Ewa Juszkiewicz jest uznaną polską malarką współczesną, znana z surrealistycznych portretów kobiecych, które reinterpretują sztukę dawną. Jej prace kwestionują tradycyjne kanony piękna oraz rolę kobiet w historii sztuki, nadając im nowe znaczenie.
Urodzona w 1984 roku w Gdańsku, ukończyła studia magisterskie na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku w 2009 roku, uzyskując dyplom w pracowni prof. Macieja Świeszewskiego. Kontynuowała edukację na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie w 2013 roku uzyskała stopień doktora.
Od wczesnego okresu twórczości interesowała ją kwestia odmienności, marginesów społecznych i potrzeby maskowania się. Z czasem zaowocowało to wypracowanym przez malarkę charakterystycznym stylem. Wśród ważnych inspiracji można wymienić sztukę Picassa, mistrzów holenderskich oraz malarstwo XVIII i XIX wieku. W twórczości Juszkiewicz znaczące są wątki feministyczne, o czym świadczy nie tylko tematyka dzieł, ale też nawiązywanie do słynnych artystek takich jak Angelika Kauffmann i Elizabeth Vigee Le Brun. Malarka podejmuje w swoich pracach dialog z wizerunkiem kobiecym w sztuce dawnej, ukrywając twarze swoich bohaterek pod włosami czy tkaninami, stawiając pytania dotyczące miejsca kobiet w historii.
Ewa Juszkiewicz była laureatką nagrody specjalnej w konkursie „Artystyczna Podróż Hestii” (2009) oraz otrzymała nagrodę Grand Prix na 41. Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2013. Od tego czasu jej nazwisko regularnie ukazywało się w czołówce rankingu Kompasu Młodej Sztuki.
Międzynarodowo Ewę Juszkiewicz doceniono w 2014 roku, kiedy to została wymieniona w publikacji „100 Painters of Tomorrow” Thames & Hudson i włączona do nowej edycji „Vitamin P3 New Perspectives in Painting” wydawnictwa Phaidon. W 2018 była finalistką nagrody fundacji The Vordemberge-Gildewart.
Dzieła malarki można było oglądać na wielu wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in. w Centre Pompidou-Metz; Museo Picasso Málaga; Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie; Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie; Kunsthalle Bratislava; Muzeum Narodowe Chin, Pekin.
Jej prace znajdują się w cenionych kolekcjach muzealnych, w szczególności Muzeum ALBERTINA w Wiedniu, FAMM - Femmes Artistes du Musée de Mougins, Instytutu Sztuki Współczesnej w Miami, Muzeum Longa w Szanghaju, Musée d'Art Moderne de Paris, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Muzeum Narodowego w Gdańsku, Zachęcie Sztuki Współczesnej w Szczecinie, Galerii Bielskiej BWA oraz w wielu kolekcjach prywatnych.
W maju 2022 roku jej obraz „Portrait of a Lady (After Louis Leopold Boilly)” wyceniany na 200-300 tysięcy dolarów został sprzedany na aukcji Christie's w Rockefeller Center w Nowym Jorku za kwotę 1 560 000 dolarów. Dochody ze sprzedaży zostały przeznaczone dla warszawskiego muzeum POLIN. Rok wcześniej w Sotheby’s sprzedano obraz „Maria (After Johannes Cornelisz Verspronck)” za niemalże 2 miliony złotych.
Malarka była również jednym z 5 artystów zaproszonych do współpracy przy tworzeniu akcesoriów dla marki Louis Vuitton. W 2023 roku jej obraz „Ginger Locks” pojawił się na jednym z modeli limitowanej edycji torebek z serii Artycapucines.
Artystka nie kryje swojego zainteresowania modą, która odgrywa również ważną rolę w jej twórczości jako nieodłączny element historycznego portretu.
Początkowo reprezentowana przez warszawską galerię Lokal_30, obecnie przez 2 międzynarodowe galerie: Almine Reich i Gagosian.
druk pigmentowy, papier bawełniany
90 x 65 cm
sygn. i dat. ołówkiem p. d.: Ewa Juszkiewicz 28/75 2020
w oprawie
serigrafia, papier, ed. 59/75, 78,5 x 63 cm (grafika); 83 x 66,5 cm (w świetle oprawy); 101,5 x 85 cm (z oprawą)
Sygnowana i datowana ołówkiem p.d.: "Ewa Juszkiewicz 2024"
Opisana ołówkiem l.d.: "59/75"
serigrafia, papier, ed. 68/75, 78,5 x 63 cm (grafika); 83 x 66,5 cm (w świetle oprawy); 101,5 x 85 cm (z oprawą)
Sygnowana i opisana ołówkiem p.d.: "Ewa Juszkiewicz"; "68/75 2021"
olej, płótno
40 x 30 cm
sygn. na odwrociu: Ewa / Juszkiewicz / 2013
olej, kolaż, płótno
27,2 x 21,9 cm
sygn. na odwrociu: Ewa Juszkiewicz
ołówek, papier
41 x 29 cm (w świetle oprawy)
sygn. i opisany na odwrociu: Ewa Juszkiewicz / 2015 / Untitled/ (after Jean-Antoine Watteau - Spring / lost artwork)
akryl, olej, płótno
200 x 260 cm
sygn. na odwrociu: Ewa / Juszkiewicz / 2009
olej, płótno
160 x 130 cm
sygn. na odwrociu: Ewa Juszkiewicz / 2011, opisany: Panna z wilka / czary mary
druk pigmentowy, papier bawełniany, 90 x 65,5 cm, ed. 28/75,
sygnowany, datowany i opisany ołówkiem p. d.: 'Ewa Juszkiewicz 28/75 2020'
olej, płótno
92 x 73 cm
sygn. na odwrociu: Ewa Juszkiewicz / 2016 r.
druk pigmentowy, papier bawełniany, 90 x 65,5 cm,
sygnowany, datowany i opisany ołówkiem p. d.: 'Ewa Juszkiewicz 11/75 2020'
olej, płótno, 100 x 80 cm
sygn. na odwrociu: Ewa Juszkiewicz / 2020
akryl, kolaż, płótno, 18 x 13 cm
sygn. na odwrociu: Ewa Juszkiewicz
archiwalny druk pigmentowy na papierze bawełnianym; 90 x 65,5 cm;
sygn., dat. i opisany p. d.: Ewa Juszkiewicz 11/75 2020 (ołówkiem).
serigrafia na porcelanie
średnica: 27 cm
30 x 30 x 4,5 cm (wymiar z etui)
opisany na odwrocie
edycja: obiekt w limitowanej edycji 250 sztuk
olej, płótno, 80 x 60 cm
sygn. na odwrociu: Ewa Juszkiewicz / 2019 / Ewa Juszkiewicz
olej, akryl, płótno,
100 x 75 cm,
sygn. na odwrociu: Ewa Juszkiewicz 2014
serigrafia, papier, 80 x 63 cm
wydruk atramentowy, papier, 30 x 42,5 cm,
sygnowany ołówkiem na odwrocie: 'Ewa Juszkiewicz 2017 ed. 36/50'
serigrafia na porcelanie
średnica: 27 cm
30 x 30 x 4,5 cm (wymiar z etui)
opisany na odwrocie
edycja: obiekt w limitowanej edycji 250 sztuk
akryl, olej/płótno, 165 x 220 cm
olej/płótno, 80 x 65 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Ewa Juszkiewicz 2013 r.'
olej/płótno, 130 x 85 cm
sygnowany i datowany na odwrociu: 'Ewa Juszkiewicz | 2013 R.'
olej, akryl/płótno, 190 x 140 cm
akryl, collage/płótno, 18 x 13 cm
sygnowany na odwrociu: 'Ewa Juszkiewicz'