Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij

W październikowym „Arteonie” jesień Picassa – artystycznej bitwie Picassa i Duchampa w Moderna Museet w Sztokholmie przygląda się Eulalia Domanowska, a Adam Majorek pisze o wystawie „Picasso Black and White” w Guggenheim Museum w Nowym Jorku.
Ponadto w tym wydaniu „Arteonu” z Agatą Jakubowską, monografistką Aliny Szapocznikow, o wystawie tej artystki w MoMA, rozmawia Piotr Bernatowicz. Tekst Agnieszki Skalskiej o twórczości Olgi Boznańskiej i Anny Bilińskiej-Bohdanowiczowej inauguruje serię artykułów sztuce Młodej Polski. W kolejnych wydaniach rozważania o młodopolskim pejzażu, a także wątkach patriotycznych w sztuce Młodej Polski.


Okładka: Pablo Picasso, „Kobieta z niebieskim kołnierzykiem”, fragment, 1941, © Succession Picasso/BUS 2012, fot. materiały prasowe Moderna Museet w Sztokholmie

Artystyczna bitwa. Picasso i Duchamp w Moderna Museet w Sztokholmie
Pod takim hasłem sztokholmskie Moderna Museet otworzyło nowy sezon wystawą prezentującą twórczość Pabla Picassa i Marcela Duchampa. Recenzenci zastanawiają się, co nowego można odkryć w tym zestawieniu i podkreślają sztuczność postawionego problemu. Korespondent internetowego magazynu „Saatchi Online” pisze, że „oddzielanie Picassa od Duchampa jest uproszczeniem, […] i co najważniejsze, nie pomaga w rozumieniu ich wkładu w sztukę” (http://www. mooreandmooreart.co.uk/articles/news.asp? news_id=958). Informacja prasowa towarzysząca pokazowi mówi nawet o „gwałtownej konfrontacji” między tymi gigantami sztuki, a cała wystawa została nazwana „On nie miał racji (He was wrong)”. Słowa te wypowiedział Picasso, gdy dowiedział się w 1968 roku o śmierci Duchampa.


Foto: Pablo Picasso, „Popiersie kobiety”, 1907, © Succession Picasso/BUS 2012, materiały prasowe Moderna Museet w Sztokholmie
Picasso w czerni i bieli. Wystawa Picassa w Guggenheim Museum w Nowym Jorku
Pablo Picasso miał doskonałe wyczucie koloru, choć do historii sztuki przeszedł przede wszystkim jako gwałciciel zasad anatomii i perspektywicznej konstrukcji obrazu. W jego twórczości wyróżnia się kilka okresów kolorystycznych: okres błękitny, okres różowy – niektórzy badacze dodają także tzw. okres czerwony, czyli czas po 1944 roku, kiedy Pablo Picasso był aktywnym członkiem partii komunistycznej.
Kuratorka nowojorskiego Guggenheim Muzeum, Carmen Giménez, autorka ekspozycji „Picasso and the Age of Iron” w 1993 roku oraz „Spanish Painting From El Greco to Picasso: Time, Truth and History,” w latach 2006-2007, postanowiła tym razem wyróżnić kolejny etap w twórczości Hiszpana – okres czarno-biały, niczym paski na koszulce, w której Picasso był często fotografowany. Jest to zarazem wątek przekrojowy, trwający przez całą, długą karierę artysty. Na wystawie zatytułowanej „Picasso Black and White” otwartej 5 października prezentowanych jest 118 obrazów, rzeźb i prac na papierze, których głównym wyróżnikiem jest właśnie brak kolorów.


Foto: Pablo Picasso, „Pocałunek ”, 1969, olej na płótnie, 97,2 x 130,2 cm, Koons Collection, © 2012 Estate of Pablo Picasso/Artists Rights Society (ARS), New York, Photo: David Heald materiały prasowe Guggenheim Museum w Nowym Jorku
Rzeźbiarka odzyskana. Wystawa Aliny Szapocznikow w MoMA
Z Agatą Jakubowską, monografistką Aliny Szapocznikow, rozmawia Piotr Bernatowicz

Piotr Bernatowicz: Co jest Twoim zdaniem największą wartością, jaką twórczość Aliny Szapocznikow wnosi do dwudziestowiecznej rzeźby?
Agata Jakubowska: Z jednej strony można powiedzieć, że jej prace z lat 60. pokazywane na wystawach dziś zawierają to, czym teraz interesuje się świat artystyczny. Że trafiają w aktualne nurty – zainteresowanie kulturą popularną, estetyką lat 60., Holokaustem, traumą – co czyni z Szapocznikow aktualną artystkę. Z drugiej strony, patrząc bardziej ogólnie, dla mnie najbardziej wartościowe jest to połączenie, o którym przed chwilą wspomniałam, eksperymentów formalnych z wypowiedzią na temat kondycji ludzkiej, podmiotowości, której nie da się scalić, która jest pofragmentowana i w jakimś sensie nierozszyfrowywalna.


Foto: Alina Szapocznikow (1926-1973), „Lampe-bouche (Illuminated lips)”, c. 1966, © The Estate of Alina Szapocznikow/Piotr Stanisławski/ADAGP, Paris, materiały prasowe MoMA
Obrazy ciała – ciało obrazu. Olga Boznańska i Anna Bilińska
Druga połowa XIX wieku dała kobietom możliwość zdobywania artystycznego wykształcenia poza prywatnymi lekcjami i rodzicielskim kształceniem, wyjścia z domu, odnalezienia własnego miejsca w świecie. Te poszukiwania często rozpoczynały się od własnej pracowni. Utrzymywanie pokoju, samodzielnego, nie dzielonego z przyjaciółkami, mężami i dziećmi mieszkania, okazywało się niemożliwe bez pomocy rodziny, bez wsparcia przyjaciół. Było jednak koniecznym warunkiem twórczości. Posiadanie własnego miejsca ma znaczenie praktyczne i metaforyczne. Bez swobody myśli, ciszy i samotności sztuka jest niemożliwa.
Bilińska wyszła za mąż na rok przed swoją śmiercią. Boznańska tego kroku nie zrobiła. Joanna Sosnowska interpretuje los artystek jako poświęcenie dla sztuki, jako oddanie ciała sztuce (Joanna Sosnowska, „Olga Boznańska”, w: „Artystki polskie”, praca zbiorowa pod red. Agaty Jakubowskiej, Warszawa 2011, s. 189). Zaznacza przy tym, że artystki tamtego czasu częściej dokonywały równie kategorycznego wyboru na niekorzyść sztuki: zostawały matkami, żonami, zakonnicami; oddawały sztukę, rezygnowały z niej. Boznańska i Bilińska nie tyle poświęcały się sztuce, co ją wybrały. Ich decyzja była rewolucyjna i heroiczna.


Foto: Olga Boznańska, „Portret kobiety (Cyganka)”, 1888, Muzeum Narodowe w Krakowie
W najnowszym „Arteonie także Piotr Kosiewski, za autorami lizbońskiej prezentacji książek z kolekcji Gulbenkiana, zastanawia się: czy świat istnieje poza książką, czy może księga jest światem. O festiwalu z okazji 50. rocznicy Fluxusu pisze Karolina Staszak, a historię kolażu przybliża Mat Maria Bieczyński. Poza tym w październikowym numerze „Arteonu” podsumowanie muralowego sezonu, a w dziale „Czytanie sztuki” – odczytanie obrazu „Le Pont de l’Europe” Gustave’a Caillebotte’a
W „Arteonie” tradycyjnie również komentarze, recenzje książkowe, aktualia i inne stałe rubryki.
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl