Podejmował temat pracy (Prządka), walki o wyzwolenie Polski (figury żołnierzy z bronią), interesował się portretem, aktem męskim i kobiecym. Wypowiadał się zarówno w rzeźbie kameralnej, jak i w rzeźbie monumentalnej. Projektował pomniki ludzi zasłużonych dla kultury (m.in. Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki czy Mikołaja Kopernika), z których większość nie doczekała się realizacji. Postacie ukazywał w sposób tradycyjny – stojące lub siedzące na wysokim cokole. Znany jest przede wszystkim jego pomnik Stanisława Moniuszki w Raciborzu (odlew z brązu) odsłonięty w 1961 roku.
Od lat pięćdziesiątych współpracował z Pracowniami Sztuk Plastycznych w Warszawie, które pod państwowym mecenatem skupiały doświadczonych i wybitnych artystów różnych dyscyplin wokół zadań związanych z powojenną odbudową kraju. Projektowano tu i realizowano zarówno rzeźby zdobiące powojenną architekturę, m.in. Pałac Kultury i Nauki, jak i pomniki. W warszawskim atelier rzeźbiarskim Pracowni Sztuk Plastycznych razem z Janem Cykowskim tworzyli tacy artyści, jak Alfons Karny czy Jan Szczepkowski.
W latach sześćdziesiątych Jan Cykowski był jednym z członków komisji – m.in. obok prof. Stanisława Lorenza (dyrektora Muzeum Narodowego), Jerzego Grabowskiego (przewodniczącego Społecznego Funduszu Odbudowy Stolicy), marszałka Mariana Spychalskiego (związanego ze Społecznym Funduszem Odbudowy Stolicy) i Marka Kwiatkowskiego (kuratora Łazienek Królewskich) – która nadzorowała odbudowę pałacu w Królikarni na siedzibę Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego.
Jego prace były wystawiane w Polsce i za granicą; wystawy krajowe: Ogólnopolska Wystawa Plastyki w Warszawie (1952, 1954), Wystawa Zimowa w Radomiu (1953, 1954 – jako juror, 1955, 1958, 1960), wystawa Rzeźba polska 1945–1960 w Warszawie (1960), wystawa Rzeźba w XV-lecie PRL w Warszawie (1961); wystawy zagraniczne: Międzynarodowa Wystawa Rzeźby w Carrarze (1957), Wystawa Sztuki Polskiej w Katanii (1959). Był laureatem nagród i wyróżnień w konkursach rzeźbiarskich, m.in. na pomniki. Jego prace znajdują się w zbiorach Muzeum Narodowego w Gdańsku, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Muzeum Warmii i Mazur w Olsztynie, Muzeum Śląska Opolskiego oraz Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie.
brąz patynowany, wys. 20,5 cm, sygn na podstawie: J.Cykowski / 1948
brąz patynowany; wys. 20,5 cm, szer. 8,5 cm, głęb. 13 cm.
Polska, 1948
brąz patynowany, 21 x 7 x 11,9 cm
sygnowany i datowany na postumencie: 'J. Cykowski | 1948'
POCHODZENIE:
- kolekcja prywatna, Polska
18 x 14 x 16 cm
Odlew gipsowy. Szkic.
Stan dobry
59 x 16 x 16 cm
Odlew gipsowy przemodelowany narzędziem. Szkic.
Widoczne linie nakreślone ołówkiem
52 x 15,5 x 14 cm
Odlew gipsowy patynowany.
Otarcia narożników
52 x 26 x 43 cm
Odlew gipsowy.
Model do przekuwania (osadzone punkty).
Na podstawie ryta sygnatura: "Cykowski Jan.
1960".
Ubytki podstawy na lewym łokciu i prawym barku, zacieki i przebarwienia
155 x 48 x 43 cm
Odlew gipsowy patynowany.
Powierzchnia mocno zabrudzona
40 x 27 x 39 cm
Odlew gipsowy. Szkic z narzutu.
Zabrudzenia, plamy po mikroorganizmach
21,5 x 23,5 x 3 cm
Odlew gipsowy.
Płaskorzeźba - forma negatywowa do odcisków.
Ubytki krawędzi
66 x 34 x 37 cm
Odlew gipsowy ociosany narzędziem.
Widoczna konstrukcja z drutu i pakuł
45 x 24 x 28 cm
Odlew gipsowy szelakowany.
Podzielony do odlewu - części łączone na zamki.
Rysy, zabrudzenia.
47 x 18,5 x 33 cm
Odlew gipsowy.
Stan dobry, nieliczne przebarwienia
86 x 30,5 x 33 cm
Odlew gipsowy. Szkic.
Stan dobry, podstawa zachlapana zaprawą, niewielkie ubytki krawędzi
71 x 33 x 42 cm
Odlew gipsowy.
Postument. Szkic.
Ubytki podstawy, widoczny szew po odlewie, zabrudzenia powierzchni
44,5 x 16,5 x 19 cm
Odlew gipsowy. Szkic
49 x 20,5 x 25 cm
Odlew gipsowy. Szkic.
Na podstawie napis ołówkiem: "128 Kopernik".
Rysy i ubytki krawędzi
65 x 21 x 21 cm
Odlew gipsowy. Szkic.
Przemodelowany.
Na wysokości szyi i na prawym przedramieniu ubytki z widoczną metalową konstrukcją
39,5 x 18 x 20,5 cm
Odlew gipsowy.
Stan dobry, zabrudzona powierzchnia, niewielkie ubytki krawędzi
27,5 x 14 x 27 cm
Odlew gipsowy.
Sygnowany: "Cykowski 10/10".
Zabrudzenia, spękania, rdzawe przebarwienia podstawy, obtłuczone krawędzie
48 x 26 x 33 cm Odlew gipsowy malowany.
Pozostałości formy negatywowej.
Ręka na zamek
60 x 18 x 16 cm
Odlew gipsowy.
Zabrudzenia powierzchni, wżery, tłuste zaplamienia, podstawa spękana, z ubytkami
125 x 38 x 26 cm
Gips malowany.
Zniszczenia mechaniczne - spękane nogi na wysokości goleni (związane sznurkiem), autorskie uzupełnienia - biały gips malowany farbą wodną (nos, lewy łuk brwiowy, stopy, podstawa, szew po...
48 x 18 x 18 cm
Odlew gipsowy. Szkic o syntetycznej formie.
Ubytek narożnika podstawy, fałda sukni uzupełniona w narzucie.
Na powierzchni naniesione ołówkiem punkty
63 x 33 x 43 cm
Odlew gipsowy szelakowany.
Ręce i podstawa łączone na zamki.
Ubytek formy prawej stopy, brak części podstawy