Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij

Wydawca i redakcja „Arteonu” serdecznie zapraszają na wystawę laureatki Nagrody „Arteonu” 2010 Zorki Wollny pt. „Złe sny” – Słodownia +1, Stary Browar, ul. Półwiejska 42, Poznań – w dniach 29.04-29.05.2011, a także na wernisaż połączony z wręczeniem nagrody w czwartek 28.04.2011 o godzinie 19:00.

W kwietniowym „Arteonie” artystyczną działalność Zorki Wollny, laureatki Nagrody „Arteonu” 2010, przybliża Eliza Bernatowicz. Anna Nawrot w tekście „Megalomania czy umiar” stara się odpowiedzieć na pytanie, jakie właściwie są współczesne muzea, co tak fascynuje w architekturze muzealnej. Ponadto w najnowszym „Arteonie” o wystawie Feliksa Gonzalesa-Torresa w MMK we Frankfurcie pisze Piotr Kosiewski. Miłośnicy fotografii znajdą też w nim omówienia kilku książek poświęconych temu medium – między innymi recenzję Krzysztofa Jureckiego wydanej na Słowacji „The History of European Photography 1900-1938”.


Okładka: Zorka Wollny, „Przesilenie letnie”, dokumentacja performance na 22 performerów, który odbył się w czerwcu 2010 roku w Starym Browarze w Poznaniu, fragment, choreografia: Magdalena Przybysz, muzyka: Anna Szwajger, fot. dzięki uprzejmości artystki

Jak wam się podoba? O sztuczności zachowania w sztuce Zorki Wollny
Po co przychodzimy do galerii? Zobaczyć sztukę? Jeśli prowadzi nas Zorka Wollny, zobaczymy samych siebie, lecz nadal będzie to sztuka. Sztuka w sensie teatralnym, a sztuka w sensie plastycznym będzie scenografią. Widzowie staną się bohaterami dramatu, czasem zagrają solo, czasem w duetach, czasem w chórze, lecz nigdy nie przestaną być widzami. Z wyjątkiem chwil, kiedy Zorka przemieni widzów w słuchaczy. Jeśli widzowie ci są wystarczająco cierpliwymi i uważnymi obserwatorami, zobaczą, że są przed nimi odgrywane role.


Zdjęcie: Zorka Wollny, „Ciało w bibliotece”, performance, Galeria Design, Wrocław, listopad 2010, fot. Katarzyna Roj, dzięki uprzejmości artystki
Megalomania czy umiar – jakie właściwie są współczesne muzea?
Wystawa „Museums in the 21st Century”

Niewiele jest tematów związanych ze sztuką budzących tak duże emocje, także poza środowiskiem artystycznym, jak architektura muzealna. Efekt Bilbao i trwający od ponad dekady boom muzealny sprawiają, że realizacje i projekty muzeów interesują zarówno historyków czy krytyków, jak i polityków, turystów i zwykłych obywateli, którzy chcą zobaczyć także w swoim mieście nowoczesne, budzące zachwyt muzeum. Próbą naukowego uporządkowania owoców tej muzealnej gorączki jest druga już mierząca się z tym tematem ekspozycja Art Center w Bazylei „Museums in the 21st Century. Concepts, projects, buildings”.


Zdjęcie: MAS (Museum on the River), Antwerpia, Belgia, projekt: Neutelings-Riedijk Architects, wykonanie: 2006-2011, ©Sarah Blee
Chłopiec z cukierkami
Wystawa Gonzáleza-Torresa we Frankfurcie

We frankfurckim Museum für Moderne Kunst (MMK) trwa wystawa Féliksa Gonzáleza-Torresa. To kolejne przypomnienie zmarłego przed 15 laty artysty, twórcy obrazów, rzeźb, fotografii i projektów publicznych. Urodzony na Kubie Torres stał się jedną z ważnych postaci amerykańskiego życia artystycznego końca lat 80. i początku kolejnej dekady. Zmarł w 1996 roku, w wieku 38 lat. Na rok przed śmiercią nowojorskie Guggenheim Museum zorganizowało jego obszerną monograficzną wystawę, a przed czterema laty jego prace pokazano w pawilonie amerykańskim na Biennale w Wenecji, co było wyłamaniem się z przyjętej praktyki prezentowania wyłącznie żyjących artystów.
Kuratorka bieżącej wystawy Elena Filipovic starała się zachować różnorodność praktyki artystycznej Gonzáleza-Torresa i nie wpisywać jej w tradycyjną formułę muzealnej prezentacji.


Zdjęcie: Félix González-Torres „Untitled” (For Stockholm), 1992, materiały prasowe Museum für Moderne Kunst we Frankfurcie
The History of European Photography 1900-1938
Wydana przez Europejski Dom Fotografii w Bratysławie w 2010 roku „The History of European Photography 1900-1938” jest pozycją pionierską, obejmującą 26 krajów. W dotychczasowych opracowaniach światowych, takich jak autorstwa Naomi Rosenblum „Historia fotografii światowej”, czy pod redakcją Michela Frizota „A New History of Photography”, pojawiały się niektóre kraje, jak Czechosłowacja, Polska czy Węgry. Ale nigdy nie pisano na przykład o fotografii w Albanii czy Portugalii.


„The History of European Photography 1900-1938”, Europejski Dom Fotografii w Bratysławie 2010
W najnowszym „Arteonie” także między innymi: prezentację prac Tomasza Kowalskiego w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie omawia Anna Diduch. Zofia Jabłonowska-Ratajska przygląda się dwóm kobiecym wystawom: prezentacji „Trzy kobiety. Maria Pinińska-Bereś, Natalia Lach-Lachowicz, Ewa Partum” w Zachęcie oraz „Odbiciom VI” Izabelli Gustowskiej i Krystyny Piotrowskiej w Galerii Art New Media, Natalia Kaliś recenzuje natomiast dwie męskie wystawy w Muzeum Sztuki w Łodzi: „Konieczny / Warpechowski / Uklański / Bodzianowski”, „Warpechowski / Dawicki”, które łączy osoba kuratora – Łukasza Rondudy. O malarstwie Włodzimierza Jana Zakrzewskiego, pokazywanym na wystawie w Muzeum Narodowym w Poznaniu, pisze Michał Haake, o „Niestworzonych historiach” w gdańskiej Łaźni – Ewelina Jarosz. Wystawę Karola Radziszewskiego w Bunkrze Sztuki omawia Agnieszka Kwiecień, a prezentację Marge Monko, estońskiej artystki, w Galerii Platan Instytutu Polskiego w Budapeszcie, opisuje Jan Elantkowski.
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl