Eliza Kopeć - Obrazy - Obekty - Reliefy
Wernisaż: 2008-03-15 17:00:00
Twórczość Elizy Kopeć to niemałe wyzwanie dla wyobraźni, bo z nią właśnie autorka prowadzi swoistą grę. Punktem wyjścia jej kompozycji jest geometria. Czy jest to działanie na płaszczyźnie, czy obiekt przestrzenny, to w języku geometrii upatrywać należy jego źródła. Sprowadzenie jednak działań Kopeć do geometrii samej, było by przesadnym, czy wręcz niestosownym uproszczeniem.
Poznając jej prace, a słowo "poznawać" (a nie np. oglądać) jest tu użyte celowo, odnajdujemy drogę do nadrealnych inspiracji z jednej strony, a kreacji konceptualnych z drugiej. Kopeć buduje obiekty, które postrzegać należy bardzo uważnie i dokładnie. Od naszej dogłębnej percepcji zależy czy wnikniemy w pełni w ich świat, i czy odkryjemy zagadki, jakie przyszykowała dla nas artystka. Jej prace to twórczość na wskroś intelektualna, przeznaczona dla wymagającego widza, który ma oczekiwania nie tylko wobec autora, ale także wobec siebie. Widza, który chce wraz z twórczością Kopeć wzrastać w świadomym doznawaniu sztuki.
To co kształtuje obiekty przygotowywane przez autorkę w naturze nie istnieje. Tam linie proste i równie proste kąty nie mają racji bytu. Doskonałość nie istnieje. Geometria opiera się wszak na doskonałości. Podobnie nie istnieje zbrodnia doskonała. Jednak przedmioty realizowane przez Elizę Kopeć to doskonale oszustwo. Precyzyjna i perfekcyjna ułuda, jakiej poddawany jest wzrok widza. Oszustwo w którym autorka wykorzystuje właściwości koloru, cechy niektórych przedmiotów, wiedzę o optyce, zależności ludzkiego wzroku i specyficzne wrażenie jaki może wywoływać światło użyte w pewnych kontekstach.
Eliza Kopeć zna reguły rządzące sztuką, dlatego tak lekko i bezproblemowo je przekracza. Ma pełną świadomość spuścizny mistrzów surrealizmu, op-artu, abstrakcji geometrycznej i dada. Czerpie z ich dorobku, bawiąc się przy tym doskonale, z lekkością właściwą przede wszystkim kobietą tworzy kreacje tyleż uwodzące estetyką co poruszające mądrością. Czasem jest w nich tylko element zaskoczenia czy prosta zdobność, a czasem coś jeszcze ważniejszego, coś jakby wskazówka zmuszająca do zastanowienia się nas dobą i otoczeniem, a przede wszystkim wzajemnymi relacjami w jakie wchodzimy z rzeczywistością wokół. Każdy obiekt Elizy Kopeć to przedmiot od dużej urodzie, a mimo to niebanalny w wyrazie. Zabawny, inteligentny i pociągający.
Sztuka Elizy Kopeć prezentowana w Składnicy to formy przestrzenne, idealnie integrujące się z otoczeniem, wychodzące poza przypisane im ramy. Wernisaż także wyszedł poza formułę spotkania z plastyką, dostarczając licznym gościom głębokich wrażeń muzycznych, i to z zakresu trudnej i wymagającej muzyki współczesnej, co idealnie korespondowało z eksponowanymi pracami.
Powrót
Poznając jej prace, a słowo "poznawać" (a nie np. oglądać) jest tu użyte celowo, odnajdujemy drogę do nadrealnych inspiracji z jednej strony, a kreacji konceptualnych z drugiej. Kopeć buduje obiekty, które postrzegać należy bardzo uważnie i dokładnie. Od naszej dogłębnej percepcji zależy czy wnikniemy w pełni w ich świat, i czy odkryjemy zagadki, jakie przyszykowała dla nas artystka. Jej prace to twórczość na wskroś intelektualna, przeznaczona dla wymagającego widza, który ma oczekiwania nie tylko wobec autora, ale także wobec siebie. Widza, który chce wraz z twórczością Kopeć wzrastać w świadomym doznawaniu sztuki.
To co kształtuje obiekty przygotowywane przez autorkę w naturze nie istnieje. Tam linie proste i równie proste kąty nie mają racji bytu. Doskonałość nie istnieje. Geometria opiera się wszak na doskonałości. Podobnie nie istnieje zbrodnia doskonała. Jednak przedmioty realizowane przez Elizę Kopeć to doskonale oszustwo. Precyzyjna i perfekcyjna ułuda, jakiej poddawany jest wzrok widza. Oszustwo w którym autorka wykorzystuje właściwości koloru, cechy niektórych przedmiotów, wiedzę o optyce, zależności ludzkiego wzroku i specyficzne wrażenie jaki może wywoływać światło użyte w pewnych kontekstach.
Eliza Kopeć zna reguły rządzące sztuką, dlatego tak lekko i bezproblemowo je przekracza. Ma pełną świadomość spuścizny mistrzów surrealizmu, op-artu, abstrakcji geometrycznej i dada. Czerpie z ich dorobku, bawiąc się przy tym doskonale, z lekkością właściwą przede wszystkim kobietą tworzy kreacje tyleż uwodzące estetyką co poruszające mądrością. Czasem jest w nich tylko element zaskoczenia czy prosta zdobność, a czasem coś jeszcze ważniejszego, coś jakby wskazówka zmuszająca do zastanowienia się nas dobą i otoczeniem, a przede wszystkim wzajemnymi relacjami w jakie wchodzimy z rzeczywistością wokół. Każdy obiekt Elizy Kopeć to przedmiot od dużej urodzie, a mimo to niebanalny w wyrazie. Zabawny, inteligentny i pociągający.
Sztuka Elizy Kopeć prezentowana w Składnicy to formy przestrzenne, idealnie integrujące się z otoczeniem, wychodzące poza przypisane im ramy. Wernisaż także wyszedł poza formułę spotkania z plastyką, dostarczając licznym gościom głębokich wrażeń muzycznych, i to z zakresu trudnej i wymagającej muzyki współczesnej, co idealnie korespondowało z eksponowanymi pracami.
Powrót