Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij

Trzeci numer mediaART z interesującą zawartością wizualną i merytoryczną, jest próbą poruszenia bardzo aktualnego tematu cielesności w sztuce także w przestrzeni relacji, próby dotyku drugiego człowieka bez cielesności, w momencie kiedy nowe media bazują głównie na wirtualnym obrazie, wyzbytym z fizycznej obecności. Prezentujemy rodzące się kierunki myśli artystycznej starające się nazwać i zbadać rolę, jaką cielesność odgrywa dziś w sztuce.
W XX w. temat ten eksploatowany był bardzo rozlegle, a na początku XXI w.  można mówić nie tylko o pogłębionym namyśle nad cielesnością, ale wręcz o swoistej obsesji ciała. Szczególnie chętnie sięgają po niego artyści i fotografowie cielesność prezentując na różne sposoby: zarówno w kontekście klasycznego piękna, jak i z przełamaniem wszelkich barier estetycznej tolerancji i moralnej przyzwoitości – w zapisach budzących kontrowersje, bądź odrazę, czy też w pozbawionych naturalności aranżacjach.
W celu pogłębienia dyskursu nad rolą i miejscem cielesności w sztuce – pokazujemy zróżnicowane punkty widzenia – współczesne i historyczne – artystyczne, socjologiczne, antropologiczne, zarówno polskich jak i zagranicznych historyków i krytyków sztuki artystów, kuratorów i filozofów.

Helmut Newton
Joanna Sitkowska-Bayle, krytyk sztuki i filmu we Francji, w związku z wystawami w Paryżu, przybliża sylwetki dwóch znakomitych i zarazem kontrowersyjnych fotografów w niezwykle odważny sposób eksploatujących temat ciała: Helmuta Newtona (1920-2004) i Joela-Petera Witkina (ur. 1939). Sitkowska omawia retrospektywę prac Newtona zorganizowaną w 2012 roku w paryskim Grand Palais. Na wystawę złożyło się ponad 200 fotografii artysty naznaczonych plastycznym rygorem i przemyślaną kompozycją, których przedmiotem jest głównie moda, tematami zaś seks, pieniądze i dominacja. Newton – skandalista i prowokator, swobodnie żonglujący obyczajowymi i estetycznymi konwencjami, miłośnik perfekcji i pięknych kobiet, rozpoznawany przede wszystkim jako autor posągowych Grandes nudes, znalazł się w wąskim gronie twórców, których zdjęcia z magazynów poświęconych modzie (np. „Vogue“, „Queen Magazine“, „Vanity Fair“, „Playboy“) trafiły do galerii i muzeów.

Foto: Helmut Newton, „Spętany tors", Ramatuelle, 1980 / „Tied up torso", Ramatuelle, 1980 © Helmut Newton Estate
Joel-Peter Witkin. Piekło czy niebo?
Zaprezentowana w 2012 roku w Francuskiej Bibliotece Narodowej w Paryżu wystawa twórczości Joel-Petera Witkina, amerykańskiego fotografa stanowi interesujący przypadek posiłkowania się tematem ciała w celu przełamywania społecznych i obyczajowych tabu poprzednich epok. W kreowanych przez niego wizjach uderza przede wszystkim wyrafinowanie plastycznej kompozycji kontrastującej z, bulwersującym często, przedmiotem i tematem fotografii. Jedni dostrzegają w jego  zdjęciach wymiar spirytualny, inni przeważnie wizje upadku wartości duchowych we współczesnym świecie, czy obsesyjną wręcz chorobliwą fascynację autora śmiercią i wszelkimi anomaliami, czy zwyrodnieniami (transwestyci, karły, kaleki, hermafrodyci, kolekcjonerzy narzędzi tortur itp.). W niezwykle sugestywny sposób zapisuje motywy: śmierci, cierpienia, ekstazy, vanitas ukazując je w inscenizowanych kompozycjach alegorycznych. Charakterystyczna, celowo uboga i na dawną modłę zgrzebna sceneria, sprawia wrażenie jakby Witkin zainstalował zakład fotograficzny na dawnym jarmarku ludzkich osobliwości. O tym jak daleko może posunąć się artysta w obrazowaniu cierpienia, okrucieństwa i śmierci rozważa J. Sitkowska-Bayle.

Foto: Joel-Peter Witkin, „Żniwa", Filadelfia, 1984 / „Harvest", Philadelphia, 1984 © Joel-Peter Witkin / © Courtesy Galerie Baudoin Lebon
Wieczny sen – fotograficzne wizerunki zmarłych
Rudolf Schäfer, niemiecki artysta, profesor z Halle od prawie trzydziestu lat fotografuje twarze zmarłych w różnych okolicznościach osób, wpisując się w ten sposób w bogatą tradycję przedstawiania śmierci w sztuce i wywołując dyskusję o stosunku człowieka do tematów trudnych, marginalizowanych w dobie współczesnej fascynacji kultem młodości i ciała. Jego zdjęcia ukazujące nieżyjących ludzi, czasem jakby uśmiechniętych, innym razem zdradzających uczucie bólu, czy cierpienia; sprawiają wrażenie upiększonych, czy wręcz wyreżyserowanych, budziły i budzą ogromne kontrowersje. Nikogo nie pozostawiają obojętnym wobec warstwy wizualnej, ale także kryjącej się pod nią głębokiej treści przekazu.

Foto: Rudolf Schäfer, „Die Perspektive und der Tod"
W pętli czasu. Zniknięcia
Próbując zobrazować relację malarstwa sztalugowego i wideo artu Marta Smolińska poddaje analizie prace Pawła Łubowskiego, w których artysta przetwarza w formie projekcji wideo zarówno dzieła znanych mistrzów np. Poussin, czy Rembrandt, jak i własne płótna, wprowadzając w nie element czasowości i dynamiki. Przełożone na płótno antyczne posągi zastygłe w dziwacznych pozach oraz jakby skamieniałe, porcelanowe postaci znane z arcydzieł, przykuwają uwagę niekonwencjonalnymi układami, odmaterializowaną formą oraz przepełnioną emocją kompozycją. Autorka odkrywa zagadnienia cielesności w kontekście reinterpretacji artystycznej tradycji oraz samego procesu percepcji.

Foto: Paweł Łubowski, „Poussenada”, 1991-2011, 4 zdjęcia z projekcji slajdowej w ramce cyfrowej z częstotliwością zmian 3 s.
Ciało i sztuczna krew – wątpliwa wiarygodność zdjęć
Zagadnieniem związków między malarstwem a fotografią w kontekście chrześcijańskiej ikonografii zajął się Nissan N. Perez, historyk fotografii i kurator w Muzeum Izraela w Jerozolimie. Poddał głębszej refleksji m.in. wizerunki Chrystusa w malarstwie i fotografii analizując je np. ze względu na ideę wiarygodności czy różne sposoby obrazowania motywów chrześcijańskich z uwzględnieniem specyfiki użytych mediów. Artykuł konkludując: wydaje się, że zdjęcia nie osiągają i nie mogą osiągnąć czcigodnego statusu „ikon“ w kontekście religijnym.

Foto: Nissan N. Perez, „Mozaika z Chrystusem", fotomontaż cyfrowy, 2010

Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl