Tematem podwójnego, wakacyjnego numeru Art & Business uczyniliśmy rebelię. Sławomir Shuty w swej zabawnej, wspomnieniowej Punk-odysei przywołuje dźwięki punk rocka późnych lat 80. Zarówno Katarzyna Ziółkowska-Banak opisująca nowojorską wystawę Punk Chaos To Couture, jak i Aleksander Hudzik przedstawiający autorów wystawy warszawskiej W sercu kraju, pytają o sens ponownego zamykania wychodzącej na ulicę sztuki w muzealnych ekspozycjach. Z kolei o politycznym wymiarze prac graficiarza Keitha Hartinga pisze Olga Święcicka.
Zabarwione nutką nostalgii wspomnienia Sławomira Shuty’ego z wiosny „osiem osiem”, kiedy to autor krytycznego wobec wszystkiego „Jaszczura” bezkrytycznie zakochał się w punk rocku. O pierwszym filmie na VHS, o „Pistolsach”, o kaseciaku marki Grundig, o górniczych butach i o kaszkiecie, a także o raczeniu mieszkańców osiedla nowymi gatunkami muzyki.
Foto: Sławomir Shuty (na drugim planie), 1992
Sławomir Shuty
Modny jak punk
Prawdziwy punkowiec na widok tej wystawy prawdopodobnie pękłby ze śmiechu. Albo zapłakał. Bo ekspozycja Punk: Chaos to Couture w Museum of Art w Nowym Jorku, o której piszemy, dobitnie pokazuje, że nawet największa anarchia prędzej czy później staje się… komercją. Wystawa poświęcona punkowi ewokuje skrajne odczucia: fajna „moda z pazurem”, czy syndrom smutnego upadku anarchii? Warto bacznie prześledzić skrajne argumenty, które przytaczamy.
Foto: Sid Vicious, 1977, zdj. dzięki uprzejmości Metropolitan Museum of Art ż Dennis Morris
Katarzyna Ziółkowska-Banak
Mury są polityczne
Keith Haring to niepokorny nowojorski graficiarz, który dwadzieścia trzy lata po przedwczesnej śmierci znany jest głównie jako autor wzorków na modnych ciuchach i gadżetach. Dziś przypominamy o politycznym wymiarze swej sztuki. O powodach dla których warto jechać na poświęconą mu wystawę do paryskiego Musée d’Art Moderne - opowiada Olga Święcicka
Foto: Keith Haring, bez tytułu, 1985 ż Keith Haring Foundation
Olga Święcicka
Kardiogram
W sercu kraju, czyli gdzie? Dokładnie tam, gdzie znajduje się warszawskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Od czerwca można w nim oglądać wystawę W sercu kraju - eksperyment i pytanie: co by było, gdyby muzeum stworzyło stałą ekspozycję? Pomyślicie Państwo o tym, czy jesteśmy Azją i czemu w dawnym domu meblowym Emilia stoi zniszczona meblościanka.
Foto: Zbigniew Warpechowski, „Azja”, 1989, zdj. Bartosz Stawiarski, dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Aleksander Hudzik
Władca świateł
„Zwalił z nóg świat sztuki” - tak „New York Times” podsumował najnowsze dokonania Jamesa Turrella pokazywane w Muzeum Guggenheima. Siedemdziesięciolatek, który na co dzień włada pewnym wulkanem, po raz kolejny udowodnił, że rządzi także światem światła. A przez to całym artworldem.
Foto: James Turrell, „Aten Reign”, 2013, Solomon R. Guggenheim Museum, Nowy Jork ż James Turrell; wsp.łpraca Andreas Tjeldflaat, 2012 ż SRGF
Anna Jastrzębska
Film i starsze siostry
Od dłuższego już czasu Nowe Horyzonty prezentują nie tylko ambitne kino, lecz także doskonałą muzykę i starsze od kina sztuki wizualne. Na tym festiwalu będzie bowiem więcej sztuki niż w niejednej galerii. W tym wydaniu piszemy o konkursie na filmy o sztuce i o inspiracjach obrazami Hoppera w filmie Shirley - wizje rzeczywistości Gustava Deutsch.
Foto: Kadr z filmu „Shirley – wizje rzeczywistości”, reż. Gustav Deutsch, zdj. dzięki uprzejmości Międzynarodowego Festiwalu Filmowego T-Mobile Nowe Horyzonty
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl