Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij

Na okładce: Stanisław Dróżdż „Plansza”. Fot. dzięki uprzejmości Galerii appendix2

Wielcy nieobecni. Stanisław Dróżdż (1939-2009)
Stanisław Dróżdż był najwybitniejszym w Polsce twórcą w dziedzinie poezji konkretnej i jednym z ważnych jej przedstawicieli w skali europejskiej. Jego twórczość odbiegała jednak często od ortodoksyjnych założeń tej dyscypliny, ponieważ jego utwory nie ograniczały się zazwyczaj do czysto słownego, abstrakcyjnego układu. Użyte przez niego wyrazy, a niekiedy też kształt ich zapisu prowadziły do głębszych refleksji, dalekich od konkretu słów i liter.


Zdjęcie: Stanisław Dróżdż, Alea iacta est, edycja książkowa. Fot. Andrzej Świetlik. Fot. dzięki uprzejmości Galerii appendix 2
Cieleśnie
Nagrodę belgijskiej Fundacji Evens na rok 2009 w dziedzinie sztuk wizualnych przyznano Agnieszce Podgórskiej, polskiej artystce zamieszkałej we Francji.

(…)Jej głęboko indywidualne podejście do fotografii ma odległe inspiracje w dzieciństwie, kiedy to przyszła artystka okazjonalnie z bliska obserwowała „życie” cyrku. Doświadczenie to uwrażliwiło ją na ogromne możliwości posługiwania się ciałem. Jej pierwsze cykle fotograficzne ukazują wyzbyte seksualności ciało w konwulsyjnych pozycjach. Są to często autoportrety, w których niewidoczna jest twarz artystki, a jej „tożsamość” jest określana za pośrednictwem splecionych w ekspresyjnym geście dłoni, bądź ściśniętych stóp.
Wdzięk prymitywu
Swoje rządy w zakopiańskiej Szkole Przemysłu Drzewnego nowy dyrektor – architekt Karol Stryjeński zaczął od tego, że wspólnie z uczniami porozbijał i wrzucił do potoku zapas gipsowych austriackich modeli. Chłopcy dostali kawałki drewna i nożyki i zdali się na własną fantazję.

Eksperyment pedagogiczny powiódł się w pełni. Karol Stryjeński wychował grono cudownych rzeźbiarków – pisał Stanisław Szukalski – świat się zadziwił ich przepięknymi pracami, zaś „kulturalna” Polska zyskała nowy a piękny prezent, jak zwykle za darmo, a sławą chłopaczków upiększyła swój pawi ogon.


Zdjęcie: Tańcząca para, Szkoła zakopiańska, 1937, drewno jesionowe, wys. 55 cm. Desa Unicum 18.09.2008 (15.000) 25.000
Fotograficzne menu
Stwierdzenie, że maj jest w Polsce miesiącem fotografii zakrawa już na truizm. Po raz kolejny w jednym czasie odbyły się cztery fotofestiwale: w Krakowie, Łodzi, Warszawie i Poznaniu. To dziwna i uciążliwa sytuacja, której jakoś nikt z organizatorów nie kwapi się zmienić. Jedno jest pewne, taki układ sprzyja porównaniom.

Przed rozpoczęciem festiwalowego maratonu zawsze się zastanawiam, która impreza tym razem okaże się najciekawsza. W roku ubiegłym była to krakowska, w bieżącym nic się pod tym względem nie zmieniło – Miesiąc Fotografii w Krakowie należy uznać za najbardziej interesującą i najlepiej przygotowaną propozycję dla miłośników fotografii.


Zdjęcie: Ivan Pinkava, Brat i siostra, 1996 – wystawa Akt w czeskiej fotografii 1960-2000 w Galerii Starej ZPAF, Warszawa
Sztuka w oPrawie. Zdobyczne dzieło sztuki
Zjawisko rabunku wojennego dóbr kultury jest w istocie tak stare jak samo prowadzenie wojen. Przedmiotem grabieży stawały się dzieła malarstwa i rzeźby, tkaniny, naczynia, kosztowności, ale także książki, archiwalia czy przedmioty kultu religijnego. Oddzielną kategorię stanowiły trofea wojenne – sztandary, chorągwie i instrumenty, których zabór powodował dodatkowe osłabienie morale przegranych.


Zdjęcie: Willem Swidde wg E.J. Dahlberga, Oblężenie Krakowa przez wojska szwedzkie w 1655 r., miedzioryt, papier, 30,4 x 56,5 cm. Rempex 12.09.2007, c. wyw. 4.000
Viennafair po polsku
29 galerii z Europy Środkowo-Wschodniej na 122 uczestniczących w V Targach Sztuki Współczesnej Viennafair (7 – 10 maja), to dobry znak – przybywa młodych, prężnych galerii z krajów rozwijających się, które nadają szczególnego charakteru imprezie.

Na targach można było znaleźć dobre prace już za niewielkie pieniądze – od 200-300 euro. O uroku Viennafair decyduje właśnie ciekawa mieszanka renomowanych i młodych galerii oferujących sztukę w bardzo różnych kategoriach cen.


Zdjęcie: Michał Jankowski, Bez tytułu, 2009 – Galeria Żak/Branicka
Łowca światła
Wystawa: Turner i Italia, National Galleries, Edynburg, do 7 czerwca 2009 r.
The Museum of Fine Arts, Budapeszt, 15 lipca – 25 października 2009 r.

Pewien młody angielski dżentelmen podczas podróży po Italii w 1829 r. opisał rozbawienie, z jakim obserwował swojego współtowarzysza podróży powozem zaprzężonym w konie. Mężczyzna w średnim wieku ze szkicownikiem w dłoni bez przerwy wychylał się przez okno, gorączkowo próbując uchwycić na papierze mijane miejsca. O świcie niezmordowany obserwator widoków dał upust swojej irytacji „brakiem uczuć” stangreta, który nie zechciał poczekać na kolejny szkic wschodzącego nad górami słońca. Młody Anglik zanotował, że niski, zabawny, starzejący się kompan podróży, jeśli nie był artystą, to z pewnością miał artystyczne aspiracje. Dziś wiemy, że nazywał się Joseph Mallord William Turner.


Zdjęcie: J.M.W. Turner, Rzym – Campo Vaccino, 1839 olej, płótno, 90,2 x 122 cm. Kolekcja prywatna, depozyt w National Gallery of Scotland © Antonia Reeve Photography
Kraków rusza do przodu!
Kraków rusza do przodu! Festiwal Sztuk Wizualnych ArtBoom_01, Kraków, 11 – 22 czerwca 2009 r.

Kraków to jedna z kulturalnych stolic Polski. Jeśli czegoś tu brakuje – to jedynie oddechu i przestrzeni dla swobodnej, nieskrępowanej artystycznej wypowiedzi. Te braki ma za zadanie wypełnić Festiwal Sztuk Wizualnych ArtBoom_01.

Pierwsza edycja festiwalu odbywa się w ramach projektu kulturalnego Miasta Kraków 6 zmysłów. Organizatorami są Krakowskie Biuro Festiwalowe i Fundacja Wschód Sztuki, a rolę dyrektora artystycznego pełni Małgorzata Gołębiewska. ArtBoom to największy festiwal prezentujący w Krakowie sztukę współczesną: zarówno polską, jak i zagraniczną.


Zdjęcie: Mirosław Bałka, AUSCHWITZWIELICZKA, 2009, wizualizacja
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl