Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
WŁOSKIE FAJANSE
od pocz. XV w. występowały we Włoszech wyroby garncarskie kryte nieprzezroczystymi szkliwami, których najstarsze przykłady mówią o wschodnim pochodzeniu tej techniki. Florencja i Faenza były pierwszymi ośrodkami ich produkcji i oba we właściwym momencie odeszły od dekoracji arabeskowej, wprowadzając motywy figuralne, heraldyczne i układy promieniste, a potem sceny figuralne wzorowane na pierwszych sztychach. W warsztacie Faenzy - Casa Pirota, zastosowano w latach 1520-35 dekoracje groteskowe, białe na niebieskim tle, następnie kopiowano ryciny. Wybrani przez Medyceuszów rzemieślnicy z Faenzy zorganizowali manufakturę w Caffagilo. Na początku XVI w. wyrabiano tam ceramikę z dekoracją arabeskową, następnie pojawiły się kompozycje figuralne, śmiało malowane nasyconymi barwami, brunatno-czerwoną i granatową. Ok. 1500 r. najwyższą sławę wśród swych rywali zdobył warsztat w Castel Durante. Mistrz Piccolpasso, stworzył oryginalny styl, polegający na stosowaniu białych arabesek na białym tle (bianco sopra bianco) oraz symetrycznych motywów candelieri, panopliów i instrumentów muzycznych rysowanych farbą ciemnobrunatną na niebieskim tle. W połowie XVI w. Castel Durante zachowując swą markę ustąpiło pierwszeństwa ośrodkowi z Urbino. Talerze i tace stały się teraz małymi obrazami kopiującymi kompozycje malarskie, wykonywanymi z wielką zręcznością, lecz ignorującymi zasady zgodności dekoracji i formy. Warsztat w Deruta, który od końca XV w. produkował fajanse w stylu orientalnym, z niebieskimi wzorami na takim samym tle, około 1514 r. odnowił technikę malowania lustrami metalicznymi w kolorze złotym lub masy perłowej. W tym samym czasie Giorgio Andreoli produkował fajanse o delikatnym czerepie, zdobione motywami groteskowymi, potem kompozycjami figuralnymi w kolorze rubinowej czerwieni, która była tajemnicą artysty. Błyszczący lustr nakładano na wyroby wypalone. Fajanse wyrabiane po epoce renesansu nie pochodziły już z Toskanii lecz z Włoch Południowych. Najbardziej aktywnym ośrodkiem produkcji było wtedy Castelli k. Neapolu, gdzie w 1743 r. istniało 35 manufaktur wykonujących przedmioty dekoracyjne zdobione pejzażami i scenami figuralnymi, z produkcją których łączą się nazwiska Grue i Gentili - dwóch rodzin ceramików.
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl