Moda na historie alternatywne trwa u nas w najlepsze, ten numer „Art & Business” sponsoruje słowo „Gdyby”. Na wystawę „ckliwy romantyk” wybraliśmy się z Ziemowitem Szczerkiem, tegorocznym literackim laureatem Paszportu Polityki, który w swoim dorobku literackim ma m.in. Rzeczpospolitą zwycięską - rzecz o tym, że militarna wygrana nie oznaczałaby dla II RP długiego i szczęśliwego życia. Zabawę w Co by było, gdyby… podjął dla nas także inny specjalista w dziedzinie gdybologii, Łukasz Orbitowski, pisząc fikcyjny wstęp do katalogu niebyłej argentyńskiej wystawy malarstwa… Adolfa Hitlera. O tym, czy możliwa jest historia sztuki bez odrzuconych twórców i ich dzieł mówi nam Maria Poprzęcka, przypominając jednocześnie, że największą z dotychczas napisanych alternatywnych historii sztuki jest jej rewizja feministyczna. A wszystkim, którzy zechcą odpocząć od gdybania, polecamy wiedzę konkretną, zawartą w „Roczniku aukcyjnym”.
Okładka: poj. Hugon Kowalski
Czarne obrazy
Wstęp do katalogu wystawy Adolf Hitler - malarstwo, Buenos Aires 1971, czyli historia alternatywna Łukasza Orbitowskiego specjalnie dla „Art & Business”.
Ilustracja: Daniel de Latour
Łukasz Orbitowski
Kastrowanie mitów
Co się dzieje z romantycznymi mitami, którymi zdążyliśmy się przejeść? Traktuje o tym wystawa Ckliwy romantyk w Project Roomie warszawskiego CSW. A także pisarstwo Ziemowita Szczerka, tegorocznego laureata literackiego Paszportu Polityki, który oprowadza nas po ekspozycji i tłumaczy, dlaczego Asterix nigdy nie przywędrował do Polski.
Lens. Miasto, którego nie ma. Może to dlatego w 2004 roku wygrało z bardziej „kulturalnymi” ośrodkami północnej Francji w konkursie na lokalizację filii Luwru - tej też jakby „nie ma”.
Foto: Wnętrze muzeum Luwr-Lens, zdj. Studio Adrien Gardère
Andrzej Pieńkos
Coming OuT po ukraińsku
Ukraina to wciąż kraj dynamicznych zmian. Yulia Krivich opowiada o braku więzi ludzi z własnym państwem i braku społeczeństwa obywatelskiego, które zaczęło kiełkować na Majdanie. Z artystką, której zdjęcia można było zobaczyć na grudniowej wystawie najlepszych dyplomów warszawskiej ASP Coming OuT, rozmawia Alek Hudzik.
Foto: Portret Yulii Krivich
Aleksander Hudzik
Nie pechowy. Rekordowy
Ubiegły rok miał twarz Luciana Freuda namalowaną przez artystę, o którym Margaret Thatcher zwykła mawiać: „ten człowiek, który maluje te okropne obrazy”. Jeden z „okropnych obrazów” Francisa Bacona pobił w 2013 roku cenowy rekord wszech czasów. Ale nie był to rekord jedyny, bo cały 2013 rok był rekordowy.
Foto: Francis Bacon, „Trzy studia do portretu Luciana Freuda”, 1969
Agata Kołodziej
Rocznik Aukcyjny
Kompleksowe podsumowanie tego, co w ubiegłym roku działo się na polskim rynku sztuki. W roczniku zestawiono ceny, jakie na aukcjach dzieł sztuki w roku 2013 roku uzyskały obrazy, rysunki, zdjęcia, rzeźby, meble, drobne rzemiosło artystyczne, tkaniny i wszelkiego rodzaju varia. Rocznik stworzony został z myślą nie tylko o kolekcjonerach dzieł sztuki, ale wszystkich, którzy zamierzają w niedalekiej perspektywie kupić lub sprzedać przedmioty o wartości artystycznej.
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl