Ćwiczenia Grzegorza Sztwiertni i Siergieja Czajki




Otwarta Pracownia w Krakowie prezentuje obecnie prace ukraińskiego artysty Siergieja Czajki, oraz obraz Grzegorza Sztwiertni. Podwójny wernisaż odbył się jak zwykle w piątek, połączony z zapowiedzią wydanego już katalogu wystaw w Otwartej Pracowni za rok 2003. Największą chyba zabawą przybyłych było wyszukiwanie wśród galerii zdjęć z Sylwestra 2003/2004 w Otwartej, zamieszczonych w katalogu, swoich sportretowanych twarzy.
Główną salę Pracowni poświęcono wystawie malarstwa Siergieja Czajki. Płótna odnoszą się głównie do tematyki problemów totalitaryzmu, II wojny światowej, imperialnej i komunistycznej nostalgii. Utrzymane w szarej, a czasem brunatnej tonacji, pokazują m.in. realistycznie przedstawione bombowce, czy części ludzkiej twarzy. 
Obrazom towarzyszy film wideo. Siergiej Czajka (całkiem sprawnie posługujący się polskim językiem – jego babcia jest Polką) spędził 2 lata na krakowskiej ASP, gdzie bliżej zaznajomił się z Grzegorzem Sztwiertnią – ten właśnie fakt uważa za najważniejszy dla tego okresu. Artyści spotkali się podczas ubiegłorocznej wystawy młodej sztuki polskiej i ukraińskiej „Romantyczna epoka” we Lwowie, a następnie w Kijowie. Od tego czasu Sztwiertnia zaczął baczniej przyglądać się sztuce Czajki. Jak pisze w liście rekomendacyjnym na jego temat: „Siergiej Czajka to młody ukraiński artysta o ogromnym potencjale twórczym i intelektualnym, którego trudna sytuacja w kraju zmusza do podejmowania rozwijania własnych możliwości twórczych za granicą. Łączy warsztat realistyczny ze współczesnym obrazowaniem, charakterystycznym dla współczesnego malarstwa europejskiego. Realistyczny warsztat zyskuje tu wymiar eksperymentalny”.
Grzegorz Sztwiertnia w mniejszej, położonej „na tyłach” Pracowni salce pokazał obraz zatytułowany Martwa Natura. Towarzyszył mu opis i tekst -1500 kalorii. Martwa natura to porcja żywności, jaka przypadała więźniom obozów koncentracyjnych. Tytuł „Martwa natura” zyskuje tutaj podwójne, tragiczne znaczenie. Jak głosi tekst opisu dołączonego do obrazu: „kaloryczna zawartość całodziennego wyżywienia dla więźnia w obozie koncentracyjnym w Oświęcimiu wynosiła 1300 do 1700 kalorii, a więc poniżej norm dla organizmu człowieka w stanie spoczynku. Pogłębiający się niedobór kalorii przyczyniał się do powstania choroby głodowej: po zużyciu przez organizm własnych rezerw, następowała śmierć (...)”. tematyka i komentarz obrazu zwróciły uwagę na obecność tematu Holocaustu w twórczości artystów, także tych młodego pokolenia.


 
 
     

      
 Wybrane prace:
 

   
Siergiej Czajka
     
 _______________________
 
 
 
Grzegorz Sztwiertnia, Martwa Natura
  

 
  
 
 Noty biograficzne:

        
   
Siergiej Czajka – artysta pochodzący z Tarnopola na Ukrainie, ostatnie dwa lata spędził na stypendium w krakowskiej ASP. Uczestniczył w ubiegłorocznej wystawie młodej sztuki polskiej i ukraińskiej we Lwowie, a następnie w Kijowie. Brał udział w indywidualnych projektach takich jak:
„Flaki” – Galeria Dzyga we Lwowie
„CO2” – Galeria Atelier Karaś w Kijowie,
ma na koncie sześć wystaw grupowych.
Łączy cechy warsztatu realistycznego ze współczesnym obrazowaniem. 


Grzegorz Sztwiertnia - urodził się w 1968 roku w Cieszynie. Studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (1987-1992). Dyplom z wyróżnieniem uzyskał w pracowni malarstwa prof. Jerzego Nowosielskiego.

Ważniejsze wystawy indywidualne:
1992 - Pięciu poetów, pięciu malarzy, jeden artysta, Galeria Zderzak, Kraków
1993 - Ścisły ster do kierowania życiem, Galeria Zderzak, Kraków
1994 - Jak rodzi się myśl, Galeria Miejsce, Cieszyn
1994 - Zło rzeczy, Galeria Krzysztofory, Kraków
1994 - Aura, Galeria Zderzak, Kraków
1995 - Punkt ciszy, Galeria Potocka, Kraków
1995 - W laboratorium, Galeria Laboratorium, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
1995 - Melancholia, Galeria Zderzak, Warszawa
1997 - Resekcja, Galeria Krzysztofory, Kraków
1997 - Koło Medyczne, Galeria Prowincjonalna, Słubice
1997 - Inkubator, Mały Salon, Zachęta Galeria Sztuki Współczesnej, Warszawa
1998 - Psychotropy, Akwizytor mówi, Galeria Zderzak, Kraków
1998 - Medyczna Poprawność, Galeria Arsenał, Białystok
1998 - Ćwiczenia darmooptyczne, Galeria Biała, Lublin
1998 - Ktokolwiek widział, Ktokolwiek wie, Galeria Potocka, Kraków
1999 - Cud, Otwarta Pracownia, Kraków
2000 - Remake II, Studiogalerie, Haus am Litzowplatz, Berlin
2001 - Stalinless, Galeria Zderzak, Kraków
2002 - Farbenlerhe, Galeria Sztuki Współczesnej Bunkier sztuki, Kraków
2003 - Oko i dłoń malarza, Galeria Zderzak, Kraków

Ważniejsze wystawy zbiorowe:
1992 - Miejsca - nie miejsca, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
1995 - Antyciała, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
1995 - New Is for New Years, Kunstlerhaus Bethanien, Berlin (Niemcy)
1996 - Impact - avant-garde cracovienne apres 1945, Instytut Polski,l Paryż (Francja)
1996 - Germanitions 9 - Europejskie Biennale dla Młodych Artystów, Zamek Praski, Praga, (Czechy) 
1996 - Rozpoznanie - malarstwo polskie lat 90., Bunkier Sztuki, Kraków
1997 - Granice obrazu. Malarstwo lat 90., Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa
1998 - Bez paszportu, Zachęta, Warszawa
1999 - Refleksja konceptualna w sztuce polskiej, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa

 
Wystawa czynna do 4 marca 2005
 
Tekst i zdjęcia: Jolanta Gumula 
Relacja przygotowana dla Artinfo.pl           




Galeria prac


Powrót