Alfons Mucha - grafika - Kamienica Szołayskich




Dla wielu artystów określenie ich twórczości jako „dekoracyjnej”, jest mianem obraźliwym. Stronił od niego też Alfons Mucha, jeden z wybitniejszych artystów epoki końca XIX wieku. Jednak właśnie dekoracyjność projektowanych przez niego plakatów i etykiet była największą siłą tych dzieł.Plakaty i grafiki artysty oglądać dziś można na wystawie w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Alfons Mucha urodził się na Morawach (1860), w małej miejscowości niedaleko Brna. Największą sławę osiągnął w Paryżu, gdzie wiódł żywot typowego jak na owe czasy artysty - zdolnego, biednego i raczej bez perspektyw. Sytuacja odmieniła się w 1894 r., kiedy znana francuska gwiazda - Sara Bernhardt - zamówiła u Muchy plakat do sztuki „Gismonda”, w której miała zagrać. Projekty o jaskrawych barwach, motywach roślinnych, grubym konturze - niemal w ciągu jednego dnia uczyniły z nieznanego artysty osobę o nazwisku rozpoznawalnym i często wymienianym. Jego dzieła zaczęły wkrótce zdobić także opakowania przedmiotów codziennego użytku oraz jedzenia, zgodnie z prezentowanym wówczas nurtem poszukiwania piękna w przedmiotach codziennego użytku. Sara Bernardt, pozostająca wyraźnie pod wrażeniem sztuki Muchy, postanowiła zaangażować go do stworzenia kolejnych grafik, a także kostiumów i scenografii, przeznaczonych dla jej sztuk.

Zamówienia zaczęły pojawiać się coraz częściej, publikował serie grafik oscylujących wokół przewodniego tematu, np. pór roku, kwiatów. Śmiałe wijące się „węże” bujnych kobiecych włosów pojawiały się u Muchy nie tylko w pracach graficznych, ale też w projektach biżuterii, na tkaninach, w dekoracji wnętrz. Po 1902 r. Mucha zdecydował się mieszkać na przemian to w swojej ojczyźnie, to w Ameryce. Zmarł na Morawach w 1939 r.

Wystawa plakatów i grafik w krakowskim muzeum prezentuje 34 prace artysty. Większość z nich pochodzi z lwowskiej kolekcji dzieł artysty, zgromadzonych przeszło 100 lat temu. Krakowskie eksponaty pochodzą z dwóch źródeł: z nieistniejącego Muzeum Techniczno-Przemysłowego w Krakowie, oraz z daru Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego. Większość prezentowanych prac wykonana została właśnie na jej zamówienie, wszystkie w kształcie mocno wydłużonego w pionie prostokąta, czyli w formacie przejętym przez postimpresjonistów ze sztuki japońskiej. Liczna grupa to plakaty handlowe reklamujące alkohole, czekoladę, linie kolejowe czy rowery. Prezentowane są również trzy plakaty czeskie, powstałe po powrocie artysty do kraju. Oprócz plakatów można także zobaczyć m.in. trzy panneaux dekoracyjne z serii „Kwiaty” oraz litografie z serii „L’Estampe Moderne”: Salome i Incantation/Salambo.

 
 
 

 Wybrane prace:
   
    



     
  
     


Wystawa czynna do 3 sierpnia 2006

________________________________
Relacja przygotowana przez Artinfo.pl                   



Galeria prac


Powrót