Strona korzysta z plików cookies. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na ich zapisywanie na Twoim komputerze. Dowiedz się więcej. Zamknij

Głównym tematem grudniowego „Art & Business” jest film – dziesiąta muza, która już dawno temu powinna stać się muzą numer jeden. Pretekstem były trwające na świecie wystawy: Stanley’a Kubicka w Los Angeles, braci Quay w Nowym Jorku, kostiumów hollywoodzkich w Londynie i Stefana oraz Franciszki Themersonów w Płocku. Do poczynienia osobistych refleksji nad filmami został zaproszony Wojciech Kuczok, pisarz bardzo interesujący się kinem.
Ponadto na łamach tradycyjnie już wiele rozmów, między innymi z: ministrem Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdanem Zdrojewskim; generałem Bogusławem Packiem – rektorem Akademii Obrony Narodowej, a także z jednym z najznakomitszych malarzy XX wieku – Wojciechem Fangorem. Nie mogło zabraknąć też sztuki dawnej. Tym razem proponujemy spotkania z „Nieznanym arcydziełem”, czyli odzyskaną niedawno „Madonną pod jodłami” Lucasa Cranacha, a także renesansowym celebrytą, czyli Rafaelem, którego wystawa, pokazywana poprzednio w Madrycie, trwa w paryskim Luwrze.

Kostiumy w roli głównej
Kurtka Roberta De Niro z „Taksówkarza”, suknia balowa Vivien Leigh z „Przeminęło z wiatrem” czy mała czarna Audrey Hepburn ze „Śniadania u Tiffany’ego”. Victoria & Albert Museum w Londynie prezentuje kolekcję kostiumów filmowych, które przeszły do historii kina. „Tu nie ma miejsca na modę” – tak przynajmniej mówi główna kuratorka wystawy profesor Deborah Nadoolman Landis, nominowana do Oscara za „Księcia w Nowym Jorku” – „Żaden kostium nie może być jej deklaracją, ubieramy aktorów, by uwiarygodnić ich bohaterów”. Ale oczywiście związki filmu z modą były i są bardzo silne.

Foto: Kadr z filmu „Czarnoksiężnik z Oz”, reż. King Vidor, Mervyn LeRoy, Victor Fleming, zdj. dzięki uprzejmości Victoria & Albert Museum, Londyn
Kostki Kubricka
Jego filmy demontujemy i składamy na nowo od ponad pół wieku. Jak kostkę Rubika. Pasja, z jaką „Lśnienie” czy „2001: Odyseję kosmiczną” analizują wciąż na nowo jego fani, mówi wszystko o fenomenie Kubricka: choć nie żyje od 13 lat, jego filmy wciąż budzą ekscytację. Wystawę im poświęconą możecie oglądać w LACMA: Los Angeles County Museum of Art.

Foto: „Lśnienie”, reż. Stanley Kubrick, 1980 © Warner Bros. Entertainment, Inc.
Codziennie lądować na Marsie
Franciszka i Stefan Themersonowie – klasycy awangardy, artyści polscy, ale ponadnarodowi. Ich ojczyzną były inne punkty widzenia, dowcip, oryginalność. Sztuka, która odświeża zmysły.

Foto: Koszula Stefana Themersona, z której zostały tylko szwy, przygotowana przez artystkę Pip Culbert, 2000, zdj. dzięki uprzejmości Muzeum Mazowieckiego w Płocku


Wciągnięty w przestrzeń
„Rysunki robię bardzo szybko, zawsze dużo rysowałem. To taka spontaniczna reakcja na to, co widzę, co mnie otacza, na codzienne życie. Rysunek to swobodny twór, często niemal niezależny od papieru, formatu – dla mnie rodzaj dziennika. Mam bagaż pamięciowy, bagaż przeszłości i to jest utrwalone w tych rysunkach. A w przyszłości nie mam nic. Opieram się na starych rysunkach, patrzę wstecz i na nowo je interpretuję w sposób bardziej emocjonalny”.

Foto: Wojciech Fangor, „M 14”, 1970, zdj. dzięki uprzejmości Muzeum Narodowego w Krakowie
Rafael i ci nie mniejsi
Z trudnością przychodzi nazywać ostatnie lata twórczości Rafaela późnymi, skoro umarł on w wieku zaledwie 37 lat, ale na taki tytuł zdecydowali się autorzy madrycko-paryskiej wystawy mistrza dojrzałego renesansu. W normalnym przebiegu biologicznym życia ten wiek to dopiero pełnia sił i możliwości twórczych. Takie też są ostatnie dzieła Rafaela: pełne mocy i sprawczości, choć trzeba zaznaczyć, że powstawały ze znacznym udziałem licznej pracowni mistrza. Zatem oglądając ostatnie obrazy mistrza, w nieunikniony sposób musimy też oglądać prace jego uczniów i współpracowników. Ich liczny udział w wystawie dał okazję do krytycznych uwag pod jej adresem.

Foto: Rafael, „Portret Baldassarego Castilionego”, 1519, Luwr, Paryż © RMN (Musée du Louvre)/Tony Querrec
Cudownie odnaleziona
Trudno o lepszy temat na Boże Narodzenie. Są Dzieciątko i Jego Matka, są choinka i prezent! I w kategorii prezentu należy postrzegać zwrot zaginionego po wojnie obrazu Lucasa Cranacha Starszego z katedry wrocławskiej – według entuzjastycznych nagłówków gazet z końca lipca tego roku – zupełnie za darmo.

Foto: Lucas Cranach Starszy, „Madonna pod jodłami”, zdj. MSZ/Mariusz Kosiński
Ozdoba wieloskładnikowa
Zakładając jej kolczyki, naszyjnik lub owijając się szalem, nie musisz się już martwić o resztę stroju. I tak zostaniesz zauważona. Nie bez powodu biżuterię Kariny Królak noszą chyba wszystkie polskie gwiazdy i coraz więcej zagranicznych, jak Madonna czy Lana Del Rey.

Foto: Kuba Banak
Biznes reaguje szybko
„Z jednej strony jestem politykiem, więc politykom muszę tłumaczyć, że kultura to trochę inny obszar niż ten, z którym mają do czynienia na co dzień. Z drugiej strony – kulturze tłumaczę, że musi się liczyć z polityką. W biznesie jest podobnie. Ministrowi Finansów powtarzam, że kultura to nie jest grupa darmozjadów, ale obszar wartości autotelicznych, nie tak łatwo przeliczalnych na środki finansowe, choć także stanowiących przedmiot dobrych inwestycji”.

Foto: Piotr Pękala
Zgłoszenie chęci kupna obiektu
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem:
22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00)
email: aukcje@artinfo.pl