Z ażurowym oparciem o dekoracji przypominającej pawi ogon, z tapicerowanym płasko siedzeniem, wsparty od frontu na kabriolowych nogach, z tyłu toczonych, esowatych. Oparcie lekko odchylone do tyłu, zaokrąglone w linii pleców, u dołu zbudowane z ceowatych ramiaków, tworzących ramę i wazę pośrodku, w której osadzono płaskrzeźbioną deskę z rozchodzącymi się na boki i ku górze szprosami, zakończonymi okręgami. Poręcze wychodzące z ceownic dołu oparcia, wygięte na bokach, łukowato schodzące ku ramie siedzenia. Siedzenie na bokach zaokrąglone, od frontu faliste. Tkanina mocowana do ramy ozdobnymi mosiężnymi gwoździami. Przednie nogi lekko wysunięte przed ramę, zaokrąglone od frontu, podcięte od tyłu, zakończone pantoflem. Tylne nogi mocno wygięte do tyłu.

Podobne formy siedzisk w stylu angielskiej secesji - art nouveau - o identycznych podstawach i zbliżonych oparciach, znane są z walijskiego (północno-zachodnia Anglia) rynku antykwarycznego. Określane są, jako wykonane za panowania Edwarda VII (1902 - 1910) pod wpływem francuskiego stolarstwa z tego okresu. Znane są meble francuskie (kolonialne) o niemal analogicznych formach, wykonywane w tym samym czasie, jednak nie z drewna, a z rotangu (trzcinopalma), których bardzo popularne wzory miały wpływ na stolarstwo zarówno we Francji, jak i w Anglii. Prezentowany fotel ma podstawę, opartą na tradycyjnych wzorach z okresu angielskiego rokoka, nieustannie od XVIII wieku popularną w Anglii, połączoną z nowoczesną, nawet zaskakująco nowoczesną formą oparcia.

912
Fotel w stylu secesyjnym

konstrukcja - mahoniowiec; 107 x 58 x 60 cm.
Anglia, pocz. XX w.

Zobacz katalog

REMPEX

313 Aukcja Rzemiosła Artystycznego i Antyków

13.11.2024

19:00

Cena wywoławcza: 2 500 zł
Estymacja: 3 000 - 3 500 zł
Zaloguj się, aby wysłać zgłoszenie

Z ażurowym oparciem o dekoracji przypominającej pawi ogon, z tapicerowanym płasko siedzeniem, wsparty od frontu na kabriolowych nogach, z tyłu toczonych, esowatych. Oparcie lekko odchylone do tyłu, zaokrąglone w linii pleców, u dołu zbudowane z ceowatych ramiaków, tworzących ramę i wazę pośrodku, w której osadzono płaskrzeźbioną deskę z rozchodzącymi się na boki i ku górze szprosami, zakończonymi okręgami. Poręcze wychodzące z ceownic dołu oparcia, wygięte na bokach, łukowato schodzące ku ramie siedzenia. Siedzenie na bokach zaokrąglone, od frontu faliste. Tkanina mocowana do ramy ozdobnymi mosiężnymi gwoździami. Przednie nogi lekko wysunięte przed ramę, zaokrąglone od frontu, podcięte od tyłu, zakończone pantoflem. Tylne nogi mocno wygięte do tyłu.

Podobne formy siedzisk w stylu angielskiej secesji - art nouveau - o identycznych podstawach i zbliżonych oparciach, znane są z walijskiego (północno-zachodnia Anglia) rynku antykwarycznego. Określane są, jako wykonane za panowania Edwarda VII (1902 - 1910) pod wpływem francuskiego stolarstwa z tego okresu. Znane są meble francuskie (kolonialne) o niemal analogicznych formach, wykonywane w tym samym czasie, jednak nie z drewna, a z rotangu (trzcinopalma), których bardzo popularne wzory miały wpływ na stolarstwo zarówno we Francji, jak i w Anglii. Prezentowany fotel ma podstawę, opartą na tradycyjnych wzorach z okresu angielskiego rokoka, nieustannie od XVIII wieku popularną w Anglii, połączoną z nowoczesną, nawet zaskakująco nowoczesną formą oparcia.