Czerwcowy „Art & Business" to przede wszystkim związki sztuki z muzyką. Dziś muzykę i sztukę łączy nie cieśnina, a ocean skojarzeń i powiązań. Czerwcowe wydanie „Art & Business” poświęcamy właśnie takiej kulturowej synestezji, która staje się głównym punktem tekstu Joanny Talaśki. O muzyku w operze pisze Grzegorz Cyz. Na okładce zbiorowy portret artystów: Anny Szprynger, Agaty Kleczkowskiej, Jakuba Słomkowskiego i Macieja Wieczerzaka, uczestniczących w wystawie Polish Art Now: Presented by Abbey House. Zapraszamy do lektury.
Okładka: Artyści Abbey House, zdj. Ewa Dyszlewicz; koncepcja: Patrycja Jastrzębska; retusz i obróbka zdjęć: Aleksandra Świerzy
Lekcja muzyki
Obrazy są nieme, a tekst o obrazach Dariusza Czaji zatytułowany jest Lekcja muzyki. Tematem stają się tu obrazy Vermeera, który szpinety, cytry, lutnie i inne instrumenty przedstawiał nader często. To jednak nie tam kryje się vermeerowska muzyka. Gdzie zatem kryje się tajemnica dźwięków, dowiedzą się państwo podróżując za autorem śladami kolejnych obrazów mistrza z Delft.
Foto: Johannes Vermeer, „Lekcja muzyki”, ok. 1662-1663, Royal Collection Trust ż Her Majesty Queen Elizabeth II, 2013
Dariusz Czaja
Hałasy, Szmery, Odpryski
Muzyka eksperymentalna coraz częściej gości w galeriach. Katedry Intermediów rozwijają się prężnie na akademiach, pokłosiem tego są działania takich artystów jak Konrad Smoleński, Adam Witkowski, czy Katarzyna Krakowiak. Ich prace nie kończą się na prostym „graniu”, lecz posuwają się znacznie dalej w kierunku audiowizualnego eksperymentu. Tekst zahacza też o najnowszą pracę Konrada Smoleńskiego, która reprezentuje Polskę na 55. Biennale Sztuki w Wenecji.
Foto: Adam Witkowski, „Wieczór fauna”
Aleksander Hudzik
Zmień film porno w dzieło sztuki
Synestezja to problem natury psychicznej pozwalający łączyć dźwięki z kolorami. Dla artystów to często dar, a dla Joanny Talaśka temat do opowieści nie tylko o kształcie naszej psychiki, ale synestezji kulturowej. Problemem jest tu odbieranie obrazu poprzez dźwięk i nakładaniu fonii na niepasującą wizję. Co ma wspólnego porno i Beethoven? Sprawdźmy na łamach „Art & Business".
Opera od zawsze syciła się malarstwem, bo przez wieki to właśnie malowane dekoracje i prospekty stanowiły tło dla muzyki i scenicznej akcji. Dwudziesty wiek wprowadził malarz wprost na scenę. Jak więc malować operę? Wszystko jest kwestią techniki. Wielkość przyjdzie sama rozpoczyna tekst Tomasz Cyz. Dalej rozwija historię w której Giacomo Puccini, Igor Strawiński i Mariusz Treliński odnajdą swoje miejsce.
Tomasz Cyz
Poddać się, ale zwyciężyć
Kiedy Rothko staje się takim Rotkho, jakiego znamy? Pyta Marka Bartelika kuratora wystawy Mark Rothko. Obrazy z National Gallery of Art w Waszyngtonie, Bogusław Deptuła. O fenomenie jego malarstwa, i nietuzinkowej prezentacji prac artysty w Muzeum Narodowym, oraz najciekawszych i nieoczywistych wątkach z twórczości dowiedzą się państwo z rozmowy, przeprowadzonej w przeddzień wernisażu.
Foto: Mark Rothko, bez tytułu, 1953, National Gallery of Art, Waszyngton ż 1998 Kate Rothko Prizel i Christopher Rothko, zdj. dzięki uprzejmości National Gallery of Art, Waszyngton
Włoski dla zaawansowanych
Wystawa Tycjana to wydarzenie bezprecedensowe dla koneserów historii sztuki. Lista powodów, dla których należy jechać do Rzymu jest długa, kilka z nich przytacza Łukasz Huculak. Przede wszystkim niegasnąca magia Tycjana, i wciąż nieodkryte karty z jego biografii: zawiłe relacje z mecenasami i warsztatem uczniów.
Foto: Tycjan, „Portret Pawła III bez camauro”, 1543, Museo di Capodimonte, Neapol, zdj. dzięki uprzejmości Scuderie del Quirinale
Zgłoszenia chęci kupna przyjmowane są od osób zalogowanych w Artinfo.pl
W przypadku braku konta prosimy o rejestrację.
Uwaga - osoby nie pamiętające nazwy użytkownika i hasla mogą otrzymać przypomnienie na adres mailowy, użyty przy pierwszej rejestracji konta.
Prosimy wybrać poniższy link „przypomnij hasło” i wypełnić tylko pole adres e-mail.
W przypadku pytań, prosimy o kontakt z naszym biurem: 22 818 94 68 (poniedziałek - piątek: 10:00 - 17:00) email: aukcje@artinfo.pl