Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij

Konsekwencją tego, że dziś nie musimy jeść tylko po to, żeby się najeść, jest sytuacja, w której nie musimy nawet jeść - grunt, że to, co jemy, ładnie opiszemy, ludziom pokażemy. Nic więc dziwnego, że artyści tak chętnie sięgają w swoich pracach po temat jedzenia. Nierzadko są przy tym bardzo krytyczni. Przewrotno-ironiczni, jak Grupa Spirala, której członkowie w rozmowie z Alkiem Hudzikiem wyjaśniają, dlaczego na dachu PKP Powiśle „zaserwowali” publiczności wielkie spaghetti. „Surowi” w ocenach, jak Dominic Episcopo, którego jedna praca z cyklu Meat America zdobi naszą okładkę, a kolejna - otwiera zestawienie najciekawszych, w naszym przekonaniu, food artów z całego świata. A nawet zapobiegliwi: jak polskie Studio Rygalik, które w projekcie Baguette Tables znajduje sposób na marnowanie jedzenia. Z szerokiej oferty artystyczno-kalorycznych propozycji wybraliśmy te, które naszym zdaniem najpełniej obrazują wielość zagadnień dotyczących często skomplikowanych relacji wchłaniania i wytwarzania.

Produkt sztukopodobny
W zestawieniu, które przygotowaliśmy, prezentujemy szczególnie naszym zdaniem interesujące przykłady współczesnego podejścia do kwestii wykorzystania jedzenia w sztuce. Czasem jest strasznie, czasem zabawnie. Zwykle to pierwsze, ale i tak warto spróbować. Lektury.

Foto: „Mondrian Cake”, dzięki uprzejmości bloga junbelen.com

(Nie) baw się jedzeniem!
Jedzenie jest właściwie najstarszym tematem, którym ludzkość zajmowała się w sztuce. Było nawet w czasach, kiedy sztuka nie była nią jeszcze, bo pierwotny człowiek, który pokrywał ściany jaskiń przedstawianiami pędzących zwierząt - czyli swego uciekającego obiadu - nie mógł przecież wiedzieć, że jest artystą.

Foto: Giuseppe Arcimboldo, „Głowa z koszem owoców”, 1590, National Gallery of Art, Waszyngton

Jedzenie to uzależnienie
Nie uważam się za makrobiotyka, ale staram się nim być - mówi Tomasz Stańko. Przy filiżance zielonej herbaty najsłynniejszy polski trębacz opowiada nam o swoich ulubionych smakach oraz związkach jedzenia z innymi dziedzinami sztuki. Poznajemy jego życie od kuchni. Dosłownie. Rozmawia Iza Smelczyńska.

Zdjęcia: Michał Łuczak 

Grafika: Nina Gregier
Król kotów. I dziewczynek
Po Beuysie, lepiącym rzeźby z wosku i pszczół, po bryzgającym krwią Nitschu, po samookaleczającej się Abramović, na początku XXI wieku na skandalistę pierwszej ligi wyrasta elegancki starszy pan w kimonie, hrabia na szwajcarskich włościach, który dystansuje wszystkich, posługując się czymś tak staromodnym, jak olej na płótnie w złoconych ramach. Balthus.

Foto: Balthus, „Thérèse dreaming”, 1938

Windą do metropolii
Gdyby twórców Manhattanu ograniczało zachodnie superego w postaci dyscypliny racjonalności, funkcjonalności, ekonomii czy moralności, nie byłby on tym, czym jest: miejscem spełnienia fantazji - twierdzi Rem Koolhaas, współtwórca architektonicznego mitu Nowego Jorku.

Foto: "Nabrzeże portowe, Manhattan", Berenice Abbott / New York City Public Library, dzięki uprzejmości Fundacji Centrum Architektury

Udawajmy, że o to nie pytałaś
Skromny do bólu, uroczo nieśmiały i potwornie utalentowany. Jego zdjęcie dżokejki Katie Walsh zdobyło tegoroczną nagrodę Taylor Wessing Photographic Portrait Prize - jedną z najważniejszych w świecie fotografii. Ze Spencerem Murphym rozmawia Marta Dudziak.

Foto: Spencer Murphy, „Katie Walsh”, 2013
W prezencie i barterze
Znacie go jako dziennikarza, pisarza, podróżnika, poznajcie także jako kolekcjonera sztuki. On sam się za niego nie uważa, ale w swoim mieszkaniu na warszawskim Mokotowie zgromadził całkiem pokaźny zbiór dzieł sztuki. I nie potrzebował do tego góry pieniędzy. Z Maxem Cegielskim rozmawia Anna Jastrzębska.

Foto: Przemek Dzienis
Metka, która uwiera
Czy wiesz, że do wyprodukowania pary jeansów potrzeba 10 tysięcy litrów wody, do uszycia jednego futra 125 skalpów gronostajów, a skóra naturalna, aby uległa biodegradacji, potrzebuje 40 lat? Zanim udasz się na kolejny shopping i bezmyślnie sięgniesz po nową parę butów, przeczytaj książkę „Etyka w modzie” Magdaleny Płonki. Z jej autorką rozmawia Magdalena Linke.

Foto: „Etyka w modzie czyli CSR w przemyśle odzieżowym”
 Magdalena Płonka, EM PE Studio Design, 2013

Czy na świecie wkrótce zabraknie wina?
300 milionów skrzynek - o tyle za mało wina wyprodukowano w 2012 roku - twierdzą analitycy Morgan Stanley i wieszczą, że światu grozi deficyt tego trunku. Ich zdaniem sytuacja jest najgorsza od 50 lat. Czy naprawdę czekają nas suche lata?

Foto: Wino i widok na winnice Adoria, Dolny Śląsk

Rynek sztuki zmienia się coraz szybciej. Dziś „klasykiem” można zostać niewiele po pięćdziesiątce, a najmłodsze roczniki twórców depczą starszym kolegom po piętach, sprzedając prace za setki tysięcy euro. O pejzażu rynku wciąż jednak decydują największe ośrodki.
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl