Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij

Na okładce: Leszek Przyjemski, Dla Ludzi Przez Ludzi (hasło rządowej propagandy)

Wielcy nieobecni. Piotr Potworowski (1898-1962)
Nie mam stylu w malarstwie, ani chęci, by go stworzyć, dawno temu przestałem troszczyć się o indywidualność – pisał w swych notatkach z 1952 r. Piotr Potworowski – jedna z najwybitniejszych indywidualności w powojennych dziejach polskiego malarstwa. Był artystą, dla którego estetyczna strona obrazu nie była sprawą pierwszej wagi, ale którego płótna mimo to należą do najpiękniejszych, jakie stworzyli nasi malarze w latach 50. i 60. ubiegłego stulecia.

Zdjęcie: Piotr Potworowski, Kompozycja, 1958, olej, płótno, 42 x 54 cm. Z kolekcji Wojciecha Fibaka
Mr. Chin i inni. Design dla kreatywnych, cz. 2
W poprzednim numerze przedstawiliśmy jedne z ciekawszych projektów pralek, lodówek czy zmywarek do naczyń, czyli większy sprzęt gospodarstwa domowego zaprojektowany przez znanych designerów bądź firmy specjalizujące się w produkcji AGD. Tym razem prezentujemy mniejsze ułatwiające nam życie urządzenia – tostery, ekspresy do kawy, roboty kuchenne oraz odkurzacze, łączące w sobie funkcjonalność i dobre wzornictwo.

Zdjęcie: Minutnik Mr. Chin, proj. Stefano Giovannoni dla firmy Alessi
Rodzinny album sztuki współczesnej
Richard Demarco zasługuje na miano „żywej legendy” jak mało kto na brytyjskiej scenie artystycznej. Jego żarliwe przemówienia, odważne opinie, dalekosiężne wizje i niesłychana witalność uczyniły zeń swego rodzaju fenomen kulturowy.
Kiedy opowiada o znaczeniu dorocznej wystawy lokalnego koła artystów, zaczyna od starożytnego Rzymu, żadne porównanie nie jest dla niego zbyt odległe od meritum, żadna metafora nie jest nazbyt pompatyczna. Każda wypowiedź Demarco wydaje się skierowana do całego świata, a lokalne równa się w jego wypowiedziach globalnemu.
Keiller Library, Dean Gallery, Edynburg, Wystawa: Focus on Demarco

Zdjęcie: Tadeusz Kantor w trakcie przedstawienia Nadobnisie i koczkodany na Festiwalu Fringe w Edynburgu, 1972
Polacy na Viennafair
Viennafair – Wiedeńskie Targi Sztuki Współczesnej – rozwijają się obiecująco, podczas gdy w Niemczech wiele imprez targowych zamiera. Tego roku liczba wystawiających się galerii wzrosła do 126 (w roku ubiegłym było ich 107). Obok tradycyjnie silnie reprezentowanych Niemiec i Austrii pojawiły się stoiska m.in. z Francji, Anglii, Włoch i Hiszpanii. Viennafair zagospodarowały niszę sztuki z Europy Środkowo-Wschodniej, której żadne targi zachodnioeuropejskie w tak szerokim wachlarzu nie oferują i to właśnie zaczyna być ich znakiem rozpoznawczym.
Bezapelacyjnie prym wiodą Polacy reprezentowani przez kilka galerii, które mogły odnotować zarówno handlowy, jak i prestiżowy sukces.

Zdjęcie: Piotr Kopik, Psychomatic Rebuilding 3, 2008, grafika komputerowa. Fot. lokal_30
Śląska porcelana od 1820 do 1945 roku. Najwyższa jakość po przystępnych cenach
Zwrot Najwyższa jakość po przystępnych cenach w końcu XIX w. promował śląskie wytwórnie porcelany, produkujące wyroby dobrej jakości, w dużej ilości i po przystępnych cenach. Slogan ten wykorzystano jako tytuł wystawy poświęconej najważniejszym śląskim wytwórniom. Wyraziście odzwierciedla on poczucie wartości i dumę śląskich wytwórni porcelany, odnoszących liczne sukcesy na rynkach krajowych i zagranicznych w XIX i na początku XX w. Świadczy o ogromnym znaczeniu śląskiego przemysłu porcelanowego w tym okresie, a często po 1945 r. zapomnianym nawet przez specjalistów. (...)

Muzeum Śląskie w Katowicach, 25 kwietnia – 20 lipca 2008 r. Kurator: Martin Kügler

Zdjęcie: Dzbanek do kawy, mlecznik i cukiernica, nakrycie, filiżanka do mokki ze spodkiem i pojemnik z serii Friederike, Krister Porzellan-Manufaktur AG, Wałbrzych, 1934-45. Wł. Gerhard Schmidt-Stein, Wuppertal
Stabilny wzrost
Kwiecień nie objawił gwałtownych zmian. Ceny rosną dość równomiernie. Dotyczy to nie tylko pozycji najdroższych, ale tych ze wszystkich półek cenowych. Rośnie liczba kupujących. Rynek, nie tylko antyków, ale także sztuki współczesnej i fotografii, okrzepł, co zmniejsza ryzyko zawirowań, a zwiększa przewidywalność.
Zmienia się forma aukcji. Coraz mniej jest to widowisko, a coraz bardziej miejsce pracy i zawierania transakcji. Zmniejszyła się liczba osób na sali, bo większość licytuje przez telefon lub Internet.

Zdjęcie: Rajmund Kanelba, Kobieta w welonie, akwarela, gwasz, papier, 78 x 52 cm. Desa Unicum 24.04.2008 (7.000) 25.000
Kruche piękno
Szkło odbija i wysyła refleksy, szkło kumuluje światło i je rozprasza. Szkło jest widoczne i niewidoczne jednocześnie. Szkło jest przezroczyste lecz również matowe (…) Szkło jest zdecydowanie twarde lecz jednocześnie bardzo kruche. Szkło jest trudne do określenia i z tego właśnie powodu jest fascynująco piękne.

Museum kunst palast, Dusseldorf, Wystawa: Kruche piękno. Szkło odzwierciedlone w sztuce

Zdjęcie: Maria Roosen, Różaniec, 1997 (Instalacja Caldic Collection, 1997), szkło, metal ©VG Bildkunst, Bonn 2008. Fot. Liedeke Kruk
Biała DADA plama
Dadaizm zazwyczaj kojarzony jest z Paryżem i Nowym Jorkiem. Narodził się jednak w Zurychu i tam zrealizował swoje najbardziej bujne dokonania. Tam powstał Cabaret Voltaire. Dadaizm sam zachęcał do nieporozumień, prowokował je i wspierał wszelkie formy zamętu: dla zasady, dla żartu, dla podkreślenia swojego sprzeciwu.
Narodowa Galeria Sztuki Zachęta, Warszawa

Wystawa: Dada East? Rumuńskie konteksty dadaizmu

Zdjęcie: Dada 3, 1918, Zurych, na okładce drzeworyt Marcela Janco, pismo dadaistyczne wydawane pod red. Tristana Tzary © 2008 Kunsthaus Zürich
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl