Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij

Piotr Bosacki laureatem Nagrody „Arteonu” 2012! W marcowym numerze ogłoszenie werdyktu i wypowiedzi członków kapituły Nagrody „Arteonu” 2012 – Krzysztofa Jureckiego, Janusza Marciniaka i Kazimierza Piotrowskiego – o laureacie.

W marcowym „Arteonie” twórczość Maneta – portrecisty życia nowoczesnego przedstawia w kontekście wystawy w Royal Academy of Arts w Londynie Sabina Czajkowska. O sztuce w służbie blichtru, czyli o wystawie Glam! The Performance of Style w Tate Liverpool pisze Wojciech Delikta. Współczesnym parafrazom dzieł mistrza Caravaggia przygląda się natomiast, recenzując prezentację w Rzymie, Anita Kwestorowska.

Okładka: Édouard Manet, „Kolej żelazna”, 1873 (fragment), fot. materiały prasowe Royal Academy of Arts, Londyn

Manet – portrecista życia nowoczesnego. Londyńska wystawa Édouarda Maneta
Édouard Manet – często uważany za ojca modernizmu – krytyczny i wybiórczy spadkobierca realizmu spod znaku Courbeta, a zarazem patron i przyjaciel impresjonistów, nie wpisywał się w aktualne i panujące na Salonach mody oraz ustalone reguły. Jednocześnie bardzo zabiegał o uznanie i krytyków, i publiczności. Miłośnik życia miejskiego i niezwykły jego obserwator – w swoim malarstwie portretował współczesność i sobie współczesnych. Przyjaciel Baudelaire’a. Manet niewątpliwie był „malarzem życia nowoczesnego”, takim, który patrząc na świat wokół siebie, studiując przy tym starych mistrzów, umiał oddać charakter i wyjątkowość sobie współczesnych dni. Wystawa w londyńskiej Akademii, Manet: portretowanie życia, pokazuje Maneta jako portrecistę i dzięki skupieniu uwagi na tym aspekcie twórczości autora Olimpii ciekawie ilustruje tezę o rewolucyjności podejścia artysty do tematu.

Foto: Édouard Manet, „Kolej żelazna”, 1873, materiały prasowe Royal Academy of Arts, Londyn
Sztuka w służbie blichtru. Wystawa „Glam! The Performance of Style” w Tate Liverpool
Tytułowy Glam! – zwięzły, a przez to nieco enigmatyczny wykrzyknik – w ciągu swej długiej historii łączył się w różnorakie związki znaczeniowe. W pogańskiej jeszcze Szkocji określano tym słowem magiczne rytuały, czary i uroki. Z czasem stał się synonimem blichtru, efekciarstwa, przesady; tego, co egzotyczne, krzykliwe, pławiące się w przepychu. Glam lubował się w sztuczności, przejaskrawionym manieryzmie; wychodził poza stereotyp, łamał konwenanse. (...) Kuratorzy Tate Liverpool, prezentując ponad sto dzieł europejskich i amerykańskich artystów, podjęli próbę scharakteryzowania estetycznego nurtu, jakim był glam. Wyjątkowa rozpiętość ukazanych tematów i rozwiązań medialnych (od „żurnalowych” obrazów Richarda Hamiltona, przez brutalne fotografie Jürgena Klauke i werystyczne zdjęcia Nan Goldin, po quasi-dokumentalne filmy Dereka Boshiera) działa zarówno na korzyść ekspozycji, jak i przeciwko niej.

Foto: Terry O’Neil, „David Bowie – Diamond Dogs”, © Terry O’Neil, 1975, materiały prasowe Tate Liverpool
Inspirujący Caravaggio. Rzymska wystawa współczesnych caravaggionistów
Współczesne inspiracje twórczością Michelangela Merisiego można odnaleźć niemal we wszystkich technikach i nośnikach artystycznych. Śmiałe konfrontacje z twórczością włoskiego mistrza zaskakują innowacyjnym podejściem do obieranych tematów oraz oryginalnością wykonania. Wybór najciekawszych prac XX i XXI wieku można oglądać do 7 kwietnia we włoskim Frascati na wystawie About Caravaggio. Wizje & iluzje współczesne. Ekspozycja obejmuje blisko 30 dzieł takich artystów, jak Jannis Kounellis, Bill Viola, Mateo Basilè, Herman Nitsch, Renato Guttuso, David LaChapelle, Vanessa Beecroft i Zhang Wei Guang (Mirror). Zobaczyć można sztukę multimedialną, fotografie, malarstwo, rysunek, ceramikę, projekcje wideo oraz instalacje. Są to najczęściej wolne interpretacje życia i twórczości Caravaggia, choć nie brakuje nowoczesnych przeróbek konkretnych dzieł lub przywołania tylko niektórych, charakterystycznych postaci, takich jak Judyta, Narcyz czy Bachus.

Foto: Vik Muniz, „Narcisus afther Caravaggio (Serie Pictures of Junk)”, 2005, stampa digitale, 234 x 188 x 5 cm, Parigi, courtesy Galerie Xippas, fot. Vik Muniz, materiały prasowe Scuderie Aldobrandini – Museo Tuscolano
W najnowszym „Arteonie” ponadto:
recenzja z wiedeńskiej retrospektywy Maksa Ernsta, rozmowa ze Sławomirem Sobczakiem o sztuce instalacji, a także – w ramach działu „Czytanie sztuki” – analiza Autoportretu z córką Anieli Pająkówny, malarki, która urodziła Stanisławowi Przybyszewskiemu nieślubną córkę. W „Sztuce młodych” natomiast” rozmowy z Michałem „Sepe” Wręgą i Krzysztofem Mężykiem.
W marcowym „Arteonie” także komentarz Andrzeja Biernackiego, recenzje książkowe, aktualia i inne stałe rubryki.
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl