Na okładce: Jerzy Truszkowski, Amerusskiy flag, 1985, akryl, płótno, 139x182 cm
Wielcy nieobecni. Henryk Stażewski (1894-1988)
W historii sztuki jako wielki twórca, w myśleniu artystycznym jako teoretyk i propagator idei języka geometrii, a także w pamięci tych, którzy go znali i z nim się przyjaźnili – pozostawił Stażewski niezatarty ślad. Był artystą bardzo wysokiej próby; w skali nie tylko polskiej, ale międzynarodowej. Konsekwentny i niestrudzony bojownik o Nową Sztukę, w latach 20. ubiegłego wieku był współzałożycielem, obok Strzemińskiego i Kobro, awangardowych grup „Blok”, „Praesens” i „a.r.”, jak również członkiem międzynarodowych ugrupowań o podobnym profilu: „Cercle et Carré” i „Abstraction-Création”.
Symbol dwóch epok, przeniósł Stażewski z okresu przedwojnia idee, założenia teoretyczne i doświadczenia awangardy w czasy po II wojnie światowej. Mimo że nie został powołany na stanowisko profesora żadnej uczelni plastycznej, dla powojennych pokoleń artystów nurtu geometrycznego był najbardziej wiarygodnym nauczycielem, najwyższym autorytetem i niezastąpionym wzorcem postawy.
Zdjęcie: Henryk Stażewski, Ucieczka, 1947. Wł. prywatna, depozyt w Muzeum Narodowym w Krakowie. Fot. Jacek Świderski
Bożena Kowalska
Być kobietą, czyli pomiędzy stereotypem a jego łamaniem
Katarzyna Kozyra spełnia swoje marzenia. Artystka wciela się w cheerleaderkę i femme fatale. Sztuka staje się magiczną różdżką, która odmienia świat, pozwala na moment zostać kimś innym. Jednak to tylko pozornie bajka z gatunku Alicji w krainie czarów. Cykl W sztuce marzenia stają się rzeczywistością, na który składają się filmy wideo i performance, to przeskakiwanie pomiędzy różnymi polami tożsamości, pokazywanie rozmaitych twarzy kobiecości.
Entering Paradise (wkraczając do raju) Mirosława Bałki (ur. 1958) funkcjonuje jako portfolio składające się z dwunastu rycin i wiersza, które razem tworzą unikatową książkę (wydaną w 6 egzemplarzach) oraz jako niezależne portfolio (w 14 egzemplarzach). Scottish National Gallery of Modern Art w Edynburgu zakupiło jeden zestaw rycin w 2006 r., co stało się pretekstem do zorganizowania niewielkiej wystawy Bałki w obrębie murów tej szacownej instytucji.
Ola Wojtkiewicz
Łodzie, traktory i wesele. Rozmowa z Łukaszem Skąpskim
Katarzyna Bik: Przygotowujesz prace na wystawę sztuki z Polski w Muzeum Marynarki Wojennej w Karlskronie. Twój film Wesele można oglądać w Muzeum Wyspiańskiego w Krakowie na wystawie OK! Wyspiański. Co pokażesz w Szwecji? Łukasz Skąpski: Łodzie mieszkalne. Przyjemność sprawia mi myśl, że w Muzeum Marynarki Wojennej w mieście, które zostało zbudowane przez Karola Gustawa jako baza marynarki wojennej, zawisną łodzie często zbudowane przez hipisów jako anarchistyczna alternatywa budownictwa mieszkaniowego. Zrobiłem kilka tysięcy zdjęć takich łodzi w Sztokholmie, Kopenhadze i Amsterdamie. (…)
Katarzyna Bik
Ani cienia blagi. Zdzisław Jasiński
Duży talent, wielka osobista i fachowa kultura, wysokiej miary kunszt używania farby olejnej, wykwint i żywotność kolorytu, polot i fantazja – oto zasadnicze cechy ś.p. Zdzisława Jasińskiego, którego zgon okrył żałobą sztukę polską – pisał krytyk, Jan Kleczyński. Należy mocno podkreślić, że Jasiński był człowiekiem solidnym, wytrwałym, pracowitym, skromnym i bardzo przywiązanym do zasad. Na tle swojego środowiska wyróżniał się tym, że nie gonił za sławą, karierą i łaskami kunsthändlerów. Niewątpliwie wyniósł te wartości z rodzinnego domu. Można by powiedzieć, że miał mocny kręgosłup, i ten moralny, i ten artystyczny. Tak był oceniany przez współczesnych. Czy wiemy o nim tak zawstydzająco mało dlatego, że dziś szlachetna postawa wobec świata jest mniej modna niż wyścig szczurów?
Zdjęcie: Zdzisław Jasiński, Nabożeństwo świąteczne, 1891, olej, płótno, 208 x 291,4 cm. Wł. Galeria Marek, Warszawa
Anna Dajnowska
Drożeje niemal wszystko
Spadki na giełdzie tylko zwiększyły obroty na rynku sztuki. Ceny rosną dynamicznie we wszystkich sektorach rynku, od arcydzieł przeszłości, przez prace współczesne, do skromnych grafik.
Zdjęcie: Kazimierz Mikulski, Nocne kąpiele, 1961, olej, płótno, 60 x 73 cm. Okna Sztuki 13.03.2008 (70.000) 120.000
Tomasz Lewicki
Opowiem ci bajkę... Polskie baśnie, legendy i podania w sztuce
Łącząca literaturę i sztuki plastyczne ekspozycja Opowiem ci bajkę... w Muzeum Śląskim w Katowicach przypomina polskie baśnie ludowe i literackie oraz sposób, w jaki inspirowały artystów od XVIII do XX w.
Zapewne nie tylko w Polsce od jakiegoś czasu obserwujemy zjawisko wypierania baśni rodzimej przez motywy „ogólnoświatowe”. Małe, kolorowe, efektownie wydane książeczki zawierają tematy powszechnie znane. Są to zazwyczaj skrócone, spłycone, wręcz okaleczone wersje bajek Charlesa Perraulta, braci Grimm lub późniejszych utworów literackich – Czerwony Kapturek, Śpiąca Królewna, Pinokio, Kubuś Puchatek. Gdzie są nasze polskie baśnie i podania? Dzieci niechętnie sięgają do wydań sprzed laty, często bez ilustracji. Pojedyncze utwory w podręcznikach to stanowczo za mało. Współczesne nastolatki nie wiedzą, kim była Wanda i dlaczego rzuciła się do Wisły. Nie wiedzą, kogo zjadły myszy w Kruszwicy. Kuratorki wystawy wyjaśniają: Dlatego powstała ta wystawa. Chcemy dorosłym przypomnieć, a dzieciom opowiedzieć baśnie, legendy i podania rodzime.
Zdjęcie: Julian Fałat, Świteź. Muzeum Narodowe w Krakowie
Design dla kreatywnych
Jeszcze kilkanaście lat temu sprzęt AGD był trudnodostępny, a jego wybór mocno ograniczony, w chwili obecnej rynek oferuje zdecydowanie szerszą i bogatszą gamę produktów będących w stanie zaspokoić najbardziej wybrednych odbiorców. Wielu konsumentów zwraca uwagę nie tylko na jakość i cenę oferowanych towarów, ale również na ich wygląd – projektowanie artykułów gospodarstwa domowego łączy się coraz częściej z nazwiskami światowych projektantów czy firm designerskich.
Zdjęcie: Lodówka Ardo z serii Vintage Onlyou, model MPO 34 SH
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl