Zaplanuj z Artinfo 9-15 grudnia

Przegląd oferty aukcyjnej


Przed nami kulminacja roku, co bardzo namacalnie czuć w ciężarze gatunkowym ofert. Właśnie teraz w katalogach najwięcej jest arcydzieł, prac klasy muzealnej lub po prostu najwyższej jakości. Siłą rzeczy komplikuje się kwestia wyboru i trzeba pomijać bardzo wartościowe propozycje, które w każdym innym czasie mogłyby być lokomotywami aukcji. Już na początku tygodnia (9 grudnia) w Librze zaroi się od wyjątkowo ciekawych ofert sztuki XX wieku. Początek katalogu to nazwiska kojarzone z tym domem aukcyjnym, które otrzymują bardzo wysokie estymacje (Marek Włodarski, Jerzy Nowosielski, Andrzej Wróblewski). Szczególnie interesująco zapowiada się licytacja artystów nieco mniej eksponowanych, z dalszej części katalogu. Wysoką wycenę otrzymał piękny poziomy obraz Rajmunda Ziemskiego, ale kto wie, czy mimo to nie wzbudzi wystarczająco silnych emocji; podobnie można powiedzieć o dwóch obrazach Tadeusza Dominika z lat 60. Uwadze polecamy niezmiennie malarstwo Jacka Sienickiego, warto zdecydowanie więcej niż wskazują na to statystyki rynkowe. Libra zaoferowała bardzo ciekawy wybór twórczości artystów polskich urodzonych w okolicach lat 40. XX wieku, z pokolenia po klasykach współczesności, ale nieco starszych od słynnych przedstawicieli Gruppy. To ciekawe pokolenie to m.in. Jan Dobkowski, Łukasz Korolkiewicz, Janusz Przybylski, Jerzy Duda-Gracz, Edward Dwurnik, Janusz Orbitowski, Adam Myjak, Rafał Olbiński, Dorota Grynczel, Apoloniusz Węgłowski. Szczególnie zachęcające są oferty prac Jana Dobkowskiego, rewelacyjne wrażenie robi wczesny obraz Łukasza Korolkiewicza.

Centralnym wydarzeniem nie tylko miesiąca, ale całego roku, może być aukcja w domu aukcyjnym Polswiss Art 10 grudnia. Aż jedenaście prac otrzymało wyceny sugerujące milionowe ceny transakcyjne. W tym gronie znalazły się niewątpliwie wybitnej klasy dzieła sztuki, począwszy od oleju Władysława Czachórskiego, przez wspaniały obraz Alfreda Wierusz-Kowalskiego (jeden z dwóch w katalogu), magnetyczny portret kobiety pędzla Olgi Boznańskiej, trzy obrazy Wojciecha Fangora, i rzeźba Magdaleny Abakanowicz. Najwyższą estymację - 1,5-2,5 mln złotych, otrzymał młodzieńczy obraz Jana Matejki, "Wit Stwosz jako dziecko" z 1855 roku, ale najwspanialszą klasę reprezentują prawdopodobnie dzieła Olgi Boznańskiej i Alfreda Wierusz-Kowalskiego. Poza najdroższymi obiektami, katalog obfituje w ważne dzieła, a także atrakcje kolekcjonerskie. Rzadko obecne na rynku są obrazy Józefa Męcina-Krzesza, Aleksandra Kotsisa, Jana Kazimierza Olpińskiego czy Jacka Mierzejewskiego. Portret z początku XX wieku autorstwa tego ostatniego artysty jest wydarzeniem rynkowym i otrzymał bardzo wysoka estymację 250-400 tys. zł. Duże znaczenie rynkowe i kolekcjonerskie mają oferty prac Meli Muter, Jana Stanisławskiego (okazyjna), Stanisława Ignacego Witkiewicza czy klasyków XX wieku Ryszarda Winiarskiego, Jerzego Nowosielskiego, Henryka Stażewskiego, Tadeusza Kantora i Teresy Pągowskiej. Warto odnotować obraz Jonasza Sterna, nieczęsto wystawianego na aukcjach.

W pierwszej części tygodnia z ofertą sztuki współczesnej powróci warszawska Pragaleria. Po sukcesie pierwszej aukcji tego cyklu, można spodziewać się ożywionej licytacji, szczególnie, że w katalogu znalazły się dwa obrazy Jerzego Nowosielskiego z lat 40. i 50. XX w. z cenami wywoławczymi 70 i 80 tys. zł, podobnie wyceniony olej Jana Tarasina z lat 80. XX w. oraz, przede wszystkim, doskonała praca Tadeusza Dominika z końca lat 50. Katalog oferuje okazję licytowania prac pewnych wybitnych i ważnych twórców za mniejsze pieniądze, np. w postaci ich prac na papierze. Tak będzie w przypadku poliptyku Ryszarda Winiarskiego, czy pracy tuszem Romana Opałki. Ofertę uzupełniły dobre prace młodszych artystów, np. abstrakcyjne obrazy Magdaleny Daniec, Anny Szprynger czy Agaty Kosmali. 

Drugą, obok Polswiss Artu, najważniejszą aukcją tygodnia, będzie sesja ze sztuką dawną w Desie Unicum 12 grudnia. W katalogu znalazły się obrazy Maurycego Gottlieba  i Wilhelma Kotarbińskiego z bardzo wysoką estymacją, ale milionowa wycena lepiej odpowiada dwóm wybitnym płótnom Józefa Brandta (nr 6-7) z historycznie wysoką estymacją na poziomie 2-3 mln zł. Te oferty znaczą jeden z najważniejszych momentów na tegorocznych aukcjach sztuki dawnej w Polsce. Taką rangę ma oferta doskonałego obrazu Władysława Czachórskiego z estymacją 1,6-2,5 mln zł. Uwagę zwracają bardzo dobre obrazy Włodzimierza Łosia i Jana Konopackiego. Sprawiedliwość Janowi Matejce jako wspaniałemu malarzowi oddaje jego "Tors figury męskiej" z 1859 roku (nr 19). Dalsza część oferty to reprezentacja szoły paryskiej, z wszystkimi wiodącymi nazwiskami, przede wszystkim Mojżeszem Kislingiem, Romanem Kramsztykiem, Eugeniuszem Zakiem, Melą Muter i Henrykiem Haydenem. Szczególnie imponująco przedstawiają się "Chłopiec w zielonej kamizelce" Zaka oraz kubizująca "Martwa natura z karafką" Henryka Haydena z 1920 roku. Do najważniejszych obiektów należy bardzo dobry "Portret Karola Potkańskiego" pędzla Jacka Malczewskiego oraz muzealnej klasy (a także wymiarów)  "Pogorzelcy" Jana Zamoyskiego. Z pozostałych propozycji zwróćmy uwagę na niewygórowaną wycenę klasycznego oleju Juliana Fałata (nr 48) oraz rewelacyjny pejzaż nadmorski z Bretanii Michała Gorstkin-Wywiórskiego (nr 52).  Dobrze, że z arcydziełami wielkich mistrzów sąsiadują dobre dzieła artystów mniej znanych, takich jak Wandalin Strzelecki czy Feliks Pęczarski, wszystkie wycenione jednak powyżej 100 tys. zł. 

Tradycyjnym elementem końcówki roku są aukcje rzeźby w bydgoskim oddziale Sopockiego Domu Aukcyjnego. Tym razem pierwsza odbędzie się Aukcja Rzeźby XXI wieku, zaraz potem Aukcja Rzeźby. Podczas drugiej z tych sesji licytowane będize najdrożej oferowana dotąd praca Zdzisława Beksińskiego, duża metalowa rzeźba z końca lat 50 (nr 15). Niezależnie od ceny końcowej, rekord cenowy artysty pozostanie w Sopockim Domu Aukcyjnym. Najwyżej estymowanym obiektem jest rzeźba ptaka autorstwa Magdaleny Abakanowicz  (nr 4). Zupełnie niesamowitą pracą, o rzadko spotykanym ładunku intymności jest projekt Barbary Falender (nr 13). Spośród wybitnych twórców obecnych w katalogu, a także w historii polskiej rzeźby, wymieńmy jeszcze przykładeowo: Wacława Szymanowskiego, Bronisława Chromego, Adama Myjaka, Antoniego Pastwę. Warto odnotować intrygujący obiekt metalowy stworzony przez Małgorzatę Wiśniewską (nr 34). Tydzień zamkną aukcje w dwóch spośród najstarszych polskich domów aukcyjnych, krakowskiej Desie i Warszawskiej Ostoi. W Desie wystawiony jest pastelowy portret miss Zakopanego z 1925 roku, z dość atrakcyjną ceną wywołąwczą, a także ciekawe prace na papierze Mariana Konarskiego, obraz jednego z polskich dawnych mistrzów, Saturnina Świerzyńskiego. Perełką katalogu jest piękny widok na port na Malcie pędzla Ludwika Leszki z lat 30, oferowany w atrakcyjnej cenie wywoławczej. Ostoya zaprezentowała już bogaty katalog z malarstwem i rzemiosłem artystycznym. W obecnym katalogu znalazła się m.in. seria rysunków Wlastimila Hofmana, autoportret Leszka Sobockiego, fotografie Pawła Pierścińskeigo, a także bogatą grupę biżuterii. Warto wyróżnić trudno dostępną gdzie indziej ofertę dawnej sztuki azjatyckiej, w tym głównie brązowe figurki hinduskie z XVIII w. 

Zgodnie z nazwą działu - warto zaplanować licytację wcześniej. 
Zapraszamy do wzięcia udziału w licytacji na żywo na stronie live.artinfo.pl. Przyjmujemy także zlecenia i służymy pomocą przy każdym obiekcie.

Więcej informacji: aukcje@artinfo.pl | tel. 506 122 445

 

9.12.2019, Libra, Aukcja sztuki XX i XXI wieku -  zobacz więcej >

 

lot 42 Łukasz Korolkiewicz, Bez tytułu, 1974-  zobacz więcej > 

Rewelacyjny obraz Korolkiewicza i zarazem duże zaskoczenie. Malarstwo artysty z wczesnego okresu bardziej przypominało styl charakterystyczny dla innych twórców tego pokolenia, a mianowicie Zbysława Marka Maciejewskiego, a szczególnie Janusza Przybylskiego. Bardzo duży olej z 1974 roku, choć niereprezentatywny dla późniejszego malarstwa autora, pozostaje doskonałym, intrygującym dziełem sztuki, korzystającym z fascynującego dziedzictwa kolorystycznego Witolda Wojtkiewicza.

Estymacja 85 000 - 105 000 zł

 

 

 

 

 

lot 49 Jan Dobkowski, Dźwignia, 1985-  zobacz więcej > 

Drugie, obok obrazu Korolkiewicza, duże i bardzo efektowne płótno współczesne. Biorąc pod uwagę wysokie notowania aukcyjne Jana Dobkowskiego w ostatnich latach, tak klasowe dzieło jak oferowana "Dźwignia" otrzymało dość niską estymację. Mistrzostwo formalne, finezja kreski, a przede wszystkim energia i witalność kolorów i motywów są doskonałym przykładem filozofii sztuki artysty z tego okresu. 

Estymacja 45 000 - 65 000 zł

 

 

 

 

 

lot 74 Adam Myjak, Postać fantastyczna -  zobacz więcej > 

Oferta czołowego polskiego rzeźbiarza współczesnego, wielokrotnego rektora warszawskiej ASP. Rzeźbę ceramiczną wyróżniają znaczne wymiary (razem z postumentem 1,5 m wysokości) oraz ciekawa kolorystyka. Dzieło pozostaje w głównym nurcie poszukiwań artysty, skoncentrowanych wokół figury ludzkiej, a szczególnie charakterystycznie osadzonej głowy. Mimo tytułu pracy, kilku krytyków doszukiwało się w pracach Myjaka autoportretu. 

Estymacja 32 000 - 38 000 zł

 

 

 

 

 

 

10.12.2019, Polswiss Art, Aukcja Dzieł Sztuki -  zobacz więcej >

 

lot 3 Jan Matejko, Wit Stworz jako dziecko, 1855  -  zobacz więcej > 

Trzeba przyznać, że olej posągowej postaci polskiego malarstwa XIX wieku został wyceniony wysoko, nawet jak dla jednego z rekordzistów cenowych polskiego rynku aukcyjnego. Z drugiej strony, oferty dzieł Matejki z tego tygodnia przypominają, że jego wielka, przysłowiowa sława wynika z wysokiej rangi dzieł. Warto zauważyć, że sam malarz był w wieku młodzieńczym, gdy tworzył dziecięcą podobiznę wielkiego rzeźbiarza.  

Estymacja 1 500 000 - 2 500 000 zł

 

 

 

 

 

lot 9 Władysław Czachórski, List, 1896  -  zobacz więcej > 

Ten obraz to przyczynek do ciekawej sytuacji rynkowej, kiedy w zbliżonym czasie pojawiają się na aukcjach dwa bliźniaczo podobne obrazy Czachórskiego (drugi w Sopockim Domu Aukcyjnym). Wirtuozerski popis artysty, który odmalował na obrazie z nadludzką biegłością różne rodzaje tkanin i materiałów, różni się nieznacznie od "bliźniaka" z Sopotu, m.in. wspaniałą skrzynią ze złotym okuciem, obitą turkusowym akasamitem. Estymacja 900 000 - 1 300 000 zł

 

 

 

lot 11 Alfred Wierusz-Kowalski, Wyprawa na niedźwiedzia, przed 1889  -  zobacz więcej > 

Kolejne wybitnej klasy dzieło dawnego malarstwa polskiego, a przy okazji konkurent Czachórskiego na polu maestrii warsztatowej. Wierusz-Kowalski był wielkim mistrzem zimowych scen z polowaniami, saniami, a także niekwestionowanie najlepszym malarzem wilków w zimowej scenerii. W "Wyprawie na niedźwiedzia" malarz przeszedł sam siebie nie tylko w posągowej postaci myśliwego i doskonale malowanych psach pierwszego planu. Druga grupa wyłaniająca się z tła, dodaje obrazowi dramatyzmu planu filmowego, a zmrożony śnieg pod kopytami konia to już malarski wyższy wymiar.

Estymacja 900 000 - 1 200 000 zł

 

 

 

 

lot 23 Jan Stanisławski, Wieś na Ukrainie -  zobacz więcej > 

Pod względem miejsca w panteonie polskich malarzy, Jan Stanisławski doskonale wpasował się w doborowe towarzystwo katalogu Polswiss Artu. Natomiast pod względem ceny, bardzo dobra i okazała (jak na tego artystę) "Wieś na Ukrainie" przynależy do dużego kalibru okazji cenowych. Wydaje się, że wartości tego dzieła trzeba by szukać w przedziałach przynajmniej 2-3 krotnie wyższych niż ten zapisany w katalogu. Estymacja 35 000 - 50 000 zł

 

 

lot 33 Olga Boznańska, Kobieta w białej bluzce, 1902 -  zobacz więcej > 

Kolejne wybitne dzieło jednego z najważniejszych katalogów roku. Pośród portretów Boznańskiej, które same w sobie cieszą się niezmiernie wysokim uznaniem, a nawet uwielbieniem, są takie, które szczególnie przykuwają uwagę, bo promieniują niezwykłą siłą. Taka jest kobieta w białej bluzce z 1902 roku, przykład głębokiej wrażliwości malarki, która widzi w modelce bardzo wiele i talentem malarskim potrafi to przekazać w swoim malarstwie. 

Estymacja 800 000 - 1 200 000 zł

 

 

 

 

 

lot 60 Wojciech Fangor, M41, 1973 -  zobacz więcej > 

Z trzech obrazów Fangora w tym katalogu najbardziej imponująco jawi się praca z 1973 roku z falami, przykład o rewelacyjnej sile efektu optycznego, który wywołują najlepsze prace artysty. Obraz należy też do największych pod względem wymiarów obrazów artysty, więc siłą rzeczy pretenduje do wąskiego grona najdroższych prac na polskim rynku sztuki. 

Estymacja 1 200 000 - 1 800 000 zł

 

 

 

lot 78 Magdalena Abakanowicz, Ptak 2, 2008 -  zobacz więcej > 

W tym tygodniu pod młotek trafiają dwie rzeźby z późnego cyklu "Ptaków" Magdaleny Abakanowicz. Artystka jest jedną z dwóch najważniejszych polskich rzeźbiarek XX wieku i bohaterką krajowego rynku w ostatnim roku. W oferowanej pracy sięga po różne materiały, w tym tkaninę, w której stworzyła wiele swoich najlepszych dzieł. Powierzchnia potrzebna do ekspozycji rzeźby sugeruje kolekcje muzealne, a szczególnie plener.

Estymacja 800 000 - 1 200 000 zł

 

 

 

 

 

 

11.12.2019, Pragaleria, 2. Aukcja Sztuki Współczesnej -  zobacz więcej >

 

lot 20 Jan Tarasin, Przedmioty policzone, 1983 -  zobacz więcej

W przypadku słynnego cyklu Jana Tarasina bezdyskusyjna jest przynależność do tzw. klasyki współczesności w malarstwie polskim. W oferowanym obrazie z początku lat 80. malarz ograniczył gamę barw i nieco rozluźnił dyscyplinę układu. Uszeregowane elementy skupiają się, a nawet nachodzą na siebie, w ciekawy sposób dynamizując obraz. Z perspektywy oferty, zwraca uwagę stosunkowo niska cena wywoławcza. Cena wywoławcza 77 000 zł

 

 

lot 30 Tadeusz Dominik, Bez tytułu, ok. 1958 -  zobacz więcej

Bardzo dobry obraz Tadeusza Dominika, jeden z najlepszych w aktualnej ofercie rynkowej. Prace z lat 50, często utrzymane w ciemniejszej kolorystyce, są bardzo poszukiwane, a jeszcze rzadsze niż obrazy z lat 60. Oferowany olej robi szczególnie duże wrażenie dynamiką i swego rodzaju drapieżnością oraz bezkompromisowością. Wysoka cena nie jest w przypadku tak dobrego obrazu wygórowana. 

Cena wywoławcza 70 000 zł

 

 

12.12.2019, Desa Unicum, Sztuka Dawna. XIX w., Modernizm, Międzywojnie -  zobacz więcej >

 

lot 7 Józef Brandt, Targ w okolicach Krakowa, 1868 -  zobacz więcej

Zwyczajowa nazwa określa w rzeczywistości wspomnienie lata, które malarz spędził w Drzewicy koło Opoczna, chłonąc miejscowy folklor. Bogata scena z 50 postaciami to najbardziej wczesny efektowny obraz artysty i jego pierwsza demonstracja ogromnego talentu w przedstawianiu zwierząt, a także różrnorodności kulturowej wschodniej Europy. Estymacja 2 500 000 - 3 500 000 zł

 

lot 10 Władysław Czachórski, Damy z klejnotami, lata 90. XIX w. -  zobacz więcej

Zgodnie z wysoko konwencjonalną naturą tego malarstwa, temat obrazu przynależy do jednego z ulubionych motywów malarza - oględzin klejnotów, któremu poświęcił kilka dzieł. Artysta, obok fajerwerków technicznych przy odwzorowaniu tkanin i materiałów, pomieścił na płótnie trzy damy, a nawet fragment pejzażu za oknem. Bogactwo kompozycji prawdpodobnie wpłynęło na wysoką estymację.  Estymacja 1 600 000 - 2 500 000 zł

 

lot 12 Włodzimierz Łoś, Patrol powstańczy, 1883 -  zobacz więcej

Rzadkość kolekcjonerska w bliskim katalogowym sąsiedztwie obrazu Czachórskiego. Choć średnich rozmiarów, obraz nawiązuje poziomem artystycznym do najlepszych dzieł artysty, oferowanych na rynku kilkanaście lat temu. Przemawia za tym nie tylko jakość wykończenia płótna, ale przede wszystkim ujęcie tematu z wyzyskaniem efektu stacjonarnych, scenicznie ustawionych sylwetek jeźdźców na tle typowo polskiego leśnego pejzażu. Estymacja 90 000 - 120 000 zł

 

lot 29 Eugeniusz Zak, Chłopiec w zielonej kamizelce, 1919 -  zobacz więcej

Na grudniowej aukcji sztuki dawnej nie mogło zabraknąć ważnego obrazu Eugeniusza Zaka, jednego z filarów wielkiego powodzenia szkoły paryskiej na polskim rynku aukcyjnym. Olej został namalowany podczas pobytu w Polsce, kiedy powstało wiele przedstawień pojedynczych postaci na nieokreślonym tle. Uwagę zwraca siła wyrazu, związana z prowokującym upozowaniem, a także monumentalne potraktowanie formy, podkreślonej silnym światocieniem i zastosowaniem zdecydowanych, pełnych charakteru kolorów.

Estymacja 900 000 - 1 200 000 zł

 

 

 

 

lot 37 Jan Zamoyski, Wygnańcy 1915 (Pogorzelcy), 1925-1929 -  zobacz więcej

Bogata grupa figuralna na tle pejzażu na ogromnym płótnie poświęconym wielkiej, tragicznej historii Kazimierza Dolnego w czasie I Wojny Światowej. Zamoyski, współzałożyciel Bractwa św. Łukasza, jest niemal nieobecny na krajowych aukcjach, choć wyjątki jaskrawo dowodzą jego wielkiego talentu. Oferowane dzieło ma w sobie niezwykłą dynamikę, w której niebagatelną rolę odgrywa gra spojrzeń postaci. Estymacja 350 000 - 600 000 zł

 

lot 52 Michał Gorstkin-Wywiórski, Wybrzeże bretońskie, 1886 -  zobacz więcej

Oferowany obraz zasługuje na miejsce w gronie najlepszych dzieł malarza. Klasa malarska jest w tym oleju szczególnie dobrze widoczna. Morski pejzaż, którego Gorstkin-Wywiórski był wśród monachijczyków czołowym przedstawicielem, wzbogacony jest przez postaci i wspaniale malowane rybackie rekwizyty na brzegu. Estymacja 90 000 - 130 000 zł

 

12.12.2019 (data zakończenia aukcji internetowej), Aukcja Dzieł Sztuki - Sztuka Współczesna -  zobacz więcej >

 

lot 1 Tadeusz Dominik, Kompozycja, ok. 1962-63 -  zobacz więcej

To jeden z najlepszych na rynku obrazów Tadeusza Dominika, będący dowodem skali talentu tego artysty. Ciekawa, promienista kompozycja, stworzona z układów zwielokrotnionych pasów oraz wyrafinowana kolorystyka, przywodzą na myśl najlepsze dzieła oraz europejskiego malarstwa abstrakcyjnego. Szczególne wrażenie robi błyskotliwe zestawienie jaskrawej, nasyconej czerwieni z bielą, różem i ciemnym, niemal czarnym granatem w prawej partii obrazu. Estymacja 50 000 - 80 000 zł

 

 

lot 13 Henryk Stażewski, Nr 113 (z wystawy 350 kilometrów szybkiej jazdy samochodem), 1975 -  zobacz więcej

Sztuka artysty z tego czasu, z większym upododbaniem do swobody i koloru, należy do kanonu polskiego malarstwa XX wieku, a sam artysta  wymieniany jest w podręcznikach historii sztuki na całym świecie. Do pracy dołączone jest potwierdzenie autentyczności przez Wiesława Borowskiego, dyrektora Galerii Foksal. Estymacja 180 000 - 200 000 zł

 

13.12.2019, Sopocki Dom Aukcyjny, Bydgoszcz, Aukcja Rzeźby -  zobacz więcej >

 

lot 4 Magdalena Abakanowicz, Ptak z serii Ucello, 2009 -  zobacz więcej

Drugi w tym tygodniu efektowny i duży rzeźbiony ptak (z włoskiego "ucello") Magdaleny Abakanowicz. Tym razem materiałem jest aluminium, a figura ustawiona jest na bardzo wysokim, ponad 3-metrowym postumencie. A propos kilkusettysięcznej wyceny, warto przypomnieć, że artystka jest absolutną rekordzistką cenową polskiego rynku sztuki. 

Estymacja 650 000 - 800 000 zł

 

 

 

 

 

 

 

lot 15 Zdzisław Beksiński, Bez tytułu, przed 1960 -  zobacz więcej

Choć niższa niż w przypadku pracy Abakanowicz, estymacja rzeźby Zdzisława Beksińskiego, ma nawet większe znaczenie rynkowe. Pochodzi z bardzo cenionego przez krytyków okresu twórzości. Artysta miał szczególny, uwarunkowany drogą zawodową stosunek do metalu i form przemysłowych. Znalazł on ciekawe odzwierciedlenie w jego twórczości, czego przykładem może być oferowana praca z lat 50. Licytacja zacznie się powyżej rekordu cenowego artysty, więc oferta ma już teraz wymiar sensacji rynkowej. 

Estymacja 500 000 - 650 000 zł

 

 

 

 

 

14.12.2019, Desa, Kraków, Aukcja 182 - Malarstwo, grafika, fotografia, rzemiosło artystyczne -  zobacz więcej >

 

lot 26  Ludwik Leszko, Widok na port (Malta) -  zobacz więcej

Duży olej Ludwika Leszki z widokiem na maltański port jest bardzo efektownym i dekoracyjnym przykładem jednego z głównych gatunków, uprawianych przez artystę. Piękna praca z lat 30. XX wieku ujmuje zróżnicowaną, pogodną, kolorystyką i interesującym potraktowaniem światła (łodzie pierwszego planu znajdują się w cieniu). W tle widoczna jest charakterystyczna architaktura miasta. Cena wywoławcza 5 000 zł

 

 

lot 34  Stanisław Ignacy Witkiewicz (Witkacy), Portert Olgi Wojakowej (?) (Miss Zakopanego 1925) -  zobacz więcej

Ciekawy przykład pastelowej twórczości Witkacego z bardzo atrakcyjnym kontekstem dotyczącym modelki. Prawdopodobnie była nią miss Zakopanego z 1925 roku, Olga Wojakowa. Wrażliwość artysty nakazała mu powściągnąć swoje demoniczne zapędy w kierunku zniekształceń i w subtelny sposób oddał urodę kobiety. Cena wywoławcza portretu przynależy już raczej do zamkniętego rozdziału historii rynku, więc tym bardziej warto ją wspomnieć. 

Cena wywoławcza 79 000 zł

 

 

 

 

14.12.2019, Ostoya, 188 Aukcja. Sztuka dawna, antyki, sztuka współczesna -  zobacz więcej >

 

lot 38 Oswald Achenbach, Widok Capri z Zatoki Neapolitańskiej

Czołowy obiekt w katalogu z zachęcającą, względem estymacji, ceną wywoławczą. Widok Capri był jednym z ulubionych tematów pejzażystów, zapewne po części z racji bogactwa kontekstów kulturowych i historycznych. Obraz jest dobrym przykładem XIX-wiecznego niemieckiego pejzażu z tzw. szkoły düsseldorfskiej. 

Cena wywoławcza 80 000 zł