Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij
Wielcy nieobecni. Jerzy Rosołowicz (1928-1982)
Był osobowością o niezwykłej wyobraźni i wrażliwości skażonej wojną. Był artystą i autorem oryginalnej, zaskakującej teorii sztuki. Był też jednym z pierwszych twórców konceptualnych. I był przy tym człowiekiem cichym, wielkiej skromności i kultury, introwertykiem skupionym na swojej sztuce i rozważaniach. Nie zabiegał o rozgłos ani o dobra materialne. Żył w służbie sztuce i ludziom.
Zaczynał w latach 50., jak całe ówczesne młode pokolenie ambitnych artystów poszukujących, od modnego wtedy malarstwa materii. Zapatrzony w naturę, utrzymywał swoje obrazy w mało atrakcyjnych barwach ziemi: brązów, ugrów i szarości. Były jak epiderma skał czy pni w przyrodzie: szorstkie, zgruźlone, jakby ze zgrubiałymi naroślami. Ale już wówczas z próbami wprowadzenia w nie ładu. Chciałbym wyobcować obraz z koloru, aby światło tworzyło obraz – mówił artysta – Może dlatego zaczynają się moje obrazy pogłębiać i stawać reliefami.


Zdjęcie: Jerzy Rosołowicz, Neutronikon P-24, 1971, szkło optyczne. Muzeum Narodowe w Krakowie
Przekręceni na drugą stronę płci
Oglądam wystawy, przeglądam lifestylowe pisma, śledzę trendy w modzie. Wszędzie – biseksualizm, transpłciowość, androgynizm. Spójrzmy prawdzie w oczy: to znamię epoki, która zwątpiła w tradycyjne wartości.
Jeszcze kilka lat temu byłby krzyk: skandal, odmieniec w Zachęcie! Rok temu z okładem Aldonę Piotra Wysockiego przyjęto bez entuzjazmu, ale i bez afery. Przypomnę – Aldona to film o pewnym mężczyźnie z zabitej prowincji, który stał się Aldoną Wiśniewską. Przeszedł już kilka operacji, lecz proces płciowej transformacji nie został doprowadzony do końca – brak mu środków. Jednak ważniejsza jest psychika. Aldona czuje się kobietą, zachowuje jak baba, maluje, ubiera, czeka na swojego wybrańca z obiadem.


Zdjęcie: moRgan_Barbara Konopka, Z cyklu Malavida, 2007, Mężczyzna. Teraz to się leczy
Podaż jest, popyt nie dotrzymuje jej kroku
W lutym kilka pozycji licytowano bardzo wysoko, padło parę rekordów. Jednak ogólny poziom sprzedaży i cen jest niższy niż jesienią.
(...)
Na aukcji sztuki współczesnej pozycją wyjątkową był Obraz XCIII (1960) Stefana Gierowskiego. Wystawiany wielokroć na bardzo ważnych wystawach (Konfrontacje 1960 w Galerii Krzywe Koło, Internationale malerei 1960-61 w Wolfram-Eschenbach) otwiera ważny etap w twórczości artysty: uproszczenia barw do odcieni szarości i zgeometryzowania konstrukcji. W tym okresie obrazy Gierowskiego wędrowały na wystawy do Paryża i Nowego Jorku i były tam nabywane. Stąd nie ma ich w kraju. Rempexowska praca została sprowadzona z Francji. Dotychczasowy rekord aukcyjny Gierowskiego wynosił 85.000 zł. Za ten obraz zaoferowano 470.000 (c. wyw. 500.000).


Zdjęcie: Wojciech Fangor, M 56, 1970, olej, płótno, 126 x 126 cm. Rempex 25.02.2009, c. wyw. 500.000
Paryska pogoda dla awangardy
Każda kolekcja kryje w sobie coś szczególnego, coś co wiąże się z niewiadomym, z ukrytym sednem, symptomem, który po części jest prywatną historią życia jej twórcy. Christian Bouqueret, francuski historyk, a od lat 80. XX w. kurator wystaw i zarazem kolekcjoner zaczynał swą przygodę z fotografią na jarmarku antyków w Berlinie.
Jeu de Paume, Hôtel de Sully, Paryż

Wystawa: Paryż stolicą fotografii 1920-1940. Kolekcja Christiana Bouquereta, do 24 maja 2009 r.


Zdjęcie: François Kollar, Wieża Eiffla, 1930. Fot. © Ministére de la culture-Meédiathèque du Patrimoine
Natchnienia
Jacek Malczewski należy do grona najwybitniejszych indywidualności sztuki polskiej. Był malarzem, który w swoim ogromnym dorobku artystycznym pozostawił dzieła o trudnej, czasami niemożliwej do odszyfrowania treści, oscylującej pomiędzy problemami życia, śmierci, miłości, a także pomiędzy romantycznymi wizjami a metafizyką. Jego twórczość do dziś fascynuje i prowokuje do analiz, reinterpretacji i kolejnych ekspozycji zgłębiających jej tajemnicę, a prace stają się coraz bardziej pożądanymi obiektami na rynku antykwarycznym.

Wystawa: Podszepty sztuki. Jacek Malczewski 1854-1929, Muzeum Narodowe w Krakowie – Arsenał Muzeum Książąt Czartoryskich, do 24 maja 2009 r.
Kuratorka: Urszula Kozakowska-Zaucha


Zdjęcie: Jacek Malczewski, Autoportret na tle Wisły, 1901. Muzeum Narodowe w Krakowie
Inspiracje na antypodach
5. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Wizualnej Inspiracje / Space, Szczecin 19 – 22 marca 2009 r.

Ciekawe rzeczy zawsze dzieją się w Warszawie, Krakowie, Poznaniu. To sąd obiegowy. Ale żeby w Szczecinie... To przecież na końcu świata. Wybierzmy się więc na koniec świata, na szczecińskie Inspiracje – bo warto.
Wprost bez srogości
Pomysł tej wystawy rodził się kilka lat, aż znalazł swoje ukoronowanie w rocznicę siedemdziesięciolecia urodzin i pięć lat po śmierci Zbyluta Grzywacza. W Muzeum Narodowym w Krakowie oglądać można ponad 400 prac artysty, współtwórcy Grupy Wprost, jednego z ważniejszych przedstawicieli polskiej sztuki XX w., wielkiego humanisty.

Wystawa: Zbylut Grzywacz 1939-2004, Muzeum Narodowe w Krakowie, do 31 maja 2009 r.
Kuratorka: Joanna Boniecka


Zdjęcie: Zbylut Grzywacz, Kolejka wciąż trwa, 1973, akryl, płótno. Muzeum Narodowe w Krakowie
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl