w stylu mebli manierystycznobarokowych
Konstrukcja - sosna; fornir - orzech; intarsje - brzoza, orzech; 170 x 83 x 44 cm
Europa Środkowa (Niemcy?), ok. poł. XVIII w.
dwuczęściowy (pierwotnie trzyczęściowy), fornirowany, bogato intarsjowany w stylizowane motywy roślinne, weduty, postacie i sceny rodzajowe. Nastawa w formie prostopadłościennej szafki, zamykanej dwuskrzydłowymi drzwiczkami, z szufladą u dołu, zwieńczonej profilowanym, wypukłym daszkiem. Wnętrze kabinetu z siedemnastoma szufladkami (piętnastoma w trzech rzędach i dwoma szerszymi u dołu). Środkowa szufladka z podziałem na dwa pojemniki. W daszku schowek z przesuwnym wiekiem, umożliwiającym wyjęcie pionowej ścianki udostępniającej skrytkę za dwoma wewnętrznymi, górnymi, środkowych szufladek. Plecy kabinetu płycinowe, wpuszczane. Podstawa stołowa, o szerokim oskrzynieniu, wsparta na czterech graniastych, zbieżnych nogach, połączonych u dołu ramą i zakończonych kostkami.
Skrzydła drzwi, lica szuflad i boki ujęte podwójnymi obramieniami, tworzącymi geometryczne pola, wewnątrz których stylizowane, dwugłowe orły w wici (skrzydła drzwi), imitacja wici (nogi), panoramy miasta - twierdzy (lico szuflady nastawy i front oskrzynienia podstawy), rycerze -strażnicy (na wewnętrznych stronach skrzydeł drzwi) oraz zwierzęta wiejskie, leśne i myśliwy na tle lasu (lica wewnętrznych szufladek).
Okucia kute, z blachy stalowej, rytowane: zamek przykładano-wpuszczany, dwuryglowy; zawiasy pasowe.
Mebel naśladuje w formie i dekoracji sprzęty wykonywane od pocz. XVI do końca XVII wieku, służące przede wszystkim celom dekoracyjnym i reprezentacyjnym, a także do przechowywania cennych drobiazgów i osobliwości. Mebel kilkakrotnie reperowany, w dużym stopniu rekonstruowany (część szufladek wewnętrznych, listwy profilowe szufladek i płycin drzwiczek, gzymsy, podnóże). Pierwotnie, kabinet przeznaczony był do postawienia na stole lub innym meblu, a zamiast podstawy miał kuliste lub konsolowe nóżki.
Mebel ten wykonano w warsztacie prowincjonalnym, o czym świadczy wykonanie zarówno konstrukcji jak i dekoracji.