Malarz, pedagog. Studia plastyczne, które rozpoczął w Warszawie w pracowni A. Kokulara, ukończył w roku 1840. Dwa lata później, po uzyskaniu stypendium rządowego, wyjechał w podróż artystyczną do Włoch. Udał się tam ponownie na dalsze studia po 1845; zwiedził wówczas Neapol, a w drodze powrotnej Marsylię, Paryż i Brukselę. Po kilkumiesięcznym pobycie w Trieście, gdzie leczył dotknięte paraliżem nogi, wyjechał na kurację do Odessy. Ze względów zdrowotnych zamieszkał już tam na stałe. Czynnie włączył się w życie artystyczne miasta. Był współtwórcą szkoły malarskiej i jej długoletnim dyrektorem i profesorem. Przyczynił się także do założenia odeskiego Towarzystwa Sztuk Pięknych. Uczestniczył we wszystkich wystawach w Odessie i udzielał prywatnych lekcji rysunku. Cieszył się uznaniem jako portrecista - wiele obrazów jego pędzla znajdowało się przed I wojną na Wołyniu, Podolu i Kijowszczyźnie. Portretował m.in. J. I. Kraszewskiego, z którym od lat 50. pozostawał w przyjaźni. Pisarz cenił twórczość artysty i pośredniczył w sprzedaży jego dzieł. Poza portretami Chojnacki malował obrazy o tematyce religijnej, historycznej, a także sceny rodzajowe i pejzaże.
olej, płótno, 100 x 75 cm,
sygn. l.d.: R. Chojnacki
olej, płótno (owal); 47 x 39 cm;
sygn i dat. l. b.: R.Chojacki 1864
olej, płótno (owal); 47 x 39 cm;
sygn i dat. l. b.: R.Chojacki 1864
olej, płótno (owal); 47 x 39 cm;
sygn i dat. l. b.: R.Chojacki 1864
wymiary: 92 x 70.5 cm,
olej, płótno
Portret pani Marii Bauerfeind, żony Edwarda Cyrrusa Grossera (1820-1857)
sygn. p.d.: R. Chojnacki 1848
Utrzymany w ciepłym kolorycie portret pełnej wdzięku młodej damy świadczy o...
Olej, tektura; 52,5 x 44 cm
Sygnowany po prawej stronie nad kolanem siedzącego: R. Ch. 1865.
Na odwrocie napis farbą: Wielmożnej Bronisławie |
Koreja | na pamiątkę od Chojnackiej | 1865.
olej, płótno,
52 x 43,5 cm; (owal);
sygn. p.d.: R.Ch. 1868 (ostatnia cyfra słabo czytelna)
na odwrocie: nalepka późniejsza Wielmożnej Bronisławie/ Koreja/ na pamiątkę od Chojnackiej/ 1865 [sic !]