Studium Fotografii ZPAF - Dyplomy 2010
Wernisaż: 2010-09-06 18:00:00
W Starej Galerii ZPAF, 6 września odbył się „otwarty” wernisaż prac absolwentów Studium Fotografii DYPLOMY 2010. Do wystawy zaproszono 13 fotografów, uznanych przez komisję dyplomową za najlepszych spośród uczestników trzeciego roku Studium.
Każdy z absolwentów zaprezentował autorski projekt dyplomowy wykonany pod opieką wybranego promotora: Wojciecha Druszcza, Mikołaja Grynberga, dr Prota Jarnuszkiewicza, dr Adama Mazura, Andrzeja Zygmuntowicza i Pawła Żaka. Każdy projekt opatrzony został odautorskim komentarzem. Nie da się ukryć, że prezentowane prace były w pewnym stopniu odbiciem podejścia do fotografii promotora, pod którego okiem powstawał projekt (symptomatyczne są tu dwa projekty Gabrieli Ruzickiej realizowane pod różnymi patronatami, jakże inne w wyrazie!). Dlatego oglądając prace nie trudno było zgadnąć, który wykładowca był opiekunem danego studenta. Nie jest to bynajmniej zarzut – przed tegorocznymi absolwentami otwiera się dopiero droga do samodzielnych poszukiwań, jednak jej kierunek został już zaznaczony na wystawie.
Spośród zaprezentowanych prac dużym powodzeniem cieszył się projekt Sąsiedzi autorstwa Magdaleny Wdowicz-Wierzbowskiej. Co ciekawe punktem wyjścia do powstania pracy były zdjęcia wykonane przez wizjer sąsiadom fotografki. Jak deklaruje autorka, wynikało to z pewnej bariery, nieśmiałości, by fotografować te osoby bezpośrednio. Z czasem fotografka coraz bardziej ośmielała się, co przekłada się na realizację – kolejne ujęcia to zdjęcia tych samych sąsiadów, ale robione z coraz bliższej odległości aż do pełnych intymnej bliskości kadrów. Interesującym rozwiązaniem było metaforyczne przeniesienie tej „sytuacji okołoprojektowej” na fotografie zamieszczane na pudełkach od największych do mniejszych włożone jedne w drugie, które wyjmowane kolejno, pokazywały coraz bliższe ujęcia sąsiadów, poczynając od tych wykonanych przez wizjer. Wiele było projektów refleksyjnych, czasem egzystencjalnych, odsłaniających wrażliwość autorów – wśród nich m.in. autorstwa Natalii Kuran Monolog ciszy, Gabrieli Ruzickiej Skryte, Magdaleny Wdowicz-Wierzbowskiej Siedem, czy też Marty Ankiersztejn Szepty i krzyki (interesujące jest odniesienie fragmentaryzacji ciała do rzeźby). Inne w wyrazie były prace Anny Urbańskiej czy Macieja Cieślaka oraz poruszający popularną dziś kwestię gender projekt autorstwa Ruzickiej.
W wystawie udział wzięli następujący autorzy: Marta Ankiersztejn, Marzena Bigaj, Marta Bulińska, Maciej Cieślak, Karol Kaczorowski, Natalia Kuran, Piotr Młynarczyk, Dawid Rojkowski, Gabriela Ruzicka, Monika Smolińska, Anna Urbańska, Magdalena Wdowicz-Wierzbowska, Justyna Wołoszyn.
Powrót
Każdy z absolwentów zaprezentował autorski projekt dyplomowy wykonany pod opieką wybranego promotora: Wojciecha Druszcza, Mikołaja Grynberga, dr Prota Jarnuszkiewicza, dr Adama Mazura, Andrzeja Zygmuntowicza i Pawła Żaka. Każdy projekt opatrzony został odautorskim komentarzem. Nie da się ukryć, że prezentowane prace były w pewnym stopniu odbiciem podejścia do fotografii promotora, pod którego okiem powstawał projekt (symptomatyczne są tu dwa projekty Gabrieli Ruzickiej realizowane pod różnymi patronatami, jakże inne w wyrazie!). Dlatego oglądając prace nie trudno było zgadnąć, który wykładowca był opiekunem danego studenta. Nie jest to bynajmniej zarzut – przed tegorocznymi absolwentami otwiera się dopiero droga do samodzielnych poszukiwań, jednak jej kierunek został już zaznaczony na wystawie.
Spośród zaprezentowanych prac dużym powodzeniem cieszył się projekt Sąsiedzi autorstwa Magdaleny Wdowicz-Wierzbowskiej. Co ciekawe punktem wyjścia do powstania pracy były zdjęcia wykonane przez wizjer sąsiadom fotografki. Jak deklaruje autorka, wynikało to z pewnej bariery, nieśmiałości, by fotografować te osoby bezpośrednio. Z czasem fotografka coraz bardziej ośmielała się, co przekłada się na realizację – kolejne ujęcia to zdjęcia tych samych sąsiadów, ale robione z coraz bliższej odległości aż do pełnych intymnej bliskości kadrów. Interesującym rozwiązaniem było metaforyczne przeniesienie tej „sytuacji okołoprojektowej” na fotografie zamieszczane na pudełkach od największych do mniejszych włożone jedne w drugie, które wyjmowane kolejno, pokazywały coraz bliższe ujęcia sąsiadów, poczynając od tych wykonanych przez wizjer. Wiele było projektów refleksyjnych, czasem egzystencjalnych, odsłaniających wrażliwość autorów – wśród nich m.in. autorstwa Natalii Kuran Monolog ciszy, Gabrieli Ruzickiej Skryte, Magdaleny Wdowicz-Wierzbowskiej Siedem, czy też Marty Ankiersztejn Szepty i krzyki (interesujące jest odniesienie fragmentaryzacji ciała do rzeźby). Inne w wyrazie były prace Anny Urbańskiej czy Macieja Cieślaka oraz poruszający popularną dziś kwestię gender projekt autorstwa Ruzickiej.
W wystawie udział wzięli następujący autorzy: Marta Ankiersztejn, Marzena Bigaj, Marta Bulińska, Maciej Cieślak, Karol Kaczorowski, Natalia Kuran, Piotr Młynarczyk, Dawid Rojkowski, Gabriela Ruzicka, Monika Smolińska, Anna Urbańska, Magdalena Wdowicz-Wierzbowska, Justyna Wołoszyn.
Powrót