W lipcowym „Arteonie” 13. Documenta w Kassel relacjonuje Anna Nawrot, pokaz „Schiaparelli and Prada: Impossible Conversations” w The Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku przybliża w ramach ruryki „Zaprojektowane” Wojciech Delikta, a wystawie pt. „Nowa sztuka narodowa” w warszawskim MSN krytycznie przygląda się Karolina Staszak.
Okładka: Sanja Iveković, „The Disobedient (The Revolutionaries)”, fragment, 2012, dzięki uprzejmości artystki, fot. Anders Sune Berg, materiały prasowe Documenta (13)
Melancholia w obliczu kryzysu
Documenta (13)
W Kassel spośród wystaw w tradycyjnych przestrzeniach galeryjnych najlepiej prezentuje się Neue Gallerie z pracą Sanji Iveković „The Disobedient” (rewolucjoniści, myśliciele i działacze społeczni, wśród nich Primo Levi i Martin Luther King jako niedoceniane, ale pracowite osiołki – z pluszu). Przedstawiane są obrazy próbujące włączyć do świata sztuki wątki zaczerpnięte ze sztuki rdzennych Australijczyków (Margaret Preston), Kanadyjczyków (Gordon Bennett, Emily Carr). Można także posłuchać archiwum protestsongów i hymnów różnych ruchów społecznych, zgromadzonego przez Susan Hiller, oraz wziąć udział w warsztacie konstruktywnego wyrażania złości Stuarta Ringholta.
Foto: Sanja Iveković, „The Disobedient (The Revolutionaries)”, 2012, dzięki uprzejmości artystki, fot. Anders Sune Berg, materiały prasowe Documenta (13)
Anna Nawrot
Przy jednym stole
Niemożliwe rozmowy Schiaparelli i Prady
Costume Institute (działający przy MET) kolejny już raz zaskakuje odwiedzających. Obarczony jarzmem spektakularnego sukcesu ubiegłorocznej wystawy o Alexandrze McQueenie, stawia sobie ambitny cel. Jest nim przywołanie wielkich nazwisk i skonfrontowanie nowego z minionym – jak nierzadko czyni to moda. „Impossible Conversations” to próba wykazania podobieństw i różnic między Schiaparelli i Pradą, wynikających z ich temperamentów, warsztatu, inspiracji, przyjętych strategii artystycznych, a także czasów, w których żyły. Wraz z filmową dyskusją, analogiom i kontrastom pozwala w pełni wybrzmieć przemyślnie zaaranżowana ekspozycja ponad 140 projektów.
Foto: Naïf Chic Gallery, fot. materiały prasowe The Metropolitan Museum of Art
Wojciech Delikta
Narodowa nie-sztuka na salonach
Wystawa w MSN
Kuratorzy – Łukasz Ronduda i Sebastian Cichocki – zaprosili do udziału w wystawie twórców rozmaitych artefaktów, wyrażających przywiązanie do treści narodowo-patriotycznych oraz religijnych po to, aby nazwać ich działalność sztuką i tym samym ukazać, że oto lewicowa koncepcja sztuki zaangażowanej okazuje się koncepcją uniwersalną. Problem jednak w tym, że zgromadzonych przez kuratorów obiektów i projektów nie sposób uczciwie zaliczyć do obszaru „sztuka”. Prezentowane okładki katolickich magazynów „Fronda” i „Presja” zostały zaprojektowane tak, aby odnosić upragniony przez artystyczną lewicę (choć na pewno nie w tym konkretnym wypadku) „skutek”, jednak w świetle tradycyjnej i wciąż żywej w konserwatywnym środowisku koncepcji sztuki poszukującej piękna i prawdy. Ale nawet najlepiej wyglądająca okładka, której zadaniem jest perswadowanie określonych treści, nie będzie żadnym dziełem sztuki, lecz narzędziem propagandy.
Foto: Okładki magazynu „Fronda”, fot. Jan Smaga, materiały prasowe MSN
Karolina Staszak
Ponadto w najnowszym „Arteonie” wakacyjne propozycje wystawowe w Polsce analizuje Piotr Bernatowicz, 5. Biennale w Bukareszcie recenzuje Magdalena Moskalewicz, pokazowi „Teatr życia” w toruńskim CSW Znaki Czasu przygląda się Zuzanna Sokołowska. W lipcowym „Arteonie” także o prezentacji kolekcji Barbary i Andrzeja Bonarskich w Muzeum Pałacu w Wilanowie pisze Zofia Jabłonowska-Ratajska, międzynarodowy festiwal sztuk wizualnych Alternativa w Gdańsku recenzuje Marta Wróblewska, a wystawę „Wobec sacrum – sztuka/nie-sztuka” w Lublinie omawia Piotr Bernatowicz.
W lipcowym wydaniu „Arteonu” również tradycyjnie komentarze – m.in. berlińską wystawę „Budowniczowie rewolucji” komentuje prof. Piotr Juszkiewicz, recenzje książkowe, aktualia i inne stałe rubryki.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl