Wysyła za nas maile, przypomina o urodzinach mamy, bezlitośnie wylicza kalorie. Czy jednak, jak Theodore, bohater filmu Ona, możemy zakochać się w głosie swojego smartfona? W najnowszym numerze „Art & Business” podążamy za „elektrycznymi snami” wirtualnego świata. Historia Theodore’a i Samanthy, której w najnowszym obrazie Spike’a Jonze’a (pisze o nim Piotr Czerkawski) głosu użyczyła piękna Scarlett Johansson, to dziś niejedyny romans człowieka z oprogramowaniem. Nasze relacje nie zawsze są jednak w rozdzielczości „HD”: o tych, którzy chętnie je psują - wizualnych anarchistach wirtualnej rzeczywistości - pisze Mirosław Filiciak; zaś Romuald Demidenko i Gregor Rozanski opowiadają o młodym pokoleniu artystów, których nikt już nie wyloguje. Inspirującej lektury - w realu i wirtualu!
Okładka: Aleksandra Hirszfeld, „2009 itch”, 2009
Kobieta interaktywna
Piękna. Doskonała. Idealna. Albo może prawie idealna, bo jakby lekko nadgryziona. Marylin Monroe w pracy Aleksandry Hirszfeld 2009 ITCH, która jest wariacją na temat filmu Słomiany wdowiec (Seven Years Itch), rozmywa się i rozprasza na ekranie telewizora. Jej perfekcyjne ciało, pełne usta i białą sukienkę atakuje wirtualny... świerzb (itch).
Olga Święcicka
Polski szaman w Nowym Jorku
Manhattan, połowa lutego. New Museum, najgorętsze miejsce na mapie nowojorskiego art worldu. Przy wejściu grupa ulicznych grajków przycina wesołą muzykę. Cathy Grier zwykle gra na gitarze i śpiewa swoje ballady w metrze (stąd pseudonim NYC Subway Girl), ale Paweł Althamer zaprosił ją, by przez trzy miesiące wystąpiła kilkanaście razy w muzealnych salach.
Foto: Paweł Althamer, „Wenecjanie”, Biennale w Wenecji, 2013, zdj. Jens Ziehe, Berlin, dzięki uprzejmości artysty i Fundacji Galerii Foksal
Piotr Jackowski
Rembrand epoki wideo
Jeśli coś podoba się mojej mamie, to nie może być dobra sztuka - mawiał kiedyś Bill Viola, gwiazdor sztuki współczesnej, autor prac pięknych, ale w swoim pięknie zachowawczych, uwielbiający wycieczki do caravaggionistycznych światłocieni czy kompozycji Pontorma. Wystawa legendy wideoartu trwa obecnie w Paryżu.
Foto: Bill Viola „Niebo i Ziemia”, 1992
Jacek Tomczuk
Awantura o emeryturę
Artyści protestują przeciwko obłożeniu umów o dzieło składką na ZUS. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby dwa lata temu nie protestowali, żądając... włączenia do systemu ubezpieczeń.
Foto: Alfredo Jaar, „Kultur = Kapital”, 2012, dzięki uprzejmości Thomas Schulte Galerie, Berlin
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl